"عکس تنها زباني ست که در تمامي نقاط دنيا فهميده ميشود، اينکه بي هيچ حرفي با ملت ها و فرهنگهاي مختلف و آداب و رسوم زندگي آنها آشنا مي شويم."، اين را مهري زيرکي فرد، هنرمند عکاس برگزيده فراخوان "دوستي به روايت انسان هنرمند" ميگويد.
در ادامه خواننده گفتگوي خبرنگار گالري آنلاين با اين هنرمند عکاس باشيد.

مهري زيرکي فرد فارغ التحصيل رشته کارگرداني سينما است و در رشته گرافيک فعاليت مي کند.
اين هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين در رابطه با انتخاب موضوع آثار خود و اينکه بيشتر به چه مسائلي گرايش دارد توضيح داد: از آنجايي که به سفرهاي کوهنوردي و طبيعت گردي علاقه زيادي دارم، بيشتر عکسهايم طبيعت و مناظر طبيعي، قله کوه ها و مراتع سرسبز است و همچنين زندگي ساده روزمره مردم و کودکان بومي به دور از هرگونه تجمل و تکنولوژي.
زيرکي فرد در مورد تجربه هاي هنري خود گفت: فارغ التحصيل رشته سينما هستم و در زمينه فيلم سازي نيز فعاليت داشته ام. در زمان دانشجويي به غير از تجربه هاي متفاوت کاري در زمينه فيلمبرداري و عکاسي، يک فيلم کوتاه 16 ميلي متري ساخته و تدوين نيز کرده ام و با مدياي دوربين فيلمبرداري آشنا هستم. همچنين با دوربين هاي کلاسيک هم کار کرده و چاپ و ظهور فيلم را سالهاي پيش انجام داده ام.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه راهکارهاي حرفه اي ايشان در مواجه با موانع در طول کار چيست؟، توضيح داد: به عنوان يک عکاس زن در جامعه شهري به سختي مي توانم عکاسي کنم، در مناطق روستايي آزادي عمل بيشتري دارم. در جامعه شهري مردم اشتياق کمتري نشان مي دهند و در بيشتر موارد با عکس العمل هاي شديد سد راه سوژه هاي خياباني ام مي شوند.
در بيشتر موارد سعي ميکنم به طور نامحسوس عکاسي کنم، اينکه يا از سوژه دور باشم و يا بدون نگاه کردن در چشمي دوربين عکس بگيرم که البته در اين مورد کار کمي سخت تر ميشود.

زيرکي فرد در رابطه با دليل اصلي انتخاب عکاسي به عنوان يکي از ابزار انتقال مفهوم به مخاطب و چگونگي شکل گرفتن اين انتخاب توضيح داد: چون عکس تنها زباني ست که در تمامي نقاط دنيا فهميده ميشود، اينکه بي هيچ حرفي با ملت ها و فرهنگهاي مختلف و آداب و رسوم زندگي آنها آشنا مي شويم. به قول سوزان سانتاگ: کسي نمي تواند واقعيت را مالک شود، اما مي توان تصاوير را به تملک درآورد (و به تملک آن ها درآمد).
هيچ چيز به اندازه مستند سازي برايم آرامبخش نيست. اينکه در سفرهايم احساس ضرورت ميکنم که دوربينم را واسطه ي خودم با هر چيز چشم گيري که با آن روبرو ميشوم قرار دهم و عکس بگيرم. چون به نظرم عکس ها بيشتر مي توانند به ياد ماندني باشند، آنها ثبت يک لحظه ي دقيق و انتخاب شده از يک مکان يا فرد در زماني خاص هستند.
اين هنرمند در ادامه در رابطه با اينکه طول مسير کار هنري خود تحت تاثير هنرمند و يا دوره هنري خاصي بوه است يا خير، بيان کرد: به دليل تحصيل در رشته سينما با سبکها و هنرمندان زيادي آشنا شده ام. اما به طور خاص در رابطه با عکاسي از طبيعت و مناظر طبيعي از "آنسل آدامز" ايده گرفتم و براي پرتره هاي انساني هم کارهاي "استيو مک کوري" را مطالعه ميکنم. ولي اخيراً شيفته عکاسي پرتره "لي جفري" شدم و مشغول مطالعه برروي کارهاي وي هستم.

وي در ادامه ضمن تاکيد بر اينکه "فرم نقش اساسي در عکاسي دارد" توضيح داد: درست است که ما عکسهايمان را به صورت دوبعدي ميبينم ، که يا به صورت چاپ روي کاغذ هست يا بروي مانيتور، ولي با اينحال شخصيت ها، طبيعت، اشياء و هر آنچه که ما با دوربين خود ثبت ميکنيم به واسطه فرم هست که هويتي سه بعدي به خود ميگيرند.سايه روشن ها، محل قرار گرفتن سوژه، زاويه قرارگيري دوربين نسبت به سوژه و تغييرزاويه منبع نورازعوامل سه بعدي سازي يک عکس هستند که تغيير در هر فرم باعث تغيير در پيام و انتقال آن به مخاطب ميگردد.
زيرکي فرد در آخر افزود: عکاسي براي من به نوعي تجليل از زيبايي و عظمت مناظر است و هميشه دوست داشته ام که از طريق عکسهايم هم با سوژه و هم با مخاطب ارتباط حسي برقرار کنم.
اجازه بدهيد با جمله اي از آنسل آدامز تمام کنم: ما عکسهايمان را با دوربين هايمان نمي گيريم بلکه با قلب و ذهنمان ميگيريم.















