ما همه شهروندان يک دنيا هستيم

به قلم احمدرضا دالوند

تمّام اعظم در سال ١٩٨٠ در دمشق به دنيا آمد، مدرك هنري خود را از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه دمشق دريافت كرد. تمركز او بر روي نقاشي رنگ روغن است. اما در كنار موفقيت او در سوريه در زمينه نقاشي، او همچنان به طراحي گرافيك حرفه اي ادامه مي دهد.

 تمّام اعظم بعد از شروع نا آرامي ها در كشورش، به دوبي رفت و درآنجا به تجربه هايي در زمينه امکانات ديجيتال دست زد که با هدافي که در سر داشت متناسب بود. اين تجربه ها به سبب ماهيت تکثير پذيرشان و همچنين با پشتيباني" رسانه هاي اجتماعي" ، به سرعت فجايع روزمره عليه ملت سوريه را به مکالمه اي بين المللي با زبان تصوير تبديل کرد. " مکالمه اي با زبان تصوير"، که توانست وجدان مخاطبان بين المللي را به نفع کشورش تغيير دهد.

تمّام اعظم هوشمندانه از تکنيک کلاژ بهره مي گيرد و از تصاوير مشهور تاريخ هنر و ترکيب خلاق آنها با عکس هاي خبري از جنگ سوريه، به زبان مشترکي با مخاطبان بي شمار در جهان دست يافت. براي مثال مي توان به کلاژهايي از عکس هاي خبري و ترکيب و تلفيق آنها با  آثاري از: ونسان ونگوگ، فرانسيسکو گويا، گوستاو کليمت، هانري ماتيس، ادوارد مونش، سالوادور دالي…. اشاره کرد.

نکته درخور توجه در باره تمّام اعظم به عنوان يک نقاش، اين است که او نمي خواست صرفا نقاشي هايش را در يک گالري با مخاطبان محدود ارائه کند. به همين سبب تصميم گرفت از قدرت بياني هنر گرافيک و رسانه هاي ديجيتال براي انتقال فوري رنج ملت سوريه به شهروندان همه شهرهاي جهان  بهره گيري کند.

 اهميت کار اين هنرمند جوان اهل دمشق، هنگامي بيشتر آشکار مي شود که به امپرياليسم رسانه اي و سلطه غربي ها بر روي رسانه ها کمي بينديشيم.  او با زبان تصويرتوانسته تبعيض رسانه اي حاکم در جهان را دور بزند. البته قبل از بهره گيري او  درمقياس وسيع از رسانه هاي اجتماعي، در آتليه اش توانسته بود فرم هاي تركيبي به دست آمده از نقاشي رنگ و روغن  با ساير ماتريال را تجربه کند.

حالا ديگر او به عنوان يک هنرمند شناخته شده و تاثير گذار از رسانه هاي مختلف درخواست مي کند تا فضاي تكميل و تكثير ِ لمس تعاملات بين سطح و فرم را در اختيارش بگذارند.

 او در اين آثار نيمه انتزاعي از مصالح خلاف ِعُرف استفاده نموده است، مانند : طناب و گيره لباس و ديگر وسايل يافت شده به منظور تاكيد بر عمق و بيان موثرتر. در اغلب کلاژها و فتو مونتاژهاي كار شده توسط اين هنرمند، تنش هاي ايجاد شده در کشورش قابل مشاهده است. تمّام اعظم شمايل ناخوشايند کشورش و مسببان اصلي آن را در قالب آثار مشهورهنري منعکس ساخته است؛ و با اين تمهيد توانسته است شهرت هنرمندان معروف را به نفع اهداف بشر دوستانه اش مصادره کند.

 براي نمونه او نقاشي مشهور گوستاو کليمت به نام " بوسه"  را بر روي يک عمارت بمباران‌ شده ترسيم کرده است. تمّام اعظم درباره اين اثر چنين توضيح مي دهد: "نقاشي گوستاو کليمت را به عنوان نمادي از عشق انتخاب کردم و قصدم کنايه اي بود جهت يادآوري داستان‌هاي عاشقانه پشت اين ديوار که جنگ آن را ناپديد کرده است " . در واقع او با تلفيق آثار هنري شناخته شده و چشم اندازهاي تخريب شده کشورش مي خواهد بگويد: " ما همه شهروندان يک دنيا هستيم".

گرچه، نقاشي گوستاو کليمت به نام "بوسه" ،  ظاهري متفاوت در مجموعه آثار او دارد، اما از درك تغييرات هنرمند از محيط هاي شهري خاص الهام گرفته شده است.

در ادامه شورش ها در سوريه، اعظم  به رسانه هاي ديجيتالي، هنر گرافيك و ترکيب عناصر بصري1، روي آورد تا ذهن بينندگان بين المللي را بيشتر درگير مصائب بشري در خاورميانه بکند.

اين آثار که به طور گسترده اي توزيع شده، نشان دهنده علاقه ي او به پتانسيل ترکيبي " عكاسي ديجيتال2"  و " هنر خياباني3"  به عنوان عناصر بصري قدرتمند و تاثير گذاراست، تا قابليت هاي اين ژانر، بطورمستقيم، مقامت ملتي دربرابر سركوب را به جهانيان نشان دهد.

در اوايل سال  ٢٠١٣، تمّام اعظم به سرفصل مطرحي در جهان تصوير تبديل  شد، زماني كه نسخه ي گرافيتي ( آزادي  مجسمه آزادي) او در رسانه هاي اجتماعي منتشر شد، به چهره اي تبديل شد که نشان داد به جاي روي آوردن به بينندگان خاص، به طبقه متوسط که بيشترين رنج را متحمل مي شود، روي آورده است.

او اخيراً مجموعه اي از آثار ِ قابل توجه روي بوم نقاشي كه ميزان بزرگي و شدت تخريب را در سراسر كشورش مي رساند، را به نمايش گذاشت. اين آثار تركيب بندي هاي اکسپرسيو (بيانگرانه)  اي است از شهرك هاي ويران شده، وقايع جاري در سرزمين او ، همچنين كنجكاوي او را در زمينه ي بازسازي طبقه ي متوسط (که به حالت تعليق درآمده  است) با اتکا به نيروي هنر.

 در كنار اين آثار جديد، او يك مجموعه قابل توجه از "چاپ هايش " را نيز با موضوعات و تم شهري منتشرکرده است.

تمّام اعظم تا کنون در نمايشگاه هاي بين المللي متعدد و در مقياس هاي بزرگ شرکت داشته است، از جمله در :

جشنواره هنرهاي خياباني سارايوو / بي ينال ونكوور/ نمايشگاه آثار در هوستن/  نمايشگاه آثار در داكار/ بي ينال معاصر هنر آفريقا / نمايشگاه آثار در بي ينال الكساندريا / شرکت درسي امين بي ينال هنرهاي گرافيكي ليوبلينا.و … در سالهاي اخير اعظم در نمايشگاه هاي فردي و گروهي بسياري شركت نموده است.

همچنين در سال 2016 تمّام اعظم كمك هزينه تحصيلي را در انستيتو " هانس يزنچافتسکولگ ‏ "4  براي تحصيلات تکميلي در " دلموندهاشت " ‏5 آلمان را دريافت کرد.

تمّام اعظم در بيانيه اي ، انگيزه هاي آثار هنري ديجيتال خود را اينگونه بيان كرده: براي من قابل بحث است كه چگونه در تمام جهان مي توانند به هنر علاقه مند باشند و از سويي هر روز در سوريه صدها نفر كشته مي شوند. فرانسيسکو گويا، كار خود را براي تحقق و جاودانگي كشته شدن صدها نفر شهروند بي گناه اسپانيايي در " سه مِي ١٨٠٨"  آغاز كرد. در حالي كه هر روز چند تا " سوم مِي"  در سوريه اتفاق مي افتد .

visual composits .1

Digital  photography.2

Urban Art.3

Hanse –wissenschaftskollg .4

Delmondhost .5

پیمایش به بالا