
به گزارش گالري آنلاين به نقل از تنديس، هفتمين هنر معاصر پرسبوک مانند دو دوره ى پيشين برتمرکز و تاثير علم بر هنر و نياز زيست محيطي پايه ريزى شده است و هنرمندان خلاق و نوگرا را دعوت به همکاري بر يک پروژه فضا محور مي کند. مکان در نظر گرفته شده براي اين پروژه کبوترخانه هاى اصفهان است.
تقويم اجرايي:
مهلت ارسال آثار: ٢۵تير تا ٢۵شهريور
اعلام نتايج : ٢٠مهر ٩۶
برگزارى نمايشگاه و هنرمشارکتى: ١٠ تا ٢٠آذر ٩۶
بخش جنبى :کارگاه هنر محيطى در طبيعت
شرايط ارسال آثار:
هزينه ثبت نام براي هنرمندان ايراني ۵۰ هزار تومان مي باشد.
هنرمندان حيطه ى تجسمى، فيلمسازى، هنر صدا، هنرنور، هنر الياف، سفال و سراميکي و نيز معمارى مي توانند حداکثر ٣ اثر براي شرکت در سالانه ارائه کنند.
تصاوير آثار (حداقل يک مگا پيکسل)
نحوه ارسال:
از طريق ايميل به دبيرخانه ي پرسبوک به نشاني persbook@gmail.com
هنرمندان مي بايست فرم ثبت نام خود را به دو زبان فارسي و انگليسي کامل کرده و به همراه عکس پرسنلى، سال و محل تولد، ميزان تحصيات، فهرست نمايشگاه هاي انفرادي و گروهي ارسال گردانند.
بيانيه:
«هنر پسا مدرن بايد از طريق گواهي دادن بر وجود امر نمايش ناپذير مقابل کليت بايستد.» ليوتار
گفتمان هنر معاصر (پسامدرن) امروز زواياي ناگشوده بسياري را آشکارساخته است و هنرمندان معاصر بر اين اساس رويکرد هاي متفاوت به هنر را تجربه و دنبال مي کنند. بر اين مبنا دغدغه هنر، پيروي از کلان روايت هاي پذيرفته شده و بديهي پيشيني به عنوان تنها تعايف يکه و رسمي هنر نيست؛ بلکه در جستجوي روايت هاي حاشيه اي و گاه ناديده شده و يا از عمد کنار گذاشته شده مي گردد. از اين منظر هنر نقشي اجتماعي و تاثير گذار بر زندگي انساني پيدا مي کند.
تاکيد بر موضوع هنر زيست محيطي با اتکا به نماد هاي حاشيه اي هچون کبوترخانهها، در پروژه سال ١٣٩۶ پرسبوک را مي توان با اين رويکرد تحليل کرد که هر دو در خود وضعيتي معاصر بر مي انگيزند. بايد توجه داشت در اين تحليل، حاشيه نه تنها کم اهميت بلکه وضعيتي از يک موقعيت برآمده از ديده نشدن مي باشد که سايه سنگين روايت اصلي آن را ناچاردر حاشيه باز تاب داده است در حاليکه در وجود خود ارزشهاي بي بديلي دارد که ديده نشده است.
انتخاب شهر اصفهان به عنوان نماد يک وضعيت و در نهايت کبوترخانهها به عنوان برداشتي ملهم از امري ناديده انگاشته شده درکنار روايت کلان اصفهان شهر هنر، فضا و موقعيتي آستانه اي به اين رويداد مي هد. درنهايت صورت بندي تئوريک پروژه ي پرسبوک، حداقل به لحاظ تئوري هاي هنر معاصر دقيق مي سازد. چرا که هم اينک مهمترين مسئله زيست محيطي در اصفهان يعني شرايط رودخانه زاينده رود و نيز جهان حاکم بر فضاي هنري شهر اصفهان بيش از بيش نيازمند تنفس جديد در رويدادهاي هنري و فرهنگي معاصر مي باشد.
شهر اصفهان همواره گره خورده است به يکي از موثرترين و درعين حال پردامنه ترين حکومت هاي تاريخ پانصد ساله اخير در ايران که به لحاظ تاثيرات فرهنگي هنوز بر شئون جامعه ايراني موثر بوده است. حکومت صفويه که در نماد شهري اش اصفهان، تغييرات اجتماعي و سياسي مهمي را از خود به جا گذاشته است که گاه نقد بر آن پيوند مي خورد برعايدات فرهنگي و دستاور دهاي سنت هنري حتي در امروز ايران.
اصفهان دوره صفوي که هنوز هم بر آن ميراث در اکنون روزگار مي گذراند، نمادي است از يک » کلان روايت » فربه که در گفتمان ايراني نماد هنر. فرهنگ. سنت و همچنين خرد است. بناهاي فاخر عصر صفوي اصفهان امروز بخشي مهم از شهريت اصفهان را با خود همراه کرده است که وجهي از سلطه عصر صفوي و «کلان روايت » آن در روزگاران اکنوني را با خود دارد ؛ اما در منظومه هنر معاصر اين روايت هاي کلان نه تنها وجهي از اعتبار سابق خود را ندارند بلکه هر آنچه که بر ايستايي و دوام به معناي تنها روايت قابل اعتنا پافشاري مي کند و به نوعي با فاخريت هنر گره خورده است مورد بازبيني قرار مي گيرد؛
هنر معاصر جرياني ايستا و تحسين گو نيست بلکه به دنبال رهيافتي جديد از گفتمان هاي معاصر است؛ هنري تکثر گرا که ارزشهاي فرهنگ هاي حاشيه اي را درخور توجه مي بيند هنر مردم عادي همچون کبوتر خان هها از اين منظر ويژگي هاي قابل تامل مي يابد نه صرفا هنر سفارشي شاهان و حکام. با اين تعريف، توجه و تاکيد بر کبوتر خان هها به عنوان نمادي از خرده روايت هاي مردم در حاشيه شهر اصفهان در کنار نماد هاي مقتدر شهري به نوعي وضعيت متناقض نما مي سازد، وضعيتي از بازتفسير دوباره به کلان روايت و اهميت بيشتر خرده روايت هاي حاشيه اي.
اما بايد اذعان کرد علي رغم بي توجهي به کبوتر خان ههاي اصفهان که در اينجا به عنوان نماد هنربومي و روايت هاي خرد صورتبندي شده است براي هر بيننده آشنا به ارزشهاي بصري، اين بناها درونمايه اي از حضورو مواجه ارزشمند هنرمندان بي ادعاي اين سرزمين با خود دارد که گاه بناهاي رسمي فاقد آن مي گردند.
از همين رو پرسبوک هوشمندانه کبوترخانه و هنر زيست محيطي را به عنوان وضعيتي قابل تامل موضوع خود قرار داده است تا در يکي از تاريخي ترين و نمادين ترين شهر هاي ايران که مبتني بر کلان روايت جهان صفوي هنوز بر جريان انديشه در ايران مستولي است راهکاري معاصردر افق ديد جهان متکثر هنر امروز جستجو کند.
اميد قجريان
شرايط شرکت در فراخوان: Call for Artists P7-2017.pdf
فرم شرکت در فراخوان : Form4.pdf
