بابک اطميناني پيشنهاد داد يک انجمن فراگير صنفي تجسمي به صورت مجزا از انجمن هاي فرهنگي هنري تشکيل شود تا همه هنرمندان تجسمي از مزاياي آن بهره ببرند.

بابک اطميناني عضو سابق هيات مديره انجمن هنرمندان نقاش ايران درباره رويکردهاي انجمن در سال جديد به خبرنگار مهر گفت: انجمن هنرمندان نقاش ايران ۲ رويکرد داخلي و خارجي دارد؛ در رويکرد خارجي به عنوان مراقب و محافظ هنرمندان و هنر ايران به حساب مي آيد و بايد بتواند تعامل سازنده اي با مديران هنري داشته باشد و اگر در مواقعي در اين حيطه منافع ملي در خطر باشد، هشدار بدهد.
وي در مورد رويکرد داخلي انجمن هنرمندان نقاش ايران نيز توضيح داد: در رويکرد داخلي نيز به مناسبات اعضاي انجمن رسيدگي مي شود البته چون ما انجمن صنفي به حساب نمي آييم و فرهنگي هنري هستيم طبيعتاً از يکسري امکاناتي که انجمن هاي صنفي برخوردارند، بي بهره هستيم و کار چنداني نمي توانيم انجام دهيم، اما در هر حال سعي مي کنيم بسترسازي هايي براي اعضا انجام دهيم و امتيازاتي را فراهم کنيم.
اطميناني درباره تغيير ماهيت انجمن هنرمندان نقاش ايران در جهت تبديل شدن به يک انجمن صنفي به مهر گفت: در اين باره صحبت هايي در انجمن شده است، اما لزومي ندارد تغيير ماهيت دهيم و به يک انجمن صنفي تبديل شويم که زير نظر وزارت کار باشد، بلکه مي توانيم يک انجمن تجسمي بزرگ به صورت صنفي ترتيب دهيم تا اين انجمن زير نظر وزارت کار باشد و همه اعضاي انجمن هاي تجسمي که صنفي نيستند نيز عضو آن شوند.
وي با ارايه پيشنهاد تشکيل يک انجمن فراگير صنفي تجسمي و هنري، خاطرنشان کرد: به نظر من تناقضي بين وجود انجمن هاي فرهنگي هنري تجسمي و يک انجمن بزرگ صنفي تجسمي وجود ندارد، چراکه همه هنرمندان عرصه تجسمي مي توانند از مزاياي انجمن صنفي بهره گيرند و دردسر کمتري نيز دارد.
اين عضو انجمن هنرمندان نقاش ايران در بخش ديگري از گفتگو در مورد برگزاري بينال نقاشي گفت: شخصاً دورنمايي براي برگزاري بينال نقاشي نمي بينم، مگر اينکه براي اين مهم از بودجه کافي برخوردار شويم و از طرف ديگر مشخص شدن متولي بودجهاي که اختصاص مي يايد نيز مهم است. بحث ديگر اين است که آيا قرار است فقط بينال نقاشي برگزار شود، چون خيلي از نقاشان در حيطه هاي جديدتري مثل ويديوآرت و چيدمان وارد شدند و اگر ما بخواهيم به عنوان انجمن هنرمندان نقاش ايران، بينال هنر برگزار کنيم دچار مشکل مي شويم و متاسفانه موانع ظاهراً قانوني وجود دارد که دست و پا گير است و بايد راهي براي رفع اين موانع پيدا شود.
وي در پايان درباره نيازهاي بينال توضيح داد: اول اينکه بينال يک دبيرخانه دايمي لازم دارد و دوم اينکه نيازمند چشم و گوش براي بينال هستيم چون بينال به سبک جشنواره هاي هنري نيست که با يک فراخوان کارهاي هنرمندان را مورد بررسي قرار دهيم. مفهوم بينال اين است که تيم دبيرخانه به عنوان چشم و گوش بهترين کارهاي هنري ايران طي ۲ سال را شناسايي و از هنرمندان آنها دعوت به حضور کنند بنابراين در بينال بايد هنرمند دعوت به حضور شود، نه اينکه با يک فراخوان در بينال شرکت کند و من نمي دانم چه زماني به اين مرحله مي رسيم.
