خوشنويسي که در زمان خود کمتر شناخته شد

به قلم محمدرضا عموزاد

يقيناً محمدحسين شيرازي يکي از چيره‌دست‫ترين خوشنويسان دورۀ قاجار است و در رديف يکي از ده کاتبِ خوشنويسِ نستعليقِ درجۀ اوّل قرار دارد. اکنون که بيش از يک قرن از درگذشت وي مي‫گذرد، هنوز کاتبِ خوشنويسِ زبردستي چون وي ظهور نکرده که نسخه‫هاي متعدّد، با  کتابت‫هاي عالي و نفيس از خود به يادگار گذاشته باشد.

محمدحسين شيرازي در اواخر نيمۀ اول سدۀ سيزدهم (حدود سال ۱۲۴۰هـ.ق) در شيراز چشم به جهان گشود. خانوادۀ پدر و مادر ايشان از تجار معروف شيراز بودند. او در جواني زماني به تهران آمد که خوشنويسي‌اش را سر و ساماني داده بود و بواسطه شخصي که در دربار ناصرالدين شاه از خواص بوده به نزد شاه حضور بهم رسانده و اوراقي از مثنوي مولوي را که مشغول به کتابت آن بود را ارائه مي‌دهد و مورد قبول شاه مي‌گردد و او را مامور به اتمام مثنوي مي‌کند و پس از تکميل کتابت مثنوي مولوي لقب «کاتب الحضره السلطاني» را از شاه دريافت مي‌کند.

از آنجا که محمدحسين بيشتر به کتابت و توليد آثار علاقمند بوده، کمتر به آموزش و تعليم شاگردان به سبک معمول مي‫پرداخته و شاگردان وي گروهي از شاهزادگان بوده اند و خارج از دايرۀ دربار به تعليم شاگردان نپرداخته است. محمدحسين نيز همچون بيشتر خوشنويسان، علاقۀ وافري به ورود در حلقۀ کاتبان سلطان داشته و پس از نائل شدن به اين افتخار، تا پايان عمر اين رابطه را هر چه بيشتر و مستحکم‫تر حفظ کرده است. وي تمام عمر خود را مصروف خط نموده تا گوي سبقت از همقطاران خود ربوده باشد و در اين راستا خود را مديون دربار قاجار مي‫داند و از توجه پادشاه به هنر خود بسيار مسرور و خرسند است.

محمدحسين شيرازي کاتب السلطان، پس از قتل ناصرالدين شاه، در دربار مظفرالدين شاه به خدمت کتابت خود ادامه داد و در نخستين سالهاي حکومت مظفرالدين شاه کاتب مقرّر بوده است. در اين سال‫ها آثاري به نام مظفرالدين شاه نيز از وي باقي است و معلوم است که نزد اين پادشاه نيز قربت و مقام داشته است و در يکي از آثار که به نام مظفرالدين شاه رقم کرده است خود را «کاتب الحضرت السلطاني» و «مستوفي ديوان اعلي» ياد کرده است.

محمدحسين شيرازي از معدود خوشنويساني است که در انجامۀ نسخه‫ها، نکات و توضيحات بسياري دربارۀ خود ارائه کرده است و به يقين مي‫دانسته که بهترين و ماندگارترين محل براي افکار و احساسات، چنين صفحه‫اي از روزگار است. از نثرهايي که در انجامۀ نسخه‫هاي گوناگون که گاه چند صفحه را در برمي‫گيرد، به راحتي مي‫توان دريافت که قلمي جذاب دارد و افزون بر ادب فارسي، در ادب عرب نيز تبحر و تسلط لازم براي يک هنرمند را داراست.

اگرچه از محمدحسين آثاري به خطوط گوناگون به ويژه شکستۀ نستعليق نيز باقي مانده است ولي تمام اعتبار او به کتابت‫هاي نستعليق وي وابسته است و حتي نگاشته‫هاي جلي وي نيز جذابيت کتابت‫هاي وي را ندارد. ساختار خط محمدحسين براي کتابت طراحي و تنظيم شده است و بسان کاتباني چون باباشاه و حتي کلهر، آثارش در اندازۀ کتابت چشمگير و زيباتر است.

تاريخ آثار بازمانده از وي نشان مي‫دهد که وي از سال ۱۲۶۰ تا ۱۳۱۶ هـ.ق و بيشتر در دورۀ ناصرالدين شاه، آثار استادانۀ بسياري خلق کرده است و در نتيجه نزديک به شصت سال، به کتابت حرفه‫اي نستعليق اشتغال داشته و حدود هشتاد سال زيسته است.

عمدۀ آثار محمدحسين که غالباً به تشويق و امر ناصرالدين شاه کتابت شده است، در کتابخانۀ سلطنتي نگهداري مي‫شود، از اين‫رو جز در مواردي اندک، آثار ايشان به کتابخانه‫ها و مجموعه‫هاي خصوصي راه نيافته و در بين مخاطبان دست به دست نگشته است؛ اين امر موجب شده تا وي کمتر از ساير خوشنويسان معاصر خود، مانند ميرزا محمدرضا کلهر معروف شده است.

تاريخ مرگ محمدحسين را کسي ذکر نکرده و از زمان و چگونگي درگذشت وي، آگاهي چنداني در دسترس نيست. بنا به تاريخِ آخرين اثر محمدحسين که نسخه‫اي از احوال سلطان محمود غزنوي در ۱۳۱۷ هـ.ق (۱۲۷۷ هـ.ش) است، در مي‫يابيم که دست کم تا اين سال درتهران مي‫زيسته است.

کلمات کليدي:

محمد حسين شيرازي- کاتب السلطان – هنر قاجار- خوشنوسي – خوشنويسان دورۀ قاجار

منبع: سايت تنديس

پیمایش به بالا