
نمايشگاه گروهي اعضاي انجمن هنرمندان نقاش ايران منتخبي از هفت کارنماهاي پژوهشي به انتخاب موزه هنرهاي معاصر اصفهان است که با عنوان "۷ کارنما در يک نگاه" در اين موزه افتتاح شد.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايمنا، آيين افتتاحيه نمايشگاه گروهي "هفت کارنما در يک نگاه" با حضور "بابک اطميناني"، "طهمورث بهادراني" و "مينا نادري" بعد از ظهر (پنجشنبه ۱۴ تيرماه) در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد.

در اين آيين بابک اطميناني از اعضاي انجمن نقاشان ايران و مسئول برگزاري کارنماهاي پژوهشي با اشاره به دلايل شکل گيري طرح کارنما، گفت: نياز انجمن هنرمندان نقاشان ايران به اين طرح باعث شکلگيري آن شد. زماني که وارد انجمن شديم متوجه عدم وجود آرشيو از هنرمندان در انجمن شديم و به فکر تشکيل اين کارنماها افتاديم تا اعضا بتوانند در نمايشگاههاي دولتي آثار خود را در معرض نمايش بگذارند.

وي افزود: ويژگي خاص اين کارنماها اين است که آثار هنرمندان بدون اين که از طرف انجمن هنرمندان نقاش ايران قضاوت شود به صورت فصلي ارايه ميشود. هر هنرمندي که بخواهد در اين کارنماها شرکت کند، به انتخاب خود پنج اثر به هم پيوسته(مربوط به يک مجموعه) را به اين شرط که متعلق به دوسال اخير باشد در اين کارنما به اشتراک ميگذارد. بنابراين براي نخستين بار يک فرصت برابر به هنرمندان داده شد تا در کارنما شرکت کنند.
اين هنرمند نقاش با بيان اينکه در هر کارنما ۴۰ هنرمند با بيش از ۲۵۰ اثر شرکت ميکنند، تصريح کرد: براي برگزاري اين کارنماها نياز به يک تيم اجرايي خوب داشتيم و در نهايت موفق به تربيت يک تيم اجرايي بزرگ شديم که ميتوانند از عهده امور اجراييه يک نمايشگاه بزرگ برآيند. در اين زمينه ميتوانيم تيم بعدي را نيز آموزش دهيم. تا کنون در انجمن هنرمندان نقاش ايران يک کميته نداشته ايم اما اکنون ميتوانيم با وجود اين کميته جديد اهداف کميته ها را عملي کنيم.
اطميناني بيان اينکه نمايش مداوم آثار دو سال اخير هنرمندان از اهداف اين کارنماها است، افزود: ثبت و به روزآوري اطلاعات مرتبط با فعاليتهاي هنري اعضا، بسترسازي براي انجام کارهاي پژوهشي و تخصصي، مرتبط کردن اعضاي انجمن به نمايشگاهگردانهاو برقراري ضوابط از ديگر اهداف اين کارنماها است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا ساير استانها ميتوانند براي تشکيل انجمنهاي هنرمندان نقاش استان خود اقدام کنند، تصريح کرد: استان ها بايد در اين راستا گام بردارند، دوران نسل من به اتمام رسيده است و در واقع اين مسئله که ما بخواهيم در کار مديريتي بمانيم تمام شده است. نسل من معمولا زبان انگليسي، سرچ کردن و کارکردن با اينترنت را بلد نيستند اما دنيا تغيير کرده است. نسل من اکنون بايد به عنوان روغن موتو کار کند نه به عنوان موتور. بايد کار را به جوانان منتقل کنيم و از اين چرخه خارج شويم.
مستندسازي بعد از برگزاري کارنماها
در اين نشست همچنين مينا نادري، مدير کميته نمايشگاههاي انجمن هنرمندان نقاش ايران در خصوص اجراي طرح کارنما تصريح کرد: نخستين برنامه اجراي اين طرح در بهار سال ۱۳۹۵ برگزار شد که از آن زمان تا کنون در هر فصل يک کارنما برگزار شده است و در حال جمعآوري آثار براي برگزاري کارنماي شماره ۹ هستيم.

وي افزود: نمايشگاهي که در موزه هنرهاي معاصر اصفهان برگزار شد حاصل يک تيم کارآمد حرفهاي است. برنامه داريم که پس از برگزاري اين کارنماها يک مستندسازي از مشکلات آنها داشته باشيم تا بتوانيم اشکاليابي کنيم.
وي با بيان اين که تا کنون در اين کارنماها حدود دوهزار کار به نمايش درآمده است، گفت: تاکنون ۳۵۶ هنرمند آثار خود را براي ارايه ارسال کرده اند. با وجود اين که براي فروش اين آثار تمرکز نکرده بوديم، اما حدود ۶۰ ميليون فروش داشته ايم و بسترسازي مناسبي براي معرفي هنرمندان جوان به گالريها داشته ايم. بسياري از گالريهاي داخلي و خارجي درخواست قرار دادن اين آثار را براي فروش بر سايت هايشان داده اند.
نادري با اشاره به اهميت نقش انجمن ها، گفت: بسياري از فعاليتها را انجمن ها به پيش ميبرند و نبايد نقششان را ناديده گرفت. در سالهاي اخير نقش انجمنها را بيش از پيش درک کردهام. چقدر زيباست که بتوانيم اين نمايشگاه ها را با کمک انجمن ها در سطح ملي برگزار کنيم.
کودکان هدف انجمن نقاشان اصفهان
همچنين طهمورث بهادراني از اعضاي هنرمندان نقاشان اصفهان با قرائت اساسنامه انجمن هنرمندان نقاش اصفهان، تصريح کرد: کودکاني که در حال حاضر هفت يا هشت ساله هستند ميتوانند هدف انجمن قرار بگيرند تا بتوانيم براي سالهاي آتي برنامهريزي کنيم و اين کودکان بتوانند از يک مسير تخصصي وارد جايگاه واقعي خود بشوند چراکه عدم يک دستي يکي از نقاط ضعف انجمنها است.
تلاشي به قيمت عمر يک نقاش
مهدي تميزي مدير مووزه هنرهاي معاصر نيز در آيين افتتاحيه ۷ کارنما در يک نگاه، اصفهان اظهار کرد: اين مجموعه منتخبي از هفتکارنماي پژوهشي انجمن نقاشان ايران است. مجموعهاي که بيش از هرچيز، تلاش نقاشان در دستيابي به جهانبيني ويژه و قابل تأمل براي ماطبان است.
وي افزود: گاهي پروسه، بيش از نتيجه ديدني و شنيدني است. گاهي دعوت به تلاش آدميان براي بهتر زيستن، دلنشينتر از دعوت براي تماشاي چگونه زيستن است. تلاش را بايد ديد و ستود. آن ها تلاشي که به قيمت عمر يک نقاش است و حظ يک لحظه از رهگذري ناشناس. بايد اين زيبايي خود بسنده را قدر دانست.
هنر "تشنگي" در حوض موزه هنرهاي معاصر
اما کمي دورتر از آثار آويخته به ديوار، جايي که درهاي مشبک و پنجرههاي چوبي موزه هنرهاي معاصر تمام ميشوند، جايي در ميان درختان هميشه سبز اين موزه، حوض آبي رنگ حياط موزه توجه همگان را به خود جلب کرده است و در نگاه نخست غمي بر دل مينشاند …
حوض موزه هنرهاي معاصر امروز با هميشه متفاوت است. ديگر فواره ميان حوض، آب زلال را به رخ آسمان نميکشد. امروز حتي آبي در حوض نيست… حوض براي همراه شدن با زاينده رود لباس آب آبي خود را در آورده است و تشنگي و خشکي را فرياد ميزند.
اگرچه اين حوض پر از آب نيست اما خالي از هنر نيست و حالا به مکاني براي ارايه طرح هاي هنري مرتبط با آب تبديل شده است. نخستين طرحي که در اين حوض جاري ميشود اثري از پرسنل موزه هنرهاي معاصر است. طرحي که اگر چه "تشنگي" نام دارد، اما پر است از ليوانهاي آبي که در کف اين حوض چيده شده است و خالي بودن حوض از آب را جلوهگر ميکند.











علاقهمندان براي بازديد از نمايشگاه گروهي اعضاي انجمن هنرمندان نقاش ايران با نام "۷ کارنما در يک نگاه" تا تاريخ ۱۹ مردادماه ميتوانند به موزه هنرهاي معاصر اصفهان، واقع در خيابان استانداري مراجعه کنند.
