
سابقهي کار در معماري اهميت زيادي دارد. عليرغم طعنههاي بذلهگويانهاي که گاهاً دربارهي ميزان درآمد اين کار زده ميشود، با فرض داشتن چند دهه سابقهي کار، اين شغل ميتواند درآمد نسبتاً خوبي داشته باشد. با اين حساب، وقوع چنين امري ممکن است که يک معمار قبل از کسب شهرت در معماري، زندگي غني و پيچيدهاي را از سر گذرانده باشد، به طوريکه بسياري از معمارانِ موفق حرفهي خود را در مسيري کاملاً متمايز از معماري آغاز کردهاند. اگر هنوز به رويايي خود در دنياي معماري دست نيافتهايد، شغل اوليهي معماران مشهور اين ليست ميتواند برايتان دلگرمکننده باشد.
آلوار آلتو

نابغهي فنلاندي تحصيلات آکادميک معماري خود را در سال ۱۹۱۶ و در دانشگاه فني هلسينکي آغاز کرد. جنگ داخلي فنلاند مانعِ فارغالتحصيلي او شد و در اين حين، آلتو به ارتش سفيد پيوست و در نبرد قاطع تامپره جنگيد. آلتو بلافاصله بعد از تکميل تحصيلاتش وارد دنياي طراحي نشد، بلکه در سال ۱۹۲۲ به طور رسمي وارد ارتش شد و در کمپ هامينا به آموزش پرداخت. اولين پروژهاي که آلتو خارج از کمپ طراحي کرد خانهي والدينش بود.
تادائو آندو

معمار ژاپني خودآموخته در تمام دوران نوجواني به شدت مشغول کار کشيدن از خود بود، اول به رانندگي کاميون و بعد به طور حرفهاي به بوکس پرداخت. در سن ۱۷ سالگي و در زماني که آندو و برادرش براي مبارزه در دنيا سفر ميکردند، بستر علاقه به معماري در آندو شکل گرفت. آندو هتل امپريال فرانک لويد رايت در توکيو را نقطهاي ميداند که در نهايت وي را متقاعد کرد که دو سال پس از فارغ التحصيلي از دبيرستان، بوکس را کنار بگذارد و شروع به طراحي کند.
دنيل ليبسکيند

دنيل ليبسکيند در خانوادهاي يهودي و نجاتيافته از حادثهي هولوکاست، در لهستان به دنيا آمد و در بيشتر ايام جواني به اجراي هنري مشغول بود. وي تا سنين نوزده سالگي با موفقيت آکاردئون مي نواخت و در سال ۱۹۵۳ اجرايي هم در تلويزيون لهستان داشت. در سال ۱۹۵۹ خانوادهي ليبسکيند به نيويورک نقل مکان کردند، جايي که او به معماري روي آورد.
آي ام پي

آي ام پي در سال ۱۹۳۵ براي تحصيل در رشتهي معماري از چين به ايالات متحده مهاجرت کرد. با اين حال، درست پس از دريافت مدرک کارشناسي از دانشگاه ام . آي . تي در سال ۱۹۴۰، پي عضو کميتهي ملي تحقيقات دفاعي شد تا در امر توسعهي تکنولوژي سلاح به ايالات متحده و در ميانهي جنگ جهاني دوم کمک کند. پي به مدت دو سال با نهاد دولتي همکاري داشت تا اينکه دوباره به کار طراحي برگشت. با اينکه اطلاعات کمي از دوران فعاليت پي در ان. دي .آر. سي در دست است، شايعهاي مبتني بر اين هست که يکي از اعضاي کميته با چنين جملهاي سعي در جذب او داشته است: «اگر مي داني که چطور بايد بسازي؛ بهتر است که نابود کردن را هم بلد باشي.»
فرانک گهري

در سال ۱۹۴۷، خانوادهي فرانک گهري از کانادا به کاليفرنيا مهاجرت کردند. براي تأمين مخارج، گهري در زمان تحصيل در کالج شهر لسآنجلس، رانندهي کاميوني براي تحويل کالا بود. بعد از پسانداز مبلغ کافي براي مدرک کارشناسي، گهري براي مسير زندگي [قبلي] خود تأسف خورد: «من گويندگي راديو را امتحان کردم که چندان در آن توانا نبودم. سراغ مهندسي شيمي رفتم که در آن هم خوب نبودم و علاقهي چنداني به آن نداشتم و براي مدتي [هم] در کلاسهاي معماري شرکت کردم». در سال ۱۹۵۴ او از دانشگاه کاليفرنياي جنوبي فارغ التحصيل شد.
رم کولهاس

کولهاس همزمان معمار و تئوريست است و قبل از شروع تحصيلاتش در مدرسهي معماريAA لندن در جايگاه نويسندهاي نوپا مشغول کار بود. پس از دورهي سخت روزنامهنگاري در«هاگسه پست»، در نوشتن فيلم نوآر هلندي به اسم «بردهي سفيد» مشارکت داشت. پس از اين، وي همراه با رنه دالدر براي فيلمي (که هرگز ساخته نشد) با نام «برج هاليوود» به کارگرداني پورنوگراف مشهور راس ميرهمکاري کرد. در ۱۹۷۵، کولهاس دفتري براي معماري مادر شهر را تأسيس کرد و به نوشتن «نيويورک هذياني» پرداخت.
نورمن فاستر

فاستر مدت زيادي از جوانيش را در شهر منچستر گذراند. پس از اتمام مدرسه در سن ۱۶ سالگي، شروع به کار در ادارهي ميراث شهر منچستر کرد، سپس در خدمات ملي به خدمت سربازي مشغول شد تا زماني که از آنجا مرخص شد. وي تمامي اين امور را تا سن ۲۱ سالگي و در دورهاي که از ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۱ در مدرسهي معماري و طراحي شهري منچستر محصل بود به پايان رساند . پس از فارغالتحصيلي، فاستر بورس «هِنري» را براي تحصيل در دانشگاه ييل به دست آورد، جايي که به همراه ريچارد راجرز به مطالعه و تجربه پرداخت و فارغالتحصيل شد.
منبع: معماري آنلاين
