
به گزارش گالري آنلاين به نقل از آفام نيوز، بازاريابي به عنوان فرايندي مديريتي – اجتماعي تعريف ميشود که بوسيله آن افراد و گروهها از طريق توليد و مبادله کالا با يکديگر، به امر تأمين نيازها و خواستههاي خود اقدام ميکنند. براي روشن شدن اين تعريف بايد بدواً اصطلاحات مهم نياز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسي کرد. اصول بازرگاني رسمي که منشأ آن از ايالات متحده آمريکا است، ابتدا در آغاز قرن بيستم در چندين دانشگاه ايالات متحده به عنوان درس بازرگاني جداگانهاي تدريس ميشد. اينگونه تلقي ميشود که به عنوان اصول بازرگاني از سه مرحله ذيل عبور کرده باشد: «دوره توليد» که در آن بازاريابي تنها به واسطه محدوديتهاي توليد دچار محدوديت بود (تا دهه ۱۹۳۰)؛ «دوره فروش» که در آن بازاريابي هر آنچه شرکت توليد ميکرد به بازار تحميل ميکرد (تا دهه ۱۹۵۰)؛ و «دوره مشتري» که در آن مشتري در مرکز تمام فعاليتهاي بازاريابي قرار داشت. در قرن ۲۱. بازاريابي پا به عصر تعاملي و برهم کنشي نهاده است. تغيير بنيادي در تعريف و هدف از بازاريابي در قرن ۲۱ اين است که به عنوان يک اصل بازرگاني، فراتر از صرف تسهيل – تبادلات مجاري و دادوستدهاي بين توليدکننده و مشتريان گسترش يافتهاست. در آغاز، عمده تمرکز بازاريابي بر منافع توليدکننده بود- تحويل محصولات درست به مشتري در زمان، مکان و قيمت درست. فرض اساسي بازاريابان اوليه اين بود که توليدکنندگان کنترل بازار را در اختيار دارند. مديريت، کارکردها، نقشها و فرايندها همگي حول اين مدل مديريت بازرگاني با محوريت توليدکننده قرار داشتند. اين تصور در عصر اطلاعات قرن ۲۱ ديگر معتبر نميباشد؛ و حالا در اوايل قرن بيست و يک، بازاريابي چيست؟ يک مدل جديد موفق يا پذيرفته شده، که درمورد پويايي (و اغلب بي منطقي) بازارهاي جهاني، مشتريان دمدمي مزاج و غيرقابل پيشبيني که در تحليلهاي کلاسيک نميگنجد، الگوهاي خريد و پيش بينيهاي بازار، افزايش خدمات نامحسوس و، بخشبندي و ترکيبهاي جديد بازار، وراي دستهبنديهاي صنعتي و قديمي، افزايش قدرت مشتريان، و ابزار و تکنيکهاي جديد بازاريابي تعاملي به کار گرفته شود، هنوز در مقياس وسيع وجود ندارد يا هنوز در سازمانها و فرايندهاي بازاريابي شرکتها از آن تعبيري نشده است.
تعداد معدودي با واقع بيني بيشتر، فروش و بازاريابي را به مثابه اصول مديريتي مجزا ميدانند. در بعضي کشورها مانند ايالات متحده آمريکا، تخصص بازاريابي و ارتباطات را از يکديگر جدا ميکنند: روابط عمومي، نوشتن متن سخنراني و ارتباطات داخلي اغلب از بازاريابي که بيشتر تمرکز آن بر ارائه مستقيم محصولات و خدمات به مشتريان است جدا ميشود. شرکتهاي ديگر راهبردي تلفيقي اتخاذ ميکنند که در آن تمام ارتباطات، فروش و بازاريابي مستقيم و غير مستقيم بهطور همهجانبه و کلي مديريت ميشوند. استدلال محکم ديگري وجود دارد مبني بر اينکه بازاريابي نقش همه افراد است و فقط به عهده بخش بازاريابي نيست (ديويد پاکارد از پايه گذاران Hewlett- Packard ميگويد: «اهميت بازاريابي بسيار بيشتر از آن است که تنها به بخش بازاريابي واگذار شود»). يک ديدگاه مدرن حاکي از اين است که افرادي که عنوان مديران بازاريابي را برخود دارند، در واقع مشاوران و اتئلاف دهندگان متخصصي هستند که محرک و الهام بخش کل سازمان به سوي چارچوب ذهني، راهبرد و شيوه عملکرد بازار محور يا مشتري محور ميباشند. اين افراد تخصص خود را در برخي جوانب بازاريابي به کار ميبندند. همچنين به ضميمه ۱(خط زماني بازاريابي) رجوع شود. . بازاريابي به تلاش براي ارتباط بين ارزش محصول (کالاها يا خدمات) و مشتري گفته ميشود. بازاريابي گاهي اوقات به هنر فروش نيز معروف است؛ ولي فروش يکي از توابع کوچک بازاريابي به حساب ميآيد. تعريف لغتنامهاي بازاريابي عبارت است از «فراهم کردن کالاها يا خدمات براي برآورده ساختن نيازهاي مصرفکنندگان.» به بيان ديگر، بازاريابي شامل درک خواستههاي مشتري و تطابق محصولات شرکت، براي برآورده ساختن آن نيازها و در برگيرنده فرايند سودآوري براي شرکت است. بازاريابي موفق مستلزم برخورداري از محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب است و اطمينان از اينکه مشتري از وجود محصول مطلع است، از اين رو موجب سفارشهاي آينده ميشود. بازاريابي، فرايندي است که بين تواناييهاي شرکت و نيازهاي مشتريان تعادل ايجاد ميکند.
سرجيو زيمن در کتاب خود پايان عصر بازاريابي سنتي خود بازاريابي را اينچنين تعريف ميکند:بازاريابي درباره داشتن برنامهها و ترويجها و تبليغات و هزاران چيز ديگري است که در متقاعد کردن مردم به خريد يک محصول، مؤثر واقع شوند. در مورد رستورانهاي غذاي سرپايي، بازاريابي گاززدنها و هرت کشيدنها. در مورد خطوط هوايي، بازاريابي يعني نشستن آدمها روي صندليها. بحث بازاريابي درباره منفعت و نتايج است. بازاريابي يک فعاليت راهبردي و راه و روشي است متمرکز بر فرجام اقدامات مربوط به جذب مصرفکننده بيشتر، براي خريد محصول شما در دفعات بيشتر به نحوي که شرکت شما پول بيشتري به دست آورد. هر جا و هر گاه چهار اصل نياز، نيازمند، عوامل رفع نياز و داد و ستد وجود داشته باشد، در آنجا بازار و بازاريابي حاکم است.
بازاريابي با ارزيابي نيازي که محصولات و خدمات به آن پاسخ ميدهند، شروع ميشود. بهطور منطقي، شناسايي و انتخاب برخي نيازها نشانه بيتوجهي به ديگر نيازهاست. طراحي به دانش ايجاد يک طرح از تصويري ذهني، خيالي يا واقعي گفته ميشود. طراحي در معناي تخصصي، مفاهيم و کاربردهاي متنوعي را دربر ميگيرد، از اين رو مانند واژه هنر با يک تعريف مشخص نميتوان تمام جنبههاي آن را بيان کرد. در هنرهاي تجسمي، طراحي يا بهصورت يک اثر مستقل؛ يا به عنوان پيشطرحي براي يک اثر هنري انجام ميگيرد که در اين صورت طرح مقدماتي نيز خوانده ميشود. طراحي در دو حوزه کلي مطرح ميشود: يکي drawing است که شامل برداشتهاي شخصي، احساسات فيالبداهه و تجربههاي آزاد طراح از موضوعات گوناگون با بيان مستقل و به روشهاي متنوع ميباشد؛ و ديگري design است که شامل مراحل ترکيب عناصر بصري و فضا بر پايه اصول طرح، براي مخاطبي معين است و جنبه کاربردي دارد، مانند رشتههاي طراحي صنعتي، طراحي معماري، طراحي گرافيک و طراحي لباس.
سابقه اولين طراحيها بسيار کهن است.شايد بتوان گفت قديميترين طرحها مربوط به دوراني است که بشر درون غارها زندگي ميکردهاست.نقشهاي درون غار لاسکو و آلتاميرا در فرانسه نمونههايي از اين قبيل هستند.طراحي مردمان غارنشين با آئين ويژه و به دست افراد معدودي انجام ميگرفت.اينطور حدس زده شده که هدف از اين نقوش جنبه جادويي براي جلوگيري از سوانح طبيعي و افزايش قدرت در طبيعت بکار ميرفتهاست.ابزار طراحي بشر اوليه بسيار ابتدايي بود و از سوخته چوب همراه با چربي و پيه حيوانات استفاده ميکردند. بين سده شانزدهم تا سده نونزدهم اهميت طراحي در مقايسه با اهميت رنگپردازي بحث اصلي هنرمندان غربي بود و بر اين مبنا هنر فلورانسي نيکولا پوسن و انگر از هنر ونيزي روبنس و دلاکروا متمايز شد. در شرق دور از گذشته تاکنون مرزي ميان نقاشي و طراحي وجود نداشت و قلمو وسيله اصلي هر دو شاخه محسوب ميشده است. در ايران پس از اسلام طراحي به عنوان نقشهاي براي نگارگري به حساب ميآمد و ابتدا طرح را با خطوط بيرنگ بروي کاغذ ميکشيدند و سپس به رنگپردازي ميپرداختند.در اواخر سده دهم هجري/شانزدهم ميلادي طراحي از نگارگري مستقل شد و هنرمنداني مانند رضا عباسي، محمدي و شيخ محمد آن را به کمال رساندند.
دانشگاه الگارو پرتغال و موسسه هنرهاي آفام در صدد برپايي کنفرانس بين المللي بازاريابي و طراحي (ICMD 2018) در مهر ماه ۱۳۹۷ در شهر پرتغال ميباشند. از آنجايي که بازاريابي در شاخه هاي مختلفي در حال گسترش است، تعامل بين رشته اي براي هر ۲ رشته ميتواند راهگشايي براي ورود بهينه تر در کازارهاي کار باشد. فرصتي استثنايي براي اساتيد دانشگاه، دانشجويان و پژوهشگران است تا تجربيات و نتايج پژوهشهاي خود را در ارتباط با موضوعات گوناگون مرتبط با حوزههاي طراحي و بازاريابي، مبادله و با يکديگر به اشتراک بگذارند. اين رويداد بينالمللي که در ۲۶ و ۲۷ مهرماه ۱۳۹۷ در شهر فارو (Faro) در کشور پرتغال برگزار خواهد شد، زمينههاي توسعه و تعالي دانش نظري، انتقال تجربيات و مشارکت در پژوهشهاي فرارشتهاي را براي پژوهشگران هر دو حوزه فراهم کرده است. پرتغال کشوري در جنوب غربي اروپا است. پايتخت آن ليسبون و زبان رسمي آن پرتغالي است که از شاخه زبانهاي روميتبار است.
جمعيت اين کشور ۱۰٫۵ ميليون نفر و واحد پول آن يورو است. اين کشور از اعضاي اتحاديه اروپا و ناتو است و شيوه حکومتي آن جمهوري پارلماني است. پرتغال جزء کشورهاي توسعهيافته بهشمار ميآيد. دين مردم اين کشور مسيحيت از شاخه کاتوليک رومي است. پرتغال غربيترين کشور سرزمين اصلي اروپاست و خاک پرتغال به همراه تنها همسايه خود اسپانيا شبهجزيره ايبري را تشکيل ميدهد. پرتغال از سوي غرب به اقيانوس اطلس محدود شدهاست و دو مجمعالجزاير آزور و ماديرا واقع در اين اقيانوس نيز جزء خاک پرتغال هستند. کشور پرتغال دو منطقه کلانشهري عمده دارد که يکي کلانشهر لسيبون در جنوب و ديگري کلانشهر پورتو در شمال است. نام کامل پورتو، پورتو-کاله بودهاست که به معني بندر کالها (نام قومي سلتي) است و نام پرتغال نيز تلفظي از نام پورتوکالهاست. مناطق پورتو و ليسبون از قديم با يکديگر در رقابت بودهاند.
گرچه امپراتوري بزرگي که با کوشش دريانوردان پرتغالي به وجود آمده بود بعداً روي به افول نهاد، آنچه هنوز برجاي مانده به حدي است که امروزه دولت پرتغال سومين کشور بزرگ مستعمراتي جهان بهشمار ميرود. روزگاري حکومت استعماري پرتغال شامل برزيل، گينه بيسائو، موزامبيک در آفريقا، تيمور شرقي و بخشهايي از قلمرو هند بود. در دهه ۱۹۶۰ ميلادي، به دنبال استقلال بسياري از کشورهاي آفريقايي که پيش از آن مستعمره ساير قدرتهاي استعماري بودند، پرتغال با نگراني، بخشهاي استعماري را بخشهاي جداييناپذير خود دانست به اين ترتيب، بسياري از اين مناطق در حدود پانزده سال براي کسب آزادي و استقلال مبارزه کردند و سرانجام، در سال ۱۹۷۴ اين امر به سقوط نظام ديکتاتوري و فاشيستي پرتغال منجر شد. يک سال بعد، کشورهاي تحت سلطه و استعمار پرتغال، البته به جز ماکائو، صاحب استقلال شدند. سيب زميني، گوجه فرنگي، زيتون، انگور، و لبنيات از فراوردههاي کشاورزي پرتغال و پارچه و کفش، کاغذ، پالايش نفت، پلاستيک، سفالگري از توليدات آن است.
شهر زيباي فارو در جنوبيترين نقطۀ کشور پرتغال و در کنار اقيانوس اطلس، فضايي گرم و دوستانه را براي برگزاري اين کنفرانس به ميزباني دانشگاه آلگارو (University of Algarve) فراهم ساخته است. کنفرانس بينالمللي بازاريابي و طراحي، افزون بر تعداد زيادي از کشورهاي اروپايي ازجمله، آلمان، اسپانيا، انگلستان، ايتاليا، جمهوري چک، فرانسه، فنلاند و لهستان، پذيراي پژوهشگراني از کشورهاي جمهوري اسلامي ايران و برزيل نيز خواهد بود.
اهداف کنفرانس
ايجاد گفتماني جديد ميان پژوهشگران، طراحان، مديران، بازاريابان و رهبران کسبوکار؛
ايجاد ارتباط بين مباحث نظري و فعاليتهاي حرفهاي؛
دستيابي به توافقات جديد و همافزايي.
محورهاي کنفرانس
بازاريابي ديجيتال و رسانههاي اجتماعي
بازاريابي و طراحي: نقاط اشتراک
برند و برندينگ
خلاقيت و خلق مشارکتي
شهرهاي هوشمند
طراحي تعامل
طراحي و بازاريابي ارتباطات
طراحي و بازاريابي محصول-خدمت
طراحي و مديريت کسبوکار
فرايندهاي نوآورانه و انسانمحور
مديريت ارتباط با مشتري
مديريت طراحي
طراحي محيطي
تفکر طراحي
تاريخهاي مهم
آخرين زمان پذيرش چکيده مقالات: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
زمان اعلام پذيرش چکيده مقالات: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
آخرين مهلت ارائه کامل مقالات: ۹ مرداد ۱۳۹۷
جهت کسب اطلاعات بيشتر به وب سايت کنفرانس مراجعه نماييد.
