مقالات

معماري به مثابه يک کلِ دشوار؛ از رابرت ونتوري تا آلدو رسي

در پايان کتاب پيچيدگي و تضاد در معماري، رابرت ونتوري مي نويسد:”معماري برامده از پيچيدگي و تضاد به معناي انکار کليت نيست.” ونتوري نهايتا بر تعهد خود نسبت به کليت موکد مي شود و از نسبيت مبتني بر تکه هاي رهايي که به يک زبان فرمال، پيچيده و غامض معمارانه شخصيت مي دهند تبري مي جويد. او بر يک کل دشوار difficult whole تاکيد مي کند، “چرا که تحقق کليت سخت است.” البته در اين جا ميزان سختي کليت در گرو تعداد بخش هايش است. براي ونتوري، متعهد ماندن به طيفي از يک تا چند قطعه يا بخش، حتي تاکيد موکد بر خود دوگانگي ـ دو بخش بودگي ـ تلاشي مشعوف و پرشور است براي تحقق يک يگانگي دشوار difficult unity.

واقعيت و سايه‌اش؛ تفاوت‌هاي ثبت لحظه در عکاسي ديجيتال و آنالوگ

عکاسي پيش از هر چيز ديگري، پيش از آنکه هنر باشد و ارتباط، ارجاع است. ارجاعي به گذشته، به لحظه‌اي خاطره‌انگيز، که آدمي را به ثبت آن لحظه واداشته است؛ ثبت قابي از زمان که بي‌شک پرسپکتيوي رو به گذشته دارد، گذشته‌اي که در قالب عکس به اکنون ما رسيده و به آينده‌ي ما محول مي‌شود.

اينستاليشن سر در ابرها در فستيوال معماري هاي درخشان

فستيوال معماري هاي درخشان، برنامه اي سالانه است که به دنبال شروع انعکاسي از معماري و توسعه آن در ميان بستر شهري ست و از طريق تورهاي گردشگري شهري، بازديدکنندگان را به کشف آثار معاصر در سايت هاي منحصر بفرد برده و به برجسته سازي پروژه هاي معماران و برنامه ريزان شهري جوان مي پردازد که گاهي براي مردم محلي شهر ناآشنا هستند. اين فستيوال که اکنون در شهر مونپليه فرانسه برقرار مي باشد از حياط هتل هاي خصوصي استفاده مي نمايد تا با گشودن درهاي خود به روي عموم مردم، ميزبان اينستاليشن ها، نمايشگاه ها و رويدادهاي هنري اين فستيوال باشند.

برترين تصاوير ساختمان هاي معماران زاها حديد از هافمن + کرو ـ بخش اول

پس از مرگ ناگهاني زاها حديد، عکاسان نيک هافمن و الن کرو عکس هاي مورد علاقه خود از ساختمان هاي اين معمار بين المللي را منتشر نموده اند. هافمن + کرو، اولين بار در سال 2010 مجموعه اي از اثر تازه پايان يافته معماران زاها حديد، اکادمي اِوِلين گريس را عکاسي نمودند.

پیمایش به بالا