"عکاسي نوعي تعهد به خود و فرهنگ و کشور و … است؛ و با ورود به اين عرصه موظف به رعايت اصول اخلاقي و فرهنگي و چارچوب خاصي هستيم"، اين را سيد علي رضويان، هنرمند عکاس برگزيده فراخوان "دوستي به روايت انسان هنرمند" ميگويد.

در ادامه خواننده گفتگوي خبرنگارگالري آنلاينبا اين هنرمند عکاس باشيد.
سيد علي رضويان از بيجار، پنج سال فعاليت در زمينه عکاسي و شرکت در چندين مسابقه و جشنواره عکاسي را در کارنامه خود دارد.
اين هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين در رابطه با انتخاب موضوع آثار خود و اينکه بيشتر به چه مسائلي گرايش دارد توضيح داد: با توجه به بافت قديمي و سنتي روستاهاي کردستان، تنوع فرهنگي آن منطقه و با هدف شناسايي آن به هموطنان و نحوه زندگي آنان سوژه هاي متعددي در مجموعه کارهايم وجود دارد و بيشتر مراسم ها اعم از نوروزي و عزاداري و نذري و … شيوه خاص خود را دارد که از طريق مراجعه به روستاها و تحقيق؛ سوژه انتخاب ميشود.
رضويان در مورد تجربه مدياي ديگري به غير از عکاسي نيز بيان کرد: در زمينه فيلمنامه نويسي چند کار نوشتم اما با توجه به نبود امکانات کار، هنوز توليد کار صورت نگرفته و اميد دارم در سالهاي پيش رو بتوانم در عرصه فيلم کوتاه کار کنم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه راهکارهاي حرفه اي ايشان در مواجه با موانع در طول کار چيست؟، توضيح داد: يکي از مشکلات پس از مدتي عکاسي به وجود امدن نوعي تکرار در کارهاست. تغيير در نگاه، خلاقيت و فکر کردن به اينکه چه چيزي ميخواهم انجام بدهم، فلسفه کار چه چيزي باشد و تجزيه و تحليل کار ميتواند گره گشا باشد و همچنين بخشي از وقت را به مطالعه کردن کتاب چه تخصصي در زمينه عکاسي و چه داستاني و فلسفي و … و همچنين ديدن عکس خوب اختصاص ميدهم.

رضويان در رابطه با دليل اصلي انتخاب عکاسي به عنوان يکي از ابزار انتقال مفهوم به مخاطب و چگونگي شکل گرفتن اين انتخاب توضيح داد: من بيشتر در زمينه مستند اجتماعي کار ميکنم و دليل اصلي آن وجود تنوع فرهنگي و آداب و رسوم و رنگ و … در کردستان است. بيشتر کارها هم در کردستان ثبت شده است. به طور مثال در روستاها نان تنوري با هيزم پخت ميشود با آرد طبيعي که شايد بسياري از هموطنان نديده يا فکر ميکنند وجود ندارد يا بافت فرش سنتي گياهي يا مراسم هاي نوروزي يا عاشورا که در شهرستان بيجار هر ساله عکاسان از سراسر دنيا جهت ديدن و ثبت تصاوير آن مراجعه ميکنند. اگر انتقال اوليه تصاوير نبود کسي از اين آئين خبر نداشت. انتشار عکس ها باعث جذب توريست و شناسايي فرهنگ کردستان به تمام دنياست.
اين هنرمند در ادامه افزود: در شهرستان بيجار عکاسان زيادي هستند که شناخته شده اند و اغلب به نوعي تحت تاثير کارهاي جمشيد فرجوند فردا به عکاسي علاقمند شده و ادامه داده اند. بي شک جمشيد فرجوند فردا با سابقه سي سال عکاسي و جوايز بسيار که تمام تلاش خود را براي شناسايي کردستان به دنيا کرده است يکي از کساني بوده که بنده نيز تحت تاثير کارهاي او به اين کار ادامه داده ام.

وي در ادامه ضمن تاکيد بر اينکه "در عکاسي شناخت فرم و رنگ و خط و …عامل اصلي در توليد عکس خوب است." توضيح داد: شناخت رنگهاي گرم و سرد و روانشناسي رنگها و مفهوم فرم ها همگي در عکس شما تاثير دارد. من نيز تا جايي که بلدم سعي در استفاده از فرم و رنگ در کارها کردم که مستلزم مطالعه در اين زمينه است. هنگامي که رنگ و فرم در اثر هنري با هم تلاقي مي کنند تاثيرشان در هم مي آميزد و افزون ميشود.
رضويان در آخر افزود: ضمن تشکر از شما به کساني که در زمينه عکاسي ميخواهند شروع به کار کنند عرض ميکنم که عکاسي نوعي تعهد به خود و فرهنگ و کشور و … است؛ و با ورود به اين عرصه موظف به رعايت اصول اخلاقي و فرهنگي و چارچوب خاصي هستند. بنده سالها مربي بسکتبال و شنا بودم و هستم و روابط عمومي و روانشناسي خوبي دارم و نحوه ارتباط گيري با سوژه را ميدانم که در کارها کمک بزرگي به من کرده. الزام به نظم و اخلاق هم شرط کار است. هيچوقت سعي در فريب سوژه يا نگاه برتر نداشتم. حتي نوع پوشش هم در کار تاثير دارد. وقتي مستند اجتماعي کار ميکنم بايد مثل خودشان باشم تا موضوع را درک کنم و بتوانم حس خوبي به مخاطب ارائه کنم. هيچوقت هم به اجبار عکاسي نکردم و هر وقت حس خوبي بوده با عشق اينکار را کردهام و منتظر اتفاق خوب بودم.




















