توجه به ميراث غني کشور و بيان آن با زبان جهاني ملاک ارزيابي آثار بخش نقاشي

دبير رشته نقاشي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر گفت: آثاري براي نمايش در اين دوره از جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در رشته نقاشي انتخاب مي‌شوند که به ميراث غني کشورمان توجه کرده اند و آن را با زباني جهاني مطرح کرده‌اند. بعد از انتخاب آثار از روي تصاوير از نقاشان مي‌خواهيم با حضور در اين محل به دفاع از اثر خود بپردازند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ستاد اطلاع رساني يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، احمد وکيلي دبير بخش نقاشي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با اشاره به تفکيک شاخه‌هاي ده‌گانه هنرهاي تجسمي در اين دوره از جشنواره گفت: به نظر من رويه قبلي که در چند سال گذشته در جشنواره تجسمي وجود داشت و رشته‌هاي هنرهاي تجسمي در کنار يکديگر داوري مي‌شدند، باعث خلط مبحث مي‌شد. وي ادامه داد: شرايط اجتماعي ما در حوزه هنر چندان تدوين شده نيست که نقاشي بتواند در کنار هنرهاي جديد قرار بگيرند و يا خوشنويسي و عکاسي در کنار يکديگر داوري شوند. بنابراين جدا شدن اين شاخه‌ها تصميم بسيار درستي است که باعث مي‌شود ارزيابي‌ها بهتر انجام شود. از سوي ديگر ارزش‌گذاري هر رشته هنري به صورت جداگانه باعث مي‌شود جوانان گمان نکنند آخرين دستاوردها در هنر جهان، مربوط به هنر جديد است و بايد حتما هنر جديد را دنبال کنند. با داوري رشته‌هاي مختلف آن‌ها متوجه مي‌شوند که نقاشي و ساير رشته‌ها نيز زنده هستند، بازار دارند و هنرمند مي‌تواند آنها را دنبال کند.اين نقاش پيشکسوت اضافه کرد: حضور گالري‌ها در جشنواره امسال نيز بسيار مغتنم است چون در جامعه ما همه هنرمندان به گالري مراجعه مي‌کنند و گالري‌دار با توجه به سليقه مخاطبان خود، آثار هنرمندان را براي نمايش انتخاب مي‌کند. هنرمندان شهرستاني که به جشنواره فجر مي‌آيند اين بار توسط گالري‌ها ديده و شناخته مي شوند، بنابراين حضور گالري‌ها باعث ايجاد ارتباط ميان هنرمندان شهرستاني با خريداران مي شود. همچنين نکته مهم ديگر در مورد گالري ها توجه به اقتصاد هنر است. اينکه آثار هنري در جشنواره تجسمي فجر به معرض فروش گذاشته مي‌شوند، باعث مي‌شود که تصور جامعه درباره جدايي هنر و اقتصاد اصلاح شود. وي با اشاره به سياست‌گذاري‌هاي جشنواره يازدهم گفت: به نظر من تيم آقاي ابراهيم حقيقي به عنوان دبير جشنواره، بسيار جدي و همه آنها افرادي نوگرا هستند که نگاهشان به جشنواره يک نگاه دولتي نيست. بايد در جشنواره تجسمي فجر از ابتدا چنين اتفاقي رخ مي‌داد تا بتواند مانند جشنواره اي چون جشنواره فيلم موفق و تاثيرگذار باشد. به نظر من جشنواره تجسمي در دوره‌هاي گذشته مسير غلطي را طي کرده است و اگر با تغيير سياست‌ها در اين دوره، جشنواره بتواند تا حدود ۳۰ درصد هم موفق عمل کند، اتفاق بسيار بزرگي در اين زمينه رخ داده است.وکيلي بيان کرد: جشنواره تجسمي فجر براي اينکه موفق شود و در ميان هنرمندان جايگاه خود را پيدا کند در وهله اول بايد از حالت دولتي خارج شود. البته به دليل اينکه باني اين جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است نمي‌توان آن را به طور کامل از بدنه دولت جدا کرد اما مانند جشنواره فيلم فجر مي‌توان امور آن را به بزرگان هنر سپرد. بنابراين اولين اقدام اعتمادسازي است تا هنرمندان متوجه شوند اين جشنواره کم‌کم از شرايط دولتي خارج مي‌شود.دبير رشته نقاشي جشنواره هنرهاي تجسمي فجر گفت: نکته ديگر اين است که جشنواره بايد بازده مالي براي هنرمندان جوان و پيشکسوت داشته باشد. در جشنواره واسطه‌گري و روابط نقشي ندارد و بالابودن کيفيت آثار حاضر در جشنواره باعث مي‌شود آن اثر به فروش برود. وي درباره بخش استاني جشنواره تجسمي فجر نيز گفت: به نظر من گسترش جشنواره تجسمي فجر به استان‌ها گامي بسيار مثبت و به حق است. نبايد همه توجه‌ها به تهران باشد و اينکه در اولين قدم تصميم گرفته شده است تصاويري از آثار هنري مطرح را در شهرستان‌ها نمايش دهند، باعث مي‌شود مخاطبان شهرستاني بتوانند با اين آثار آشنا شوند. در حوزه‌اي مانند سينما مي‌بينيم که مردم به شکل‌هاي مختلف به فيلم‌ها دسترسي دارند و مي‌توانند درباره آنها داوري داشته باشند اما در حوزه تجسمي اين‌گونه نيست و مردم شهرستان دسترسي به آثار ندارند. بايد ارتباط ميان تهران و شهرستان‌ها بيشتر شود تا هنرهاي تجسمي در شهرستان‌ها توسعه پيدا کند. براي اين کار خوب است که آثار منتخب جشنواره در شهرستان‌ها نمايش داده شده و در جريان نشست‌هايي، تجزيه و تحليل داوران درباره آن آثار مطرح شود.دبير رشته نقاشي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر درباره معيارهاي انتخاب آثار و داوري آثار نقاشي در جشنواره نيز گفت: بر اساس شعار معروف «بومي فکر کن، جهاني عمل کن» اين گرايش در داوري آثار وجود خواهد داشت و آثاري انتخاب مي‌شوند که به ميراث غني کشورمان توجه کرده اند و آن را با زباني جهاني مطرح کرده‌اند. اين شعار يک کليد واژه بسيار خوب است و به ما مي‌رساند که بايد در آثار هنري به هويت توجه شود. حال تشخيص اين که درک اشخاص از هويت چگونه است و تا چه حد عمق دارد يا اينکه جنبه توريستي در نگاه آنها وجود دارد، بر عهده داوران است.وي در پايان يادآور شد: براي داوري آثار در وهله اول بر اساس تصاوير ارسالي آثار خوب جدا مي‌شوند و بعد از آن اصل آثار به دبيرخانه تحويل داده مي‌شود و از نقاشان مي‌خواهيم با حضور در دبيرخانه به دفاع از اثر خود بپردازند. به نظر من جشنواره امسال در مراحل اوليه بسيار موفق حرکت کرده و طراحي آن خيلي خوب است. اگر در مراحل اجرايي کاستي در آن وجود نداشته باشد حتما به رخدادي تبديل مي‌شود که در سال‌هاي آينده تاثيرگذار است.

پیمایش به بالا