مظفري: براي داشتن هنرمند جهاني بايد گالري‌هاي قدرتمند داشته باشيم

نشست مديران نگارخانه‌ها با مديرکل هنرهاي تجسمي روز دوشنبه ١٥ مردادماه با حضور هادي مظفري و جمعي از گالري‌داران تهران و شهرستان‌ها در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي مرکز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، در ابتداي اين برنامه مديران گالري‌ها مشکلات خود را مطرح کردند و پس از آن مديرکل هنرهاي تجسمي به بيان نظرات خود پرداخت.

در ابتداي اين برنامه ليلي گلستان، مدير گالري گلستان گفت: همه ما مي‌دانيم که معضلات بسياري در اين حوزه وجود دارد و اميدواريم با آمدن آقاي مظفري اين مشکلات حل شود. به نظر من اولين نکته اين است که خيلي راحت به افرادي که فقط محل مناسبي براي ايجاد گالري دارند مجوز داده مي‌شود. اين در حالي است که شناخت هنر و علاقه‌مندي به آن در کار گالري‌داري بسيار مهم است، اما به نظر من تعدادي از گالري‌هاي تهران چنين شناختي ندارند و رفتار مناسبي با هنرمندان ندارند. خواهش من اين است که در دادن مجوز به گالري‌ها دقت  بيشتري شود و مجوزهاي قبلي هم مرور دوباره شود.

گلستان افزود:خبر خوش اين است که پس از سال‌ها تلاش براي تأسيس انجمن صنفي سرانجام کار ما پيشرفت کرده است و تا آبان ماه انجمن صنفي نگارخانه داران ايران را خواهيم داشت. اين تشکل مي‌تواند در کنار وزارت ارشاد به رفع نابه ساماني‌ها کمک کند.

نازيلا نوع بشري، مدير گالري آران نيز گفت: وقتي در سال ٨٧ درخواست مجوز گالري داديم يک سال طول کشيد تا اين کار انجام شود.بنابراين رسيدگي به درخواست‌ها بايد معقول و درست باشد و سخت‌گيري بي‌جهت صورت نگيرد. قطعاً برنامه گالري‌ها خيلي مهم‌تر از فضاي آن‌ها است و گالري‌هاي جديد بايد با برنامه‌ريزي وارد شوند. همچنين در بحث مجوز نمايشگاه‌ها به نظر مي‌رسد همه هنرمندان و گالري‌دارها خط قرمزها را مي‌شناسند و بهتر است نظارت به خود گالري‌ها واگذار شود تا در مواقع لزوم اين کار را انجام دهند.

احسان لاجوردي، مدير بنياد لاجوردي نيز با بيان اينکه تسهيل در دادن مجوز باعث افزايش گالري‌ها و جذب مخاطبان بيشتر شده است گفت: گاه يک تاجر موفق که اطلاعاتي از هنر ندارد با تأسيس گالري توانسته افراد ثروتمند را جذب هنر کند. به نظر من حتي اگر اين افراد آثار ارزشمند هنري را هم نخرند اما با فرهنگ خريد اثر هنري آشنا مي‌شوند.

آسيه مزيناني، مدير گالري آ با اشاره به مشکلات گالري‌داران با شهرداري گفت:طبق مجوز وزارت ارشاد ما مي‌توانيم از فضاي مسکوني براي ايجاد گالري استفاده کنيم، اما شهرداري از ما مجوز تجاري مي‌خواهد و يا سؤالاتي درباره اين‌که چرا پنجره‌ها پوشانده شده يا فضاي خارجي گالري شکل متفاوتي دارد از ما مي‌پرسند. از سوي ديگر ما به تابلوهايي احتياج داريم که در کوچه‌ها نصب شود و محل گالري را به مردم نشان دهد، اما عوارض زيادي براي اين کار از ما مي‌خواهند.

محبوبه کاظمي، مدير گالري ترانه باران گفت: گالري‌ها موتور محرک اقتصاد هنر هستند. ما و شما با انجام فعاليت‌هاي مشترک مي‌توانيم به يک خروجي مثبت برسيم و با برگزاري نشست‌ها و سمينارها، اقتصاد هنر را در سطح ملي و بين‌المللي رشد دهيم

مرجان شکري، مدير گالري ٤ گفت: مشکل بزرگ ما اين است که هزينه برق گالري‌ها تأمين نمي‌شود و از ما مي‌خواهند که اين هزينه را با تعرفه تجاري پرداخت کنيم. وزارت ارشاد بايد تمهيدي بينديشد تا اين مشکل حل شود.

پريسا پهلوان، مدير گالري ويستا درباره شرکت در آرت‌فرها گفت: تعدادي از گالري‌ها با تلاش و سرمايه شخصي خود در آرت فرها شرکت مي‌کنند اما اين کار مشکلات زيادي دارد.سؤال من اين است که وزارت ارشاد چگونه مي‌تواند از گالري‌ها حمايت کند تا در آرت فرها شرکت کنند و در تبادل فرهنگي نقش داشته باشند.

بهنوش فروتن، مدير گالري شکوه گفت: در بحث فروش آثار هنري هيچ حمايتي از جانب دولت وجود ندارد و همه کار بر عهده گالري‌داران است. اگر دولت بودجه‌اي را براي خريد آثار هنري اختصاص دهد زحمات هنرمندان ناکام نمي‌ماند.

وحيد شيخيان، مدير گالري ياسمين نيز با بيان اينکه بيشتر گالري‌ها فضاي اجاره‌اي دارند گفت: شهرداري به ما اجازه نمي‌دهد در سطح شهر براي گالري و نمايشگاه‌ها تبليغ کنيم و به همين دليل بسياري از مردم از برنامه‌هاي ما خبر ندارند. بايد وزارت ارشاد با شهرداري هماهنگ شود تا بتوانيم از تبليغات شهري استفاده کنيم.

وحيد ملک، مدير آرت سنتر درباره بحث ارزآوري آثار هنري گفت: شرکت در آرت فرها بسيار ارزآور است و حالا که بسترسازي براي اين کار انجام شده و خريد آثار هنري ايران در خارج از کشور جا افتاده است، بايد از فرصت استفاده کنيم و سهم خوبي از بازار جهاني به دست آوريم.

هنگامه معمري، مدير گالري هما نيز گفت: معمولا اهميت گالري‌ها به عنوان يک بخش کارآفرين ناديده گرفته مي‌شود. اين در حالي است که هر گالري با يک گروه هنرمند و گروه بزرگي از کارمند و کارگر سر و کار دارد که زندگي آن‌ها از اين راه مي‌گذرد. بنابراين وظيفه وزارت ارشاد اين است که از گالري‌ها حمايت بيشتري انجام دهد

پس از پايان صحبت‌هاي گالري‌داران هادي مظفري ضمن ابراز خوشحالي از برگزاري اين جلسه گفت: بر اساس آمار ٢٦٣ گالري در تهران و ٢٧١ گالري در شهرستان‌ها مجوز فعاليت دارند. در ١٢٤ شهر دنيا تعداد ١٩ هزار گالري وجود دارد و تهران از نظر کميت در رتبه ٨ تعداد گالري‌ها قرار دارد. با توجه به اينکه ٨٣ درصد گالري‌ها در اروپا و امريکا هستند، ١٧ درصد به ساير نقاط دنيا اختصاص دارد و سهم ايران ١,٥ درصد است.اگر اين آمار درست باشد ما وضعيت مناسبي از نظر تعداد گالري‌ها داريم. اما اگر جمعيت شهرها را بررسي کنيم وضعيت ما مناسب نيست و در تهران بايد ١٢٦٠ گالري وجود داشته باشد

مظفري ادامه داد: درباره سهولت در اعطاي مجوز به گالري دو ديدگاه وجود دارد. يکي اينکه کيفيت از دل کميت بيرون مي‌آيد و اگر همه علاقه‌مندان بتوانند مجوز بگيرند، آن‌ها که کار خود را درست انجام مي‌دهند باقي مي‌مانند و ديگران به مرور حذف مي‌شوند. ديدگاه دوم اين است که اگر افراد نا آشنا با هنر به اين حوزه وارد شوند، کار غلط يکي از آن‌ها مي‌تواند باعث آسيب رسيدن به ديگران شود. بنابراين بايد بررسي کنيم و نظرات مختلف را در اين باره جويا شويم.

او درباره آمايش سرزميني گالري‌ها گفت: آيا همه گالري‌هاي تهران بايد در چند منطقه خاص واقع شوند تا مراکز فرهنگي به وجود آيد يا اينکه در سطح شهر پخش شوند و نياز مناطق مختلف به گالري تأمين شود. از سوي ديگر افراد زيادي از شهرستان‌ها درخواست اين را دارند که نمايندگي گالري‌هاي معتبر تهران را بگيرند. اين موضوع هم بايد بررسي شود که آيا گالري‌ها مي‌توانند نام و نشان خود را در اختيار استان‌هاي ديگر قرار دهند و استعدادهاي بيشتري را شناسايي کنند يا اينکه بهتر است اين امر به خود استانها واگذار گردد.

مظفري ادامه داد: براي اينکه هنرمند جهاني داشته باشيم بايد گالري‌هاي قدرتمند داشته باشيم که افراد را شناسايي کرده و به جامعه معرفي کنند. شناسايي و کشف هنرمندان کار وزارت ارشاد نيست و با توجه به اينکه گالري‌ها اين وظيفه را بر عهده دارند، وزارت ارشاد نگاهي کيفي به گالري‌ها و مديران آن‌ها دارند.

او درباره تأسيس انجمن صنفي گالري داران نيز گفت: اين اتفاق بسيار نويدبخش است و به نظر من بايد انجمن صنفي هنرمندان نيز تأسيس شود. همه مشاغل در کشور داراي انجمن صنفي هستند که هم‌صنفان خود را شناسايي کرده و به تخلفات يکديگر رسيدگي مي‌کنند. يکي از جدي‌ترين مراجعات ما درباره خريد و فروش آثار، جعل يا کپي بودن آثار است. بنابراين بايد کارشناساني داشته باشيم که براي رسيدگي به اين مسائل تخصص داشته باشند.اميدوارم براي آثار هنري نيز شعبه قضايي شکل بگيرد تا کارشناسان مطلع در شاخه‌هاي مختلف هنري داشته باشد و بتوانند به شکايات رسيدگي کنند.

مظفري ادامه داد: اعتقاد دارم با نگاهي که معاونت هنري به گالري‌ها دارد، مديريت کردن اين حوزه را صرفاً توسط گالري‌دارها مي‌پسندد و با تعاملاتي که انجام مي‌شود اميدوارم روزهاي بهتري را شاهد باشيم.

در پايان اين نشست علي‌محمد زارع ، رئيس موزه هنرهاي معاصر تهران گزارشي از روند به‌سازي موزه ارائه داد و گفت: از سال ٩٥ به مرمت موزه توجه شد و از ابتداي ارديبهشت‌ماه اين کار شروع شد. موارد بسياري از سوي مشاور طرح مطرح شد و اميدوارم زماني که موزه بازگشايي شد شاهد حذف تمام زوائد موزه باشيم

زارع ادامه داد: اين موزه ٤٠ ساله نياز به بهسازي داشت و نکاتي مانند بازسازي و رفع رطوبت سقف گالري‌ها، افزايش گنجايش گنجينه، تعويض ريل‌ها، اصلاح نور و سيستم گرمايشي و سرمايشي و… در دستور کار قرار دارد. اميدوارم تمام مشکلات موزه به شکلي رفع شود که تا چند دهه آينده نياز به هيچ اقدامي نباشد.

نادر سيحون، اميربهمن اميريان، سينا جعفريه، تکتم فرمانفرمايي، شيرين پرتوي، يعقوب امداديان، شيث يحيايي و… از مديران گالري حاضر در اين جلسه بودند

پیمایش به بالا