شناخت اصول خط و رهيافت تاريخ اجتماعي از روايت راوندي

معاونت علمي و پژوهشي فرهنگستان هنر نشست «هنر ايراني در روايت نجم­‌الدين راوندي» را دوشنبه 16 مهرماه 1397 برگزار کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين نشست ولي­‌الله کاووسي، مدرس، عضو هيئت علمي و مسئول شاخه خوشنويسي بنياد دايرة­المعارف اسلامي و ابراهيم موسي­‌پور بشلي، مدرس و مدير گروه تاريخ اجتماعي بنياد دايرة­المعارف اسلامي، به تحليل هنر ايراني در روايت نجم‌­الدين راوندي پرداختند.

ولي­ الله کاووسي سخنراني خود را با عنوان «معرفت اصول خط از نگاه راوندي» اين‌گونه آغاز کرد: «نخستين روايت بازمانده در شرح قواعد خطوط ايراني در اوايل سده هفتم هجري به دست مورخي ايراني به نام نجم‌­الدين ابوبکرمحمد راوندي تدوين شده است. بر اساس شواهد، راوندي رساله­‌اي مستقل در باب خوشنويسي تأليف کرده که اين اثر اکنون از ميان رفته؛ اما نويسنده فصلي از آن کتاب را در کتاب راحة­الصدور گنجانده است. ظاهراً راوندي در تلاش براي عملي کردن مباحث نظري تناسبات اقلام ايراني بوده که در آن وقت هم­چنان در جريان تکوين و ترقي بودند. نوشته راوندي در کنار توضيحات و تصاويرش، اطلاعاتي درباره حمايت­‌هاي درباري از کاتبان و جايگاه خوشنويسي در آن روزگار به دست مي‌دهد. همچنين راوندي برخاسته از خانداني خوشنويس بوده و دو دايي­‌اش، تاج­‌الدين‌­ احمد و زين­‌الدين­‌ محمود، علاوه بر تعليم خط به او، به شاهزادگان سلجوقي نيز سرمشق خط مي­دادند.»

وي با ارائه اسلايد، به نمايش تصاويري از کتاب راحة­الصدور راوندي و توضيحات جريان خوشنويسي در روزگار راوندي پرداخت.

در ادامۀ نشست، ابراهيم موسي­ پور بشلي سخنراني خود را با موضوع «خواندن راحة­الصدور راوندي با رهيافت تاريخ اجتماعي» اين گونه پي‌گرفت: «در اين نشست، پس از آشنايي با خاندان راوندي و کتاب راحة­الصدور، ابتدا به سابقه نگارش‌هاي تاريخي به زبان فارسي که در آنها به پاره­اي اجتماعيات توجه شده، خواهيم پرداخت و از پيشينه دل‌مشغولي‌هاي فرهنگي و اجتماعي در آثار تاريخي کهن فارسي همچون زين­ الاخبار گرديزي، تاريخ بخاراي نرشخي، ترجمه تاريخ طبري، تاريخ بيهقي و مجمل­ التواريخ و جز آنها به اختصار سخن خواهيم گفت.»

اين پژوهشگر تاريخ اجتماعي مردم ايران در ادامه با بيان بخش­هايي از راحة­الصدور راوندي به پژوهش در تاريخ اجتماعي و فرهنگي ايران آن زمان در زمينه­‌هاي مختلف تاريخ، خوشنويسي، تصويرگري، تاريخ آموزش و پرورش، تاريخ اقتصادي، تاريخ پوشاک و … پرداخت و آن را بررسي کرد.

اين نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پايان رسيد.

 

پیمایش به بالا