مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي اظهار کرد که فرآيند مرمت موزه هنرهاي معاصر تهران در دو بخش ۶۰ و ۴۰ درصدي تعريف شده بود که در حال حاضر بخش ۶۰ درصدي به پايان رسيده است.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، نشست خبري مرمت و بازسازي موزه هنرهاي معاصر تهران صبح روز دوشنبه (۳۱ تير ماه) با حضور هادي مظفري (مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي) و مجيد آقايي (مدير موزه هنرهاي معاصر تهران) در کتابخانه اين موزه برگزار شد.
در ابتداي اين نشست هادي مظفري در سخناني اظهار کرد: پيشبيني ما براي مرمت موزه در دو فاز ۶۰ و ۴۰ درصدي بود که ۶۰ درصد اوليه اين پروژه به اتمام رسيد و امروز گزارش آن ارائه خواهد شد.
![]()
او ادامه داد: موزه هنرهاي معاصر در سال ۵۶ افتتاح شده و تاريخي که بعد از ۴۲ سال بر آن گذشته بود، کارهاي زيادي داشته که بخشي پيش از آغاز پروژه قابل پيشبيني بود و بخشي هم در پروژه خودش را نشان داد. به طور کلي فرآيند مرمت و بازسازي موزه در ۱۲ جبهه اصلي و ۱۳۰ بخش فرعي انجام شد.
مدير کل دفتر هنرهاي تجسمي همچنين درباره علت طولاني شدن فرآيند بازسازي و مرمت موزه هنرهاي معاصر تهران، توضيح داد: اين پروژه از ارديبهشت ۹۷ آغاز شد و يکي از علتهايي که اين پروژه تاکنون ۱۴ ماه به طول انجاميد، نوسانات زياد قيمتها در بازار بود. با توجه به برآوردهايي که صورت گرفته بود مشکلي براي تامين اعتبار وجود نداشت و همچنين نيز وجود ندارد، اما بهروز کردن قيمتها کار را براي ما سخت ميکرد. در مجموع تغييرات هفتهاي قيمتها باعث تاخير در کار شد. در نهايت ميان کارفرما، پيمانکار و مشاور توافق جديدي درباره قيمتها ايجاد شد و با توجه به اينکه اين قيمتها بايد مورد تاييد سازمان برنامهريزي و بودجه کشور باشد، اين فرآيند نيز زمانبر شد.
او افزود: يکي ديگر از علل تاخير پروژه بازسازي اين بود که احساس کرديم در برخي جبهههاي کاري پيمانکار سرعت کافي را ندارد. به همين خاطر از حضور پيمانکار اول صرف نظر کرديم و مراحل تغيير پيمان کار نيز پروسهاي زمانبر بود.
مظفري شرايط خاص موزه هنرهاي معاصر تهران و ارزش تاريخي که دارد را از ديگر دلايل طولاني شدن فرآيند مرمت و بازسازي عنوان کرد و گفت: موزه هنرهاي معاصر تهران داراي سه ويژگي منحصر به فرد است که اين ويژگي باعث شد تا ما با دقت بيشتري اين پروژه را پيش ببريم. ساختمان و بناي موزه هنرهاي معاصر تهران داراي ارزش و قدمت بالايي است و طبيعتا نياز به مراقبت دو صد چندان دارد. همچنين نگهداري از آثار موجود در گنجينه و مراقبت از تاريخ شفاهي موزه دو ويژگي ديگر موزه هنرهاي معاصر تهران است که منجر به تاخير اين پروژه شد. ما فقط با يک ساختمان مواجه نبوديم. تک تک هنرمنداني که در اين ۴۰ سال به موزه آمده بودند تاريخي را براي آن ساختند که مراقبت از آن بر اهميت اين پروژه ميافزود.
