فراخوان پنجمين دوره جايزه فيروزه

در راستاي رونق توليد کالاي فرهنگي داخلي و حمايت و تشويق ايده‌هاي نو، دبيرخانه پنجمين دوره جايزه فيروزه از طراحان، ايده‌پردازان و توليدکنندگان اسباب‌بازي و عروسک، نوشت‌افزار و هداياي فرهنگي دعوت مي‌کند آثار خود را تا ۳۰ آذر ۹۸ ارسال و در سامانه اطلاعات به نشاني www.JayezehFiroozeh.ir ثبت کنند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اختتاميه پنجمين جايزه فيروزه، ۲۹ دي‌ ۱۳۹۸ در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد. همچنين نمايشگاه آثار منتخب و وارد شده به جايزه نيز در فضايي مناسب براي تعامل و همکاري و فرصتي براي گفت‌وگو و عرضه آثار در بخش نمايشگاهي فرهنگستان هنر در روزهاي ۲۶ تا ۲۹ دي برگزار مي‌شود.

جامعه هدف اين جايزه خانواده، کودکان و فعالان حوزه فرهنگ هستند. دبيرخانه جايزه فيروزه با توجه به شرايط خاص اقتصادي کشور، و تاکيد بر توليد ملي، توجه ويژه به توليدکنندگان داخلي و ضرورت حمايت از کالاي ايراني و نيز توجه به مولفه‌هاي فرهنگي ايراني اسلامي در کالاهاي مصرفي را در دستور کار قرار داده‌اند. آثاري که در اين گروه به دبيرخانه ارسال خواهد شد بايد توليد داخلي باشند و تاکيد ويژه بر مولفه‌هاي فرهنگي ايراني اسلامي با کارکرد درست و موثر داشته باشند. صرفا توليد داخلي ملاک قياس براي اين جايزه محسوب نمي‌شود، بلکه به‌کارگيري درست ارزش‌ها و مولفه‌هاي فرهنگي ايراني اسلامي در ا‌ولويت است.

علاقه‌مندان براي آگاهي بيشتر در مورد شرايط و چگونگي ثبت‌نام مي‌توانند به پايگاه خبري دبيرخانه جايزه فيروزه به نشاني Jayezehfiroozeh.farhang.gov.ir مراجعه کنند و در صورت نياز با تلفن دبيرخانه به شماره ۰۲۱۸۸۳۱۸۶۵۵ تماس بگيرند.

بخش‌هاي رقابتي جايزه فيروزه:
– اسباب‌بازي و عروسک
بازي، اسباب‌بازي و عروسک به‌عنوان نمادي فرهنگي، کارکردي آموزشي، سرگرمي و ارزشي دارد که بر شکل‌گيري نسل جوان که سازنده جامعه آينده هستند تاثير دارد. از اين‌رو جايزه فيروزه، توجه ويژه به مولفه‌هاي فرهنگي ايراني اسلامي در طراحي و توليد اين آثار دارد. آثاري که در اين گروه به دبيرخانه ارسال خواهد شد بايد توليد داخلي باشند و تاکيد ويژه بر مولفه هاي فرهنگي ايراني اسلامي با کارکرد درست و موثر داشته باشند، صرفا توليد داخلي ملاک قياس براي اين جايزه محسوب نمي‌شود، بلکه به‌کارگيري درست ارزش‌ها و مولفه‌هاي فرهنگي ايراني اسلامي در اولويت است.

– نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير
اين گروه ابزارهايي هستند که براي نوشتن، ترسيم و يا نقاشي کردن کاربرد دارند. اين ابزارها داراي وجه رسانه‌اي بوده و معمولا حاوي تصاوير، نقوش و نمادهايي هستند که علاوه بر جنبه زيبايي‌شناختي آن، داراي پيام‌ها و معناهاي ارزشي و فرهنگي هم مي‌باشند. به‌کارگيري درست تصاوير و پيام‌هاي حاوي مولفه‌هاي فرهنگي ايراني اسلامي در اولويت است.
 
– هداياي فرهنگي
کالاهايي قابل عرضه و داراي قيمت، محتوا و معناست. اين کالاها در بازار موجود هستند و خريد و فروش مي‌شوند. کالاهاي فرهنگي لزوما داراي محتواست، يعني شامل مولفه‌هايي از فرهنگ، هنر، آداب و رسوم، باورها و آيين هاي ايراني اسلامي است که ريشه و توسعه آنها در ارتباط با فرهنگ محلي و بومي است. اين کالاها داراي اصالت هستند، يعني هريک از مولفه‌هاي فرهنگي ارائه شده در کالا بايد به صحت و درستي ارائه شوند، چراکه اين کالاها مروج مولفه‌هاي فرهنگي هستند و رسالت آنها علاوه بر ترويج اين مولفه‌ها، حفاظت از صحت و درستي آنها در ترويج است.

– استارتاپ‌ها و ايده‌هاي نو 
در جهت تجاري‌سازي کالاهاي فرهنگي، در اين جايزه، براي بالا بردن کيفيت طراحي محصولات و خلق ايده‌هاي نو بر مبناي گنجينه ارزشهاي فرهنگي ايراني اسلامي، از ايده‌هاي نو و خلاق جهت ورود به بازار استقبال مي‌شود و اين ايده‌ها در دو بخش بالغ و آغازين مورد ارزيابي و حمايت و معرفي قرار خواهند گرفت. هدف از اين بخش در جايزه فيروزه، خلاقيت در ارائه کالا به بازار مصرف، شيوه‌هاي نو در بازارپردازي و رصد نياز مشتري، بالا بردن قدرت رقابتي در جهت صدور کالاي ساخت داخل و به دست آوردن سهم بالاتر در تجارت جهاني به واسطه عرضه کالاهاي بومي با ارزش‌هاي ملي است.

پیمایش به بالا