سلسله مقاله هاي آموزشي در حوزه گرافيک با ذکر اصول پايه اي اين حوزه از هنرهاي تجسمي به مناسبت روز جهاني گرافيک آغاز ميشود و در شماره هاي بعدي اين سلسله مقالات با مطالب تخصصي در اين زمينه همراه شما خواهيم بود.
تاريخ بيست و هفتم آوريل روز جهاني گرافيک (World Design Day, WDD) نامگذاري شده است و همينطور گرامي داشت تولد انجمن بين المللي طراحي ico-D است.
استفاده از هنر گرفيک به مثابه ابزاري براي ايجاد تنوع، بهبود کيفيت زندگي با برداشتن مرزها، يافتن راه حلهاي ابتکاري براي نيازهاي خود هنرمند و بشر و همچنين به ارمغان آوردن زيبايي و رفاه از اهداف اين انجمن است.

منابع زيادي وجود دارد که مي توانيد طراحي گرافيک را بياموزيد و اشراف کامل بر اين حيطه نيازمند سالهاي طولاني مطالعه پرشور است. در اين مقاله منابع مناسبي ذکر شده است که شما را با آموزش طراحي آشنا ميکند.
در اولين شماره از اين ساسله مقالات آموزشي اصول اوليه اي که به عقيده Envato Market براي ورود به حوزه گرافيک مورد نياز است مرور ميکنيم.
1. شناخت اصول و نظريه طراحي گرافيک
چند اصل طراحي گرافيکي وجود دارد که بر هر پروژه اي که ايجاد مي کنيد تأثير مي گذارد. دانستن اين اصول به صورت مفهومي است و بکارگيري آنها بطور عملي پايه و اساس آموزش طراحي گرافيک شما را شکل مي دهد. بياييد نگاهي به زمينه هاي اساسي که شما بايد مطالعه کنيد، داشته باشيم تا بتوانيد از طرح جامعي در طراحي گرافيک برخوردار شويد.
شکل، فاصله و ريتم
اينها اصولي است که در ابتداي آموزش داده ميشود و ممکن است بسيار جديد به نظر برسند اما با شناخت ويژگي ها و کارکرد هاي آنها، پس از تمرين هاي لازم ميتوانيد به راحتي در تصوير کردن مفاهيم ذهني خود آنها را بکار بگيريد.
شناخت اصول تئوري رنگ
دريافت اين درک که چگونه با رنگ ها کار کنيد مهم است. رنگ مي تواند بخش هايي از يک طرح را در صفحه برجسته کند يا در پس زمينه محو کند. گاهي استفاده از نوشتار مي تواند احساس يک طراحي را تقويت کند.در طراحي چاپي نوشتار مي تواند احساس واقعي کاغذ يا مواد ديگر را منعکس کند. تصاوير همچنين مي توانند با نوشتار ترکيب شوند و با رنگ کامل شوند. يادگيري چگونگي متعادل کردن اين موارد، کار ظريفي است و بسيار کاربرد دارد.
بافت در گرافيک
بافت کيفيت بصري ويژه اي است که در ايجاد تنوع بصري در کادر بسيار اهميت دارد و به تعادل سازي وزن عناصر بصري در يک مجموعه کمک قابل توجهي ميکند.
کار با نوشتار
توانايي شما در استفاده از نوشتار، يکي از مواردي است که طراحي گرافيک را از ساير حرفه هاي تصويري متمايز مي کند. بخش بزرگي از طراحي گرافيک، درک تايپوگرافي، توسعه دانش شما در مورد حروف تايپ شده و نحوه استفاده از آنها در طراحي شماست. اين يک مطالعه مداوم در طول حرفه شما خواهد بود.
2. ايستادگي قوي با يک طرح تاريخي گرافيکي
به گفته Envato Market مطالعه کتاب Philip Meggs براي هر طراح گرافيکي ضروري است. بايد آن را از اول تا اخر بخوانيد. همچنين، هرچه بيشتر وقت خود را صرف تحقيق در زمينه هايي گرافيکي کنيد که بيشترين علاقه را به آن داريد، حداقل سه زمينه را انتخاب کنيد تا در اين زمينه به مطالعه دقيق بپردازيد و تا آنجا که مي توانيد در مورد آنها ياد بگيريد.
يکي از زمينه هاي مورد علاقه من Bauhaus است که يک مدرسه طراحي بود و در اوايل قرن بيستم تاسيس شد. به احتمال زياد به اين دليل که بسياري از اهداف من را مانند هنر، طراحي، تاريخ و آموزش را شامل ميشود آن را جذاب ميدانم.
تاريخچه طراحي گرافيک Meggs اثر Philip B. Meggs و Alston W
3. فرايند طراحي گرافيک، راه حل هاي مفهومي، تجربه دنياي واقعي و کاربرد خلاق را درون خود بسازيد
طراحان گرافيک مشکلات بصري را حل مي کنند. نکته اصلي آموزش طراحي گرافيک، درک فرايند حل يک مشکل بصري است. اين بدان معناست که شما از مزاياي يادگيري خلاصه سازي در طراحي استفاده خواهيد کرد. شما مي آموزيد که مهارتهاي مورد مطالعه خود را با راه حل هايي که طراحي پيش روي شما ميگذارد ارتقا دهيد و از آن ها به منظور مقابله با مشکلات دنياي واقعي و تعامل با ديگران بهره ببريد.
حل مسائل بصري و مفهومي
حل مسئله بصري و مفهومي هسته اصلي کارهايي است که ما به عنوان طراحان گرافيک انجام مي دهيم. سفارش دهندگان با حداقل اطلاعات به ما مراجعه مي کنند، اين يک مشکل است که بايد حل شود. ممکن است يک شرکت جديد نياز به ورود به يک بازار خاص داشته باشد و براي شما يک راه حل جامع براي هويت بخشي پيش بيايد.
مفهوم تصويري چيست؟
اين مفهومي بيش از يک راه حل تصويري خالص است. اين يکپارچه سازي يک طرح گرافيکي و يک ايده است، که براي حل مسئله در متن قرار مي گيرد.
بياييد به عنوان مثال لوگو را در نظر بگيريم، اين يک علامت تصويري است که بيانگر ايده يک شرکت است، که تمام هويت شرکت، عملکرد و تاريخ شرکت در آن ارائه مي شود. در جهت توسعه مهارتهاي ديداري و مفهومي براي حل مسئله ميتوانيد به منابع اي مانند کتاب هاي زير مراجعه کنيد و همچنين با شماره هاي بعدي اين مقاله همراه شويد. البته در نظر داشته باشيد تمرين و مهارت هاي هنري شما به حل مسئله ديداري کمک بزرگي مي کند.
سواد بصري: يک رويکرد مفهومي براي حل مسئله گرافيکي اثر Judith Wilde و Richard Wilde
طراحي گرافيک: مباني جديد اثر Ellen Lupton و Jennifer Cole Phillips
فرآيند طراحي
يادگيري، تحقيق، ايجاد ريز عکس ها، بهينه سازي طرح ها، کار کردن با راه حل هاي بصري در تمرين ها و ارائه به سفارش دهنده فقط برخي از اصول اوليه فرايند طراحي است. هر زير مجموعه از طراحي ممکن است روشي متفاوت داشته باشد و روش کار شما يا شرکتي که براي آن کار مي کنيد ممکن است منحصر به فرد باشد، با اين وجود، اصول اوليه يکسان است. سعي کنيد از ابتدا تا انتها با روند طراحي آشنا شويد و در هر مرحله از روند هر پروژه اي که روي آن کار مي کنيد سريعتر و بهتر عمل کنيد.
تکامل طراحي: کتابچه راهنماي اصول طراحي اوليه که در طراحي معاصر اثر Tim Samara
مراحل طراحي لوگوي من اثر David Airey
نقش برنامه ريزي در فرايند طراحي اثر Sean Hodge
کارت ويزيت مانند بوم نقاشي مرزهايي دارد. کتاب داراي ابعاد خاص و محدوديت هاي چاپ فني است. اين نوع محدوديت هاي عملي و فني بخش مهمي از تمرين هنر و صنعت طراحي گرافيک است.
براي يادگيري در مورد اين فن آوري ها و ايجاد دانش خود از طريق کارآموزي در پروژه هاي واقعي تلاش کنيد. با داشتن يک پروژه بزرگ که با بودجه چاپ شود، مي توانيد چيزهاي زيادي در مورد چاپ بياموزيد. همچنين به خاطر داشته باشيد که راه حل هاي خلاقانه اغلب در محيط هاي خلاقانه پديدار مي شوند. قسمت لذت بخش طراحي گرافيک حل مشکلات فني با راه حل هاي خلاقانه است.
کار در محدوديت ها براي دستيابي به طراحي هاي عالي اثر Sean Hodge
تحقيق مقدماتي در برابر کاربردي در طراحي گرافيک اثر Michael Kroeger
4- مطالعه و توسعه پيشرفته را در نظر بگيريد
مطالعه پيشرفته مي تواند براي هر طراح مسيرهاي مختلفي را طي کند. ممکن است شما به يک زمينه مرتبط علاقمند شويد و سپس آموزش طراحي گرافيک خود را براي استفاده در آن زمينه قالب بندي کنيد. با اين حال، هر طراح گرافيک از مطالعه و برنامه ريزي پيشرفته بهره بسياري خواهد برد.
البته هيچ محدوديتي وجود ندارد و مي توانيد در مورد هر موضوع طراحي گرافيکي مورد نظر عميقا مطالعه کنيد. مطمئناً مي توانيد در حيطه هاي مورد مطالعه خود بسيار حرفه اي تر عمل کنيد.
نظريه Grid
بسياري از زمينه هاي طراحي گرافيک راه حل هاي مبتني بر Grid را شامل مي شوند. از بسياري جهات، تئوري Gridاصول پيشرفته فواصل، جريان و ريتم را شامل ميشود، هرچند بيشتر براي پروژه هاي مانند ايجاد يک کتاب کامل و يا وب سايت اين نظريه اعمال مي شود.
جمع آوري هر سند چند صفحه اي معمولا از يک Grid بهره خواهد برد، زيرا اين امر باعث مي شود طرح انسجام داشته باشد. در اينجا برخي از منابع براي شروع کار با Grid ها آورده شده است.
سيستم هاي Grid: اصول سازماندهي مدل اثر Kimberly Elam
ساخت و خراب کردن Grid: کارگاه چيدمان طراحي گرافيک توسط Timothy Samara
طراحي اطلاعات گرافيکي
در حالي که بسياري از اصول طراحي اطلاعات گرافيکي شبيه به طراحي گرافيک است، اما در مورد مشکلات بصري رويکرد فني و کاربردي تري به خود مي گيرد.
يک طراح اطلاعات گرافيک به جاي اينکه به مفهوم روي بيلبورد نگاه کند، مي تواند اندازه مناسب فونت را براي استفاده در محلي با سرعت عبور 40 مايل در ساعت توسط ماشين ها، تجزيه و تحليل کند تا تأثير حداکثري داشته باشد. اين ترکيبي از تحقيقات علمي و کاربرد عملي براي طراحي بصري است.
هنرمند گرافيست Edward Tufte کتابهاي زيادي را در اين زمينه نوشته است که توصيه مي شود به آنها رجوع کنيد.
Envisioning Information by Edward Tufte
مدتي را صرف آشنايي با چشم انداز طراحي گرافيک کنيد و براي حرفه خود برنامه ريزي کنيد. طراحي گرافيک يک رشته وسيع است که به طور مستقيم در مشاغل بي شماري درگير است. يادگيري پتانسيل هاي اين زمينه به شما کمک مي کند تا تصميم بگيريد که مي خواهيد روي چه مواردي تمرکز کنيد. ممکن است شما جذب طراحي چاپ، تبليغات، طراحي کاربري يا يک طراحي گرافيکي يا زمينه مرتبط شويد.
طراحي گرافيک: راهنماي کار ويرايش شده توسط Sharon Helmer Poggenpohl
25 نکته راهنمايي در زمينه طراحي گرافيک
5- از طراحان گرافيک حرفه اي بياموزيد
گذشته از مطالعه در مورد طراحان گرافيک در طول تاريخ، شما همچنين مي توانيد با طراحان معاصري که حضور دارند آشنا شويد و از اطلاعات آنها استفاده کنيد. Envato Market ميگويد: بعضي از طراحاني که در مدرسه طراحي الهام بخش من بودند David Carson و Carlos Segura بودند. هر دو اين طراحان از تايپوگرافي در مدلهاي بصري، به طور خلاقانه و مصور استفاده مي کنند. آنها به من کمک کردند تا با استفاده از نوشته، فاصله ها و بافت خود را بيان کنم. اين در حالي است که رويکردي که در طراحي دارند براي هر پروژه اي مناسب نيست ولي مطمئناً به توسعه دامنه گرافيکي و توانايي تفکر تصويري من از طريق طراحي گرافيک کمک کرده اند.
ممکن است عاشق برخي رويکردهاي ديگر براي طراحي باشيد. همچنين شما، مراحل متعددي را طي خواهيد کرد، و از نقطه اي به شيوه خاصي از طراحي جذب مي شويد. قسمتي از اين مسئله اين است که، در اين قسمت چه چيزي جالب است؛ بايد بدانيد که اين حوزه بسيار متنوع است. از تقليد رويکردهاي طراحان در مورد برخي پروژه هاي تميريني نترسيد. اين يک روش خوب براي يادگيري است. سپس به سمت ديگري مي رويد و اين بخشي از تجربه کلي طراحي شما خواهد شد.
پايان چاپ: طراحي گرافيکي David Carson اثر Lewis Blackwell و David Carson
16 وبلاگ و سايتهاي طراحي گرافيک عالي اثر Danny Outlaw
6. مهارت، بينش و روش خود را توسعه دهيد
بخشي از تبديل شدن به يک طراح گرافيک خوب،  ماهر شدن در استفاده از ابزارهاست. اگر شما مي توانيد به سرعت قلم بزنيد و راه حل هاي مفهومي را ترسيم کنيد، پس يک طراح ماهر تر هستيد. که البته، هنگام کار در  برنامه هاي کامپيوتري نيز اين امر صدق ميکند.
اگر طراح لوگو هستيد، هرچه Illustrator را بهتر بشناسيد، طراح بهتري خواهيد بود. اين يکي از دلايلي است که سايتهايي مانند Vectortuts + بسيار مفيد هستند.
هرچه طراحي، فضاي کار ، زمينه متمرکز انتخاب شده، ابزار و وسايل کاري خود را بهتر بشناسيد، بيشتر در کار خود غرق ميشويد و در اين حالت تصميم گيري ها به راحتي صورت مي گيرد و گذر زمان از بين مي رود و در نهاين روند کار براي شما آسان و لذت بخش خواهد بود.
اين حالت از جريان کار دليل بزرگي است که برخي اين زمينه هنري را انتخاب مي کنند. آنها از بودن در جريان ايجاد و کار بصري لذت مي برند.
در اين رابطه ميتوانيد از منابع زير استفاده کنيد:
مهارت هاي خود را با Tuts+ ارتقاع دهيد
اصول اصلي براي دستيابي سريع به جريان کار خلاقانه اثر Sean Hodge
تهيه و تنظيم: خبرنگار گالري آنلاين حسام زمانپور
