“يک بسته سيگار در تبعيد” در گالري هوم

"يک بسته سيگار در تبعيد" عنوان نمايشگاه انفرادي نقاشي رويا عبدوسي در گالري هوم است.

اين نمايشگاه جمعه پانزدهم ارديبهشت ماه ساعت ۳ تا ۸ بعدازظهر گشايش خواهد يافت و تعداد  9 اثر در ابعاد تقريبي صد در صد و با تکنيک رنگ و روغن به سبک کلاسيک  و ترکيب بصري با متن نوشته به نمايش در مي آيد.

رويا عبدوسي  ليسانس مترجمي زبان انگليسي دارد و فرايند آموزش و پژوهش  در متون تخصصي هنر را درکارنامه خود دارد . پژوهش مداري در عرصه هنر او را واداشت تا شروعي دقيق  را با پشتوانه مقالات هنر معاصر  داشته باشد  و از ديدگاهي لطيف و دانش بنيان برخوردار شود .  

او در  نمايشگاههاي متعددي در ترکيه و ايالات متحده آمريکا شرکت داشته و استقبال بي نظيري را در جذب مجموعه داران با سلائق گوناگون بر انگيخته است .  گالري هوم مفتخر است که به دليل درخشش بين المللي اين هنرمند با او همکاري ميکند و در حيطه بين المللي به نشر و مديريت مسير حرفه اي او ميپردازد.

دراستيتمنت اين نمايشگاه آمده است:

فراق، سرشار از ناتمامي  و تنهاييست. فغاني بي صدا که حدّ و مرزي براي تخيّل و شکايت نمي شناسد. اين شکايت پيشينه طولاني در پهنه هنر و ادبيات ايران داشته و در آثار «رويا عبدوسي» شکلي معاصر يافته است.
عناصر تصويري گل و مرغ سنّتي ايراني سمبل راز گويي عاشقانه بوده و انتخاب عناصر تشکيل دهنده طبيعت بي جان  فهرستي جديد از رمزگان را برابر مخاطب قرار مي دهد.
هنرمند، جستجويي ويژه در فصل مشترک خود و شاعر را آغاز و بار ديگر اين تجربه را در خود تکرار مي کند؛ به طوريکه حسّ اين تجربه در تمامي آثارش به چشم آمده و از آن هنرمند شده است.
جنس نمادهاي لطيف و نوع چينش آن چه در مقام کلمه و چه در مقام تصوير با کيفيّتي معاصر از آن هنرمند و شاعر گشته اند و مطلبي جديد را  براي خوانش پيش روي  مخاطب قرار مي دهد.

رويا عبدوسي در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين در رابطه با هدفش از جمع آوري اين مجموعه و عنوان نمايشگاه توضيح داد:
نام اين نمايشگاه برگرفته از کتاب مجموعه اشعار غلامرضا بروسان با همين نام  است، نظر به اينکه شعر معاصر ميتواند بازتاب روح زمان معاصر  در ظرف روحي شاعر باشد. انتخاب  ديوان ساده و بسيار عميق زنده ياد غلامرضا بروسان  با هدف بازنمايي جنس متفاوتي از رمزگان صورت گرفته  است . 

تفاوت اين اشعار با قطعات اشعار  هنرمندان ديگر وزن و ارجمندي است که ايشان در ترکيب  شعر به الفاظ ساده ميدهد و اين تا حدي پيش ميرود که  کلمه را از آن خود ميکند  و پهنه اي جديد از معنا را برايش تعريف ميکند .  لطافت و وزن کلمات در قالب مصرع هاي کوتاه چيره دستي شاعر را در درک عمق احساس و انعکاس آن به شکل متن  نشان مي دهد .  از طرفي فقدان واقعي مولف متن  ميتواند عرصه اي باشد تا خواننده و هنرمند برداشت هاي جديدي را از آن ارائه دهند . 

البته اين اتفاق به دليل مرگ شاعر پررنگ تر است، ولي هر متني پس از به وجود آمدن، ارتباطش با هنرمند خالقش  قطع ميشود و خوانش هاي جديدي را ميپذيرد. به تبع آن عرصه تصوير نيز  شروع به انتخاب و ايجاز ميزند . در نهايت توليد متني جديد با يک سير ديالکتيک جديد را  باعث ميشود .  

وي در رابطه با روند تکميل پروژه بيان کرد:
روند کار بعد از شکل گيري و پردازش ذهني با عکاسي  شروع شد و به تدريج با پيشرفت پروژه ، مفهومي جدي تر و عميق تر پيدا کرد. مراحل کار حدود يک  سال به طول انجاميد که البته در فواصل کار به علت شرکت در نمايشگاه هاي گروهي وقفه هاي چند روزه و چند هفته اي در کار افتاد.

عبدوسي در پايان افزود:
 در اينجا لازم ميدانم از شيوه مديريت و حمايت روحي و معنوي گالري هوم در جهت پرداخت و نظارت حرفه اي و فضا دادن  به حس و حال فضاي شخصي هنرمند تشکر کنم .

پیمایش به بالا