سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري شهرداري کرج به مناسبت فرارسيدن نوروز 1400 در نظر دارد جشنواره نوروزي برگزار نمايد. اين جشنواره در قالب طرح استقبال از بهار و با هدف ايجاد شور و نشاط بهاري در شهر، از طريق مشارکت هنرمندان و به منظور زينت بخشيدن به فضاهاي شهري، طرح ريزي شده است. به همين منظور از کليه هنرمندان براي مشارکت و ارائه طرح و ايده هاي خلاقانه دعوت بعمل مي آيد تا طرح هاي خود را به دبيرخانه فراخوان ارسال نمايند.

اهداف
- توجه ويژه به سال 1400 به عنوان سالِ تغيير قرن.
- ايجاد فرصت بروز و اجراي ايده هاي خلاق با شيوه هاي بياني متنوع و متناسب با محيط شهري.
- ترويج فرهنگ و آيين هاي پسنديده بومي و ايراني با تاکيد بر آيين نوروز؛ از طريق آثار هنري خلاقانه.
- توجه به بنمايه اسطورهها و فرهنگ و ادبيات ايراني و ارتباط معنايي آن با نوروز و ترويج فرهنگ ملي.
- ايجاد وحدت ديداري از طرح، رنگ و نشاط بهار در شهر.
- مواجهه شهروندان با آثار هنرمندان و ايجاد فضاي تعاملي بين هنرمندان و شهروندان در سطح شهر.
رويکرد جشنواره
قرن ۱۴ هجري شمسي در تاريخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به پايان ميرسد و قرن نو، از روز اول فروردين ۱۴۰۱ آغاز ميشود. درواقع سال 1400 آخرين سال قرن 14 هجري شمسي است. ميخواهيم با "حول حالنا الي احسن الحال" به استقبال سده ي نو برويم. اکنون بايد ديد، چه توصيفي ميتوان از آينده پيش رو داشت و ما ايرانيها چه رويايي براي ورود به اين آينده داريم؟
در نمادشناسي و اسطوره شناسي، “مراحل گذر” از اهميت ويژهاي برخوردارند. مراحل يا نقاط گذر يا با زمان در ارتباطند يا با مکان. به طور مثال، تولد، بلوغ، ازدواج و مرگ از مراحل گذر زماني در زندگي يک انسان هستند. همچنين عبور از آستانه يک مکان مقدس، عبور از مرز يک کشور به کشور ديگر و يا درِ يک خانه ايراني را ميتوان به عنوان مثالهايي از گذر مکاني قلمداد کرد.
در فرهنگ ايراني نيز مراحل گذر زماني و مکاني مورد توجه بوده و هست. از شروع بهار و پاييز تا شروع سال نو. از متاهل شدن تا تولد فرزند و روز اول مدرسه، تا مکه رفتن و حاجي شدن، براي همه ايرانيان از اهميت ويژه اي برخوردار است. در گذر به قرن آينده، مهمترين افسوس اين است که سال 1400 بيايد و ما هنوز رويايي نداشته باشيم! رويا را سياستمداران و اقتصاددانان نميتوانند تعريف کنند. بلکه اين فيلسوفها و هنرمندان هستند که ميتوانند تعريفي براي رويا داشته باشند. روياي ايرانِ قرن 15
پروژه “تحول براي سده نو” با تمرکز بر نوروز 1400 که نه تنها يکي از مراحل گذر است، بلکه براي همه ايرانياني که آن را تجربه ميکنند احتمال امکان تجربه مجدد وجود ندارد و آن تجربه گذر از يک قرن به قرن ديگر است، گذر از قرن ۱۴ هجري شمسي به قرن ۱۵ اين گذر از قرن، همراه با يک گذر ديگر اتفاق ميافتد که در طول تاريخ براي مردمان اين مرز و بوم اهميت فوقالعادهاي داشته است. نوروز که خود به معناي روز نو است، تداعيگر سال نو، فصل نو، ماه نو، و همچنين در فرهنگ ايراني با نوزايي (نوگرايي) و آغاز بهار (بيداري طبيعت) همراه است.
توجه به تغيير قرن، ايجاد اميد و انگيزه و تبيين ايران در سده جديد، از اهداف کلي و اساسي اين جشنواره محسوب ميشوند و زماني که اين “روز نو” بتواند “روزگار نو” بيافريند احتمالا ما در مسير درستي گام برداشتهايم. دليل بنيادين براي اجراي چنين پروژهاي، تغيير قرن است که با يک ميراث جهاني ايراني (نوروز) عجين شده. درواقع با مطالعه نوروز به مثابه يک فرهنگ، بهتر و عميقتر ميتوانيم به اين تغيير، نظر بيفکنيم و آن را از ابعاد مختلف تحليل و بررسي کنيم.
سنت نوروز شامل مفاهيم و مواردي است که درک و توجه به هر يک از آنها مي تواند دستمايه هنرمندان براي آفرينش آثار خود باشد که به برخي از آنها در زير اشاره ميکنيم:
1- افزايش نشاط، شادي و اميد در جامعه به مناسبت جشن باستاني نوروز که از آن با عبارات “نوروز فرخ”، “نوروز مبارک” و “نوروز پيروز” هم ياد شده است.
2- افزايش دوستي و محبت، به مناسبت سنت تبريکات نوروزي، گلهاي نوروزي و هداياي نوروز.
3- توجه به محيط زيست، به مناسبت نوزايي طبيعت، آغاز بهار، سرسبزي و تولد دوباره.
4- “باغ ايراني” به مثابه يک الگوواره(پارادايم)، ارتباط مستقيم دارد با بهار طبيعت و سنت سبزه نوروزي که به عنوان ميراث جهاني در فهرست ميراث فرهنگي يونسکو ثبت شده است.
5- سفره ايراني و مهمان نوازي ايراني که مناسبت دارد با سنت سفره نوروزي، سفره هفت سين، حلواي عيد، شام شب عيد و بهره گيري خلاقانه از عناصر و المانهاي تصويري ايراني، متناسب با موضوع نوروز.
6- موسيقي ايراني و سنت نوروزخواني و اشاراتي که در رابطه با نواهاي نوروزي موجود است.
7- توجه به نوگرايي به مناسبت ويژگيهاي نوروز که روز نو، سال نو، نوبهار و … از آن برداشت ميشود.
8- توجه به پوشاک ايراني به مناسبت سنت لباس نو و لباس عيد.
9- ورزش ايراني و توجه به برگزاري کُشتي نوروزي و چوگان.
10- توجه دوباره به ادبيات و اسطوره، به مناسبت اشعار نوروزي و عباراتي شبيه “نوروز جمشيدي” و استفاده هنرمندانه از روايتها، داستانها، مضامين، قصهها و اشعار کهن ايراني درخصوص نوروز.
11- ايجاد اعتدال و تلاش براي رونق عدالت اجتماعي و دادگري به مناسبت آنچه که در بهار به آن اعتقاد داريم، مثلا: اعتدال بهاري”، “آفتاب عدل” و “خورشيد داد”
12- ايجاد تفکر “تعامل اجتماعي”، “هماهنگي يا هارموني اجتماعي” به مناسبت سنت مردم نهاد بودن و مردمگرا بودن نوروز
بخشهاي جشنواره (شيوههاي آفرينش هنري)
1. مجسمه نوروزي: با دو رويکرد زير:
الف : با رويکرد موقتي و مناسبتي بودن؛ که تنها مناسب استفاده در ايام نوروز باشد.
ب: مجسمه هاي دائمي؛ در اين بخش طراحي ها بايد به گونه اي باشد که علاوه بر داشتن قابليت استفاده در ايام نوروز، قابليت استفاده به عنوان مجسمه دائمي در سطح شهر را نيز داشته باشد.
2. ديوارنگاري: طراحي و اجراي نقاشي ديواري با موضوع نوروز و بهار طبيعت.
توضيح | در اين بخش، طرح ها بايد براي اجرا بر روي ديوارهاي کوتاه و بلند طراحي شود.
توضيح | اجراي اثر به روي ديوارهاي کوتاه بايد منحصرا توسط هنرمند انجام پذيرد. هنرمند ميتواند از يک يا دو دستيار استفاده کند.
3. هفت سين: طراحي و اجراي هفت سين نوروزي.
توضيح | در اين بخش، طرحها بايد خلاقانه باشد و براي اجرا در فضاهاي عمومي با قابليت ديده شوندگي مناسب و ايجاد حال و هواي بهاري در شهر و شهروندان طراحي شود.
4. تخم مرغ نوروزي: طراحي و اجراي نقش و نگارهاي متناسب با موضوع نوروز براي اجرا روي متريال فايبرگلاس به شکل تخم مرغ در ارتفاع يک ونيم متر.
5. هنر محيطي، آذين بندي و نورپردازي: طراحي و اجراي هنرهاي محيطي، آذينبندي و نورپردازي و نورآرايي مطلوب هدف ايجاد حال و هواي بهاري و نشاط در شهر و شهروندان.
توضيح1 | ضروري است سازه هاي نورپردازي و آذين بندي بهگونهاي طراحي و اجرا شود که در روز به آلودگي بصري محيط نيانجامد.
توضيح 2| تاکيد ويژه بر عناصر بهاري و نوروزي با رويکرد اسطورهها و افسانه هاي ايراني؛ با قابليت ديده شدن بيشتر و تاثير لازم بر مخاطبان.«عناصر بهاري» را ميتوان از طبيعتِ بهار، آيينها و نشانهاي خاطرهانگيزِ پيشواز بهار، ادبيات نوروز، فرهنگ عامه و نشانههاي ملي و مذهبي برداشت کرد.
نحوه ارسال آثار
بخشهاي مجسمه هاي نوروزي و هفت سين : در مرحله اول هنرمندان ميبايست طرح سه بعدي (3D) از مجسمه و هفت سين و يا عکس ماکت را ارسال نمايند. ارسال حداقل سه تصوير از سه زاويه از اثر ضروري است. در صورت برگزيده شدن اثر در مرحله اول، ارائه ماکت کار براي داوري نهايي ضروري است.
بخش ديوارنگاري: هنرمندان فعال در اين زمينه، پيش طرحهاي خود را که به صورت ديجيتال طراحي شده و يا تصوير کار اجرا شده به صورت دستي، ارائه ميدهند. بديهي است هنرمنداني که رزومه آنها در زمينه نقاشي و ديوارنگاري مورد تاييد باشد، پس از تاييد طرح اوليه، در مرحله اجرا براي ارائه اثر نهايي، و بيان رويکرد شخصي خود _ البته با لحاظ موضوع جشنواره _ آزادتر خواهند بود.
بخش تخم مرغ نوروزي: ارائه طرح اثر، حداقل از دو زاويه و متناسب با شکل تخم مرغ ضروري است.
بخش هنرهاي محيطي، آذين بندي و نورپردازي: در مرحله اول هنرمندان ميبايست طرح سه بعدي (3D) از اثر ارسال نمايند. ارسال حداقل سه تصوير از سه زاويه از اثر و همچنين شرح مشخصات فني و آناليز دقيق ضروري است.
ملاحظات لازم:
1. هر هنرمند مجاز است در هر بخش حداکثر 3 اثر را به دبيرخانه جشنواره ارسال نمايد.
2. هنرمندان براي هر اثر پيشنهادي، فرم مشخصات طرح را به صورت مجزا ارسال نمايند.
3. هنرمندان در فرم مشخصات طرح، نام و نام خانوادگي خود را مجدداً درج نمايند.
4. در تمامي بخشهاي جشنواره، تصاوير در قالب jpeg و يا tif به همراه فرم هاي تکميل شده رزومه هنرمندان و فرم مشخصات هر طرح را الزاما درقالب يک CD به صورت حضوري تحويل و يا CD حاوي اين اطلاعات، به دبيرخانه جشنواره به نشاني: کرج– عظيميه – ضلع شمال شرقي – ميدان استقلال (ميدان اسبي) – سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري کرج – طبقه دوم – اداره هنرهاي شهري، کدپستي 13588 – 31558 ارسال شود.
توضيح | در بخش مجسمه هاي نوروزي و هفت سين، درصورت برگزيده شدن طرح در مرحله اول، ارائه ماکت اثر براي داوري نهايي ضروري است.
5. تکميل و ارائه فرم مشخصات هنرمند و فرم مشخصات طرح، براي بررسي اوليه و شرکت در فراخوان ضروري است. هنرمندان ميبايست اين دو فرم را از سايت سازمان به نشاني park.karaj.ir دريافت، تکميل و فايل تکميل شده آن را به همراه تصاوير طرح، در قالب يک CD به صورت حضوري تحويل و يا به نشاني پستي اشاره شده ارسال نمايند.
توضيح | فرم مشخصات هنرمند و فرم مشخصات طرح ميبايست بصورت فايل ارائه گردد و هنرمندان از ارائه فرم هاي تکميل شده بصورت پرينت خودداري نمايند.
6. هنرمندان ميتوانند ايدههاي خود را براي اجرا در تمامي فضاهاي عمومي شهري پيشنهاد کنند؛ اما لازم است ملاحظات ايمني، ترافيکي و ممنوعيتهاي ناشي از قوانين و مقررات عمومي، مالکيتهاي شخصي وغيره را درنظر بگيرند. در انتخاب فضاها، اصل ملاحظه امنيت شهروندان و عدم ايجاد مانع در مسير پياده و سواره ضروري است.
7. ضروري است آثار اجرا شده، اختصاصا توسط خود هنرمند و يا با مديريت و نظارت مستقيم وي انجام شود. حضور و مشارکت مستقيم هنرمند در فرآيند اجراي اثر در فضاي شهري مورد تأکيد است.
8. فضاهاي پيشنهادي شامل: ميدانها، جدارهها، فضاهاي پياده، برخي فضاهاي سبز، فضاهاي شکل گرفته پياده در تقاطعات غير هم سطح( فضاي زير پل ها و …)، رمپ و لوپها، ديوارههاي بجامانده از تخريب عناصر شهري يا تعريض خيابان، پلهاي عابر، سطلهاي زباله، کافوهاي مخابراتي، پستهاي برق و … با رعايت ملاحظات ذکر شده در بند 6، مجاز است.
* توضيح | سازههاي متعارف رسانهي گرافيک شهري (بيلبردها، عرشههاي پل و مانند آن که متعلق به تبليغات شهري است) جزو رويکرد جشنواره نوروزي 1400 نيست.
9. ضروري است در انتخاب مواد، مصالح و روشهاي اجرا و نيز درهنگام اجراي کار در محيط شهري، به رعايت مسائل زيست محيطي توجه شود.
10. دبيرخانه، پيشنهادات هنرمندان براي جانمايي اثر را مهم ميداند و مورد بررسي قرار ميدهد، اما در نهايت تعيين محل اجراي اثر با شوراي هنري و شوراي فني جشنواره است.
11. رعايت تمامي مقررات عرفي و حرفهاي در رويدادهاي زيباسازي شهر کرج، به ويژه عدم تعارض آثار با موازين شرعي، اخلاقي و قانوني، الزامي است.
12. رعايت حقوق مادي و معنوي پديدآورندگان از مقررات جدي و مورد تأکيد برگزارکننده است. احراز کپيبودن اثر در هر مرحله، علاوه بر حذف تمامي آثار شرکتکننده، مشمول محروميتهاي ديگر و جبران خسارتها با توجه به مرحلهي پيشرفت کار نيز خواهد بود.
13. به همراه ارائه تصاوير گويا از ايده مورد نظر، توضيحات کامل محتوايي و اجرايي، همراه با تخمين هزينههاي اجرايي و ارائه شرح آناليز قيمتي ضروري است.
14. زمان برگزاري بخشهاي مختلف جشنواره، در بازههاي زماني مشخص خواهد بود که متعاقباً اعلام خواهد شد و ضروري است هنرمندان برگزيده براي اجراي آثار در شهر، تابع مقررات دبيرخانه جشنواره باشند.
نحوه داوري آثار
1. دبيرخانه جشنواره نوروزي 1400 کليه آثار را به صورت ايدهاي اوليه به انضمام فرمهاي تکميلشده مشخصات هنرمند و مشخصات طرح دريافت ميکند. ايدههاي دريافتي در شوراي کارشناسي، بررسي خواهند شد. شوراي کارشناسي طرح را بررسي کرده و در صورت تاييد اوليه، طرح را جهت ارسال به کميته فني (متشكل از اساتيد هنري) آمادهسازي مينمايد.
2. طرح هاي راه يافته به مرحله دوم داوري، توسط کميته فني بررسي ميشوند و کميتهي فني پس از بررسي دقيق رزومه و سوابق هنرمندان بهخصوص در زمينه آثار اجراشده هنر شهري، براساس محورهاي زير طرح را مورد بررسي قرار ميدهد و طرح هاي برگزيده را اعلام ميکنند:
2-1- ساختار زيباشناختي: در اين بخش ساختار اثر به لحاظ روابط كيفي (تركيب بندي و روابط بصري طرح) مورد بررسي قرار مي گيرد كه محوريترين اصل محسوب ميگردد.
2-2- تکنيک اجرايي: در اين بخش، علاوه بر سادگي در ساخت و توجيه اقتصادي، ماندگاري لازم، بررسي ميشوند.
2-3- محتواي اثر: در اين بخش طرح ارائه شده به لحاظ موضوعي براساس ضرورت زمان و شاخصه هاي هويتي مكان و هماهنگيهاي فرهنگي (ملي، اعتقادي، اجتماعي) با محوريت موضوعي نوروز، مورد بررسي قرار ميگيرد.
2-4- مكان اجراي اثر: در اين بخش تناسبات و قابليتهاي اجرايي طرح در مكان مورد نظر به لحاظ بافت شهري (اعم از معماري محيطي و مبلمان شهري)، و ميدان ديد بيننده بررسي ميشود.
3. تمامي هنرمنداني که طرح آنها توسط کميته فني برگزيده ميشود، ضروري است در جلسهاي باحضور کميته داوران، به منظور تحليل اثر، ويرايش ايدهها، تنظيم و هماهنگسازي تکنيکها و روشهاي اجرايي در شهر، توسعه و مناسبسازي طرح ها، تثبيت و جانمايي موقعيت اجرايي آثار و بررسي و تعيين قيمت نهايي اثر، حضور يابند.
4. آثار منتخب پس از بررسيهاي کارشناسي از نظر اجرا، برآورد هزينه و توافق نهايي با هنرمند، طي عقد قرارداد، اجرا مي شوند.
تقويم جشنواره
مهلت ارسال آثار: 1 بهمن ماه 99
نشاني دبيرخانه جشنواره
کرج، عظيميه، ضلع شمال شرقي ميدان اسبي(استقلال)، سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري کرج، طبقه دوم، اداره هنرهاي شهري
کدپستي 13588-31558
تلفن: 32530202-026 داخلي 245
