“دگرگوني” از نگاه لادن قاجار

گالري قاف با همکاري گروه اورنگ از دوم تا هفتم شهريورماه ميزبان آثار هنرمند نقاشي لادن قاجار تحت عنوان "دگرگوني" مي شود.

لادن قاجار در استيتمنت نمايشگاه اينگونه نوشته است:

در فرايند انتقال لحظه به لحظه ارتباطات و اطلاعات و رشد سريع و بي سابقه تکنولوژي و دانش انسان که به نزديک شدن دهکده جهاني کمک شاياني کرده از يک طرف ، و از طرف ديگر شکاف و شتاب تغيير نسل به نسل انسان و بهم ريختگي ناشي از آن در تمامي عرصه هاي زندگي بشري اکنون چه سؤالي مي تواند مبرم ترين و حياتي ترين سؤال در بين نخبگان و فرهيختگان و در نهايت در بطن دهکده جهاني باشد؟  

چگونه ميشود مرحله گذار و انتقال را، آنچنان هدايت کرد تا از تبديل شدن انسان به فرايندي بس ناروشن و مبهم جان سالم بدر برد تا به دره انقراض سقوط نکرد؟  
سؤالها بيشمار و پاسخ ها بس کوتاه و ناکافي، مبهم و مخدوش در بستري نا امن و بي ثبات.  

اکنون وظيفه خطير هنر و هنرمند در روند چنين آشفتگي و انتقال چيست؟ آيا هنوز هنر بايد براي هنر باشد يا وظيفه اي بس مهم تر و حياتي تر دارد؟  
آيا زمان آن نرسيده که بقول سهراب سپهري ؛ چشمها را بايد شست جور ديگري بايد ديد: و يا بقول مارسل دوشام  : عادت و روال بدترين دشمن هنر است زيرا اگر هنرمند همواره به سليقه و روال عادت کند از خلاق بودن فاصله مي گيرد؟  

آنچه شما در لابلاي سکوت رنگها و فرم ها در نمايشگاه مشاهده خواهيد کرد، فريادهاي انساني است عاصي  که در عين تکه تکه شدن و غريب بودن بر روي بوم و کاغذهاي آغشته به رنگ،  دل به اميد چشم هاي بينا و گوش هاي تيز شما خوش کرده  تا شايد بتواند با طرح سؤال حداقل سهم خود را در بيان حقيقتي تلخ ادا کرده باشد.

اين هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين در رابطه با هدف از برگزاري اين نمايشگاه بيان کرد:

 هدف اصلي من در اين نمايشگاه ايجاد سؤال بخصوص  در ميان هنرمندان و فرهيختگان است و اينکه وظيفه اصلي هنر و هنرمند و تاثير پذيريش در اين برهه از زمان چيست؟
شروع شکل گيري ايده هايم بر مي گردد به ۱۰ سال پيش به زماني که من بصورت سري و مفهموي شروع به تحقيق و تفحص اساسي پيرامون هويت و چرايي فضا هاي متفاوت در ذهن انسان کردم . زواياي متفاوت تحقيقات و ترسيم ها و نوشته هايم غالبا پيرامون  هنر، علم ، فلسفه و روانشناسي بوده و همچنان است که نتيجه شاخص آن بر روي بوم هاي نقاشي و مقالات مختلف بوده . ۷ نقاشي پيرامون   خط فاصل بين حقيقت و ذهن  ۹ نقاشي پيرامون   گنجينه هاي به جا مانده در زمان و صداي رساي پيشينيان   ۶ نقاشي بسيار بزرگ در خصوص پناهندگان  ۷ نقاشي در خصوص  سايه هاي خاکستري ذهن  همراه با تعداد بسيار زيادي کار بر روي کاغد در همين راستاها بوده
وي در ادامه افزود:
سوال از آنجا آغاز شد که چگونه و چرا پيوند انسان با داده هاي ذهني بخصوص در ضمير ناخودآگاه خود، و محيط و شرايط دنياي بيرون از خود، غالبآ به جهتي سوق پيدا کرد که در حيطه باورها و داستنهاي اسطوره اي و سنتي،  و شکل گيري فرهنگي، ملي، مذهبي و اجتماعي به جايي برسد که در خدمت امروزمان نباشد و موجب شکاف هاي عميق تاريخي گرديم. ما به خيلي از اعتقادات و رسم و رسوم هاي خود باور داريم اما به واقع نمي دانيم چرا؟ با اينکه از رنج  سوالهاي هميشه خاموش خود از ذهن هوشيارمان فرار و عبور کرديم تا فقط باور کنيم باورهايمان را بدون اينکه يکبار از خود بپرسيم ، چرا ؟ ؟؟
بسياري از دانش هاي با ارزش انساني ما،  آگاهانه و يا ناآگاهانه با خودمان سفر نکرد و در بستر تاريخ بدست فراموشي سپرده گشت .دستاوردهاي تاريخي و انساني ايکه  با تلفيق آن ميتوانستيم در راستاي حرکتي نوين در عصر اطلاعات و جامعه جهاني، جملگي بسوي صلح و آرامش و زندگي اي بمراتب بهتر برسيم.
اما چرا درست عمل نکرديم؟  آغاز اين قصه دردي ست که از تکرار هميشگي تاريخ است و نتيجه آن در غم انگيزترين حد خود، به تکه تکه شدن انسان قرن بيست و يکم انجاميد. ما همگي با شتاب بسوي  فرجامي بس خطرناکتر از گذشته به پيش مي رويم و اين راه به يک تراژدي انساني ختم خواهد شد ، اگر بيدار نشويم
ما به يک خانه تکاني تاريخي بشدت احتياج داريم لذا سعي کردم اين را الهام بخش محور رشد خود که از دو گهواره تمدن شرق و غرب نشات گرفته است کنم تا با نزديک کردن اين دو ميراث تاريخي آن را در تصاوير و نوشته ها و اشعار خود نشان دهم. اين نگرش و ايده از سالها تقحص ، تقطير و تحولي است که منجر به فرم گيري  يک خط فکري منسجم با يک پرسپکتيو شخصي شده است که نه تابع زمان و مکان و مرز و نه تابع بازگشت به قرون و آوانگاردهاي هنري و تاريخي، و نه داده هاي هميشه تاريخ در کشوهاي ضمير ناخود آگاه است. بلکه آگاهي نسبي و يادگيري اي است که از تجربه هاي پيشينيان در خدمت امروزمان استفاده کرده ام  نه دفن شدنمان در  ديروزمان
لذا آنچه که خلق ميشود ماحصل زمان خود و خط فکري منسجم فردي ام مي باشد.

قاجار در مورد ايده خود در مجموعه آثارش بيان کرد:

 ايده کارم در اين مجموعه و در اين گالري بطور چشمگيري الهام بخش از يک سال تحقيق از دو کتابي است که توسط يک تاريخ نگار به نام Yuval Noah Harari  يوال نواا هراري بوده است . از او بعنوان بزرگترين تاريخ نگار در تمام تاريخ بشر نام مي برند. کتاب وي در دو جلد ۳۰۰ صفحه اي جامع ترين نگارش از ابتداي شکل گيري حيات و زندگي انسان تا بکنون يعني قرن ۲۱ ، و در جلد دوم  آينده انسان از اکنون به بعد است که نماد آن در ذهن من بيشترين کارهاي اين نمايشگاه است که تازه ترين اثرهاي من در چند ماه اخير مي باشد.

راه من و ما راهي نيست بر پاياني که در اين برهه از زمان، در گوشه خلوت خود و درکنار بوم نقاشي و هنر براي هنر در بستري  آرام و صلح آميز باز نشسته شود.
اين راه پر صعب و عبور براي من بعنوان يک انسان و يک هنرمند پايان نيافته و همچنان و با اميد رو به سوي آيندگان دارم تا بلکه بتوانيم جملگي در جاده آرامش طي طريق نماييم . در ماهيت اصل همه ما اعضاي يک خانواده ايم
 برجسته ترين افراد و آوانگاردهاي هنري که در شکل گيري جهت فکري و شناختي اين هنرند تاثير قابل توجهي داشته اند عبارتند از:
 از منظر هنر شاخص ترينشان مکتب سوراليزم، داديسم و مانفست اندرو بروتون ، کتاب وسلي کاندنسکي ، پل گوگن، کلينت و مانچ است
از لحاظ روانشناسي عمدتا از ايده و عقايد کارل يونگ متاثر بوده ام که تعداد ۱۰ اثر بطور سري انجام دادم که بيشتر در بعد عمق درون انسان و خط فاصل بين خواب و حقيقت بوده از منظر فلسفي  بسيار متاثر از نيچه و ديويد هيوم از منظر علمي  متآثر از نظريه Evolution و تاثيرات Jene tic  بر ضمير ناخودآگاه انسان.
تعداد تابلو ها در نمايشگاه انفرادي در گالري قاف مجموعه اي از خط فاصل بين حقيقت و ذهن Line Beetwen Fact and Illusion  و همچنين  انتقال، تجزيه  و دگرگوني Transformation مي باشد که  از ترکيب ۷ نقاشي بر روي بوم و ۳۵ اثر بر روي کاغذ است .اين اثار به نوعي در روي بوم از اکرليک و رنگ روغن استفاده شده و در روي کاغذ بطور عمده از آبرنگ ، اکرليک و جوهر رنگي براي بستر سازي و در روي آن از خودگارهاي مخصوص در رنگهاي متنوع استفاده گشته و تعدادي از آنها نيز از ترکيب عسل آب شده و رنگ روغن بوده است.

لادن قاجار متولد تهران و فارغ التحصيل رشته هنرهاي تجسمي از دانشگاه هنر شيکاگو مي باشد. او در يک خانواده هنرمند بدنيا آمد و از آغازين رشد و شکل گيري خود با دنياي هنر و فرهنگ آشنا شد و به نگارش و بيان احساست و افکار خود از طريق شعر و ادبيات روي آورد و بعد از ۱۶ سال زندگي در فرهنگ و تمدن غني ايران به دياري ديگر و فرهنگ و تمدني ديگر در ديار غرب راهي گشت.  
او هرگز قلم خود را به زمين نگذاشت و سالهاي متمادي در کالج هاي متفاوت در شيکاگو در رشته هاي فلسفي ، اجتماعي ، علمي ، ادبيات و در نهايت روانشناسي روي آورد.  علاقه وي به هنر و ورودش به دنياي هنر در يک روياي حقيقي در سال ۱۳۸۰ بر او آشکار شد. به عبارتي هنر وي را انتخاب کرد و فرا خواند. از آن پس وي با پشتکار و استعدادهاي فردي و زمينه هاي هنري – فرهنگي خانوادگي که دارا بود مسير هنر را بطور جدي دنبال کرد و بعد از چند سال تلاش زياد سرانجام در سال  ۱۳۸۵(۲۰۰۶ميلادي ) موفق به دريافت  بورسيه کامل از دانشگاه The Schoo of Art Institute of Chicago  
 دانشکده هنرهاي تجسمي شيکاگو وابسته به موزه هنر  شيکاگو شد و در سال ۱۳۸۷( ۲۰۰۸ ميلادي ) فارغ التحصيل گشت.  از آن پس به طور حرفه اي به صورت هنرمند حرفه اي کار خود را شروع کرد در استاديو خصوصي خود در يک مجموعه هنري- فرهنگي مشغول به فعاليت شد. نمايشگاهاي بيشماري از کارهاي وي در آمريکا ، کانادا، آلمان  و همچنين در موزه هنر آمريکا- پرتلند در شيکاگو، موزه کريس در سيکا در آلمان به نمايش گذاشته شد.

علاقه مندان جهت بازديد از آثار اين هنرمند مي توانند در تاريخ مذکور به گالري قاف واقع در پاسداران، نگارستان هفتم(بهرام جعفر)، پلاک 55 مراجعه نمايند.

Group and Solo Exhibition
2007 Eyes to the Skies Festival, Naperville, IL
2007, Atbin Gallery In Tehran Iran
2008, Union Street Gallery, Chicago, IL
2008, Gallery 2, School of Art Institute of Chicago
2009, Gora Gallery, Montreal, Canada
2010, University of Illinois, Chicago
2010 Strictly Local Gallery , Chicago , IL
2010 Union Street Gallery , Chicago , IL
2010, Aurora Art walk Festival
2010, Chicago Cultural Center
2011, Lif e f orce Gallery
2011, Naperville Art
2012, Frankston Art Center
2013, River Side Center
2015, Water Street Studio, Batavia
2015, Water Street Studio, Batavia
2015, German/American International Art
Center/Gallery
2016, German / American International Art
Exhibition
2016, The aolish Museum of America
2016, Water Street Studio Exhibition
2016, Lif e Force Gallery
2016, exhibition in Buzz Caf e
2017, Lincoln Square art f estival
2017, Water Street Studio resident artists
exhibition

2017, Windmill City Festival
2017, Exhibition on Kreise MUSEUM in Syke
Germany
2017, Exhibition in Caf e in Syke Germany
2017, Group Exhibition in Frank f orth Germany
2018, Solo Exhibition in Tehran, Iran Qaaf
Gallery
2018, Group Exhibition in Tehran, Iran Gollestan
aalace

Awards and honors

HONORS AND AWARDS
1988, Associate Degree with Honors f rom Truman
College
 2004 , President’s Recognition of Academic
Excellence f rom Triton college
 2006 Presidential Merit Scholarship From The
School of the Art Institute of Chicago

پیمایش به بالا