روايت غزال زارع از مجموعه “مِمَرآمود”

"هنرمند خاطره ي خيال انگيز کودکي را با کار و حرفه‌ي کنوني‌اش آميخته و آثاري را خلق کرده که گمان مي‌رود نياز هنر معاصر نيز است." اين‌ را غزال زارع کيوريتور نمايشگاه چيدمان مرضيه خالقي تحت عنوان "مِمَرآمود" بيان کرد. اين نمايشگاه عصر روز جمعه ۱۹ مهرماه در گالري ژاله افتتاح شد. در ادامه خواننده گفتگو با اين کيوريتور باشيد.

غزال زارع، فوق‌ليسانس هنرهاي تصويري، پژوهشگر، مدرس هنر و گردانندة پروژه‌هاي هنري معاصر است. وي در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين با تاکيد بر اهميت رسانه‌هاي نوين بيان کرد: معرفي ارائه متفاوتي از آغاز کار هنرمند تا نتيجه، با تاکيد بر اهميت پروسة کار هنرمند ارزش کمتري از نتيجه پاياني نخواهد داشت.

زارع روند شکل گيري ايده ي اين مجموعه را چنين تشريح کرد: هنرمند خاطره ي خيال انگيز کودکي را با کار و حرفه‌ي کنوني‌اش آميخته و آثاري را خلق کرده که گمان مي‌رود نياز هنر معاصر نيز است. محتواي اين نمايشگاه در غالب پژوهش مکتوب شده که به روند خلق اثر مي‌پردازد و با مخاطب نيز وارد تعامل مي‌شود.

اين کيوريتور در توصيف ويژگي هاي اثر هنري به نمايش درآمده در اين رويداد گفت: اين چيدمان يک‌ اثر هنري‌ست که نماد پوششي محسوب مي شود و خاصيت مادينگي دارد، همچنين تعدادي عکس که ارائه و چاپ آنها، بر روي پلکسي بوده نصب شده است و حالتي از تعليق را به نمايش گذاشته‌اند. مستندات مراحل توليد و همچنين شکل گيري اوليه ايده در اين نمايش از جنس پارچه است که مرتبط با اتود‌هاي اوليه هنرمند است.

"هنرمند اين مجموعه مهندس معمار است و کلمه مِمَر يا ممار از همان معمار و نام حرفه خود هنرمند گرفته شده است" وي با بيان اين توضيح در رابطه با عنوان نمايشگاه افزود: از آنجايي که کانسپت، پوشاندن اثر معماري بر تن معمارش است، بايد پوششي بر تن يا بر بنا، ضميمه اسم ممر مي شد که همان اندود يا آمود است.

اين هنرمند در خصوص معيار خود در انتخاب هنرمند اين مجموعه، بيان کرد: باززايي و يادآوري ارزشمند مجموعة بم و از همه مهمتر اهميت معماري و پشتوانه آن از معيار هاي اصلي انتخاب هنرمند بوده است، متاسفانه امروزه در نظام شهرسازي تحولات نامطلوبي شکل گرفته که هم از خاصيت سالم شهرنشيني کاسته است و هم ارزش‌هاي ناب گذشته معماري را به فراموشي کشانده است. معماراني که در گذشته طرح و نقشه و اجراي آنها گونه‌اي جوانمردي بوده است و نظم و هندسة حاکم بر تمام بخش هاي سازه، اهميت مقام انسان و وحدت را به نمايش مي‌گذاشته است، چيزي که امروزه اصلا مورد توجه نيست.

وي در پاسخ سوالي مبني بر بکارگيري عناصر نمادين در اين اثر گفت: از جمله عناصر نمادين اين اثر کاربست فرم‌هاي مخفي‌ست که گردش شبانه‌روز و گذر ما را به نمايش مي‌گذارد، همچنين اهميت خاک و اقليم بم که در طراحي پوششي جنبة‌ نمادين از دگرگوني و تلفيق و يگانگي انسان با پيرامونش است، تا آن جايي که منع مي‌شويم در نظام و اصول معماري.

زارع در پايان افزود: همواره انديشة فيلسوفان شرقي و نگاهي که ريشه در نجوم، هندسه و رياضيات داشته است و رابطه‌اي که همواره بين علم،  هنر و هندسه است، را مي‌ستايم. تقدسي جاودانه از جهاني مثالي است که امروزه براي من مرجعي است براي اتصال به دستگاه فيزيک کوانتوم و جهان هولوگرافيک.

پیمایش به بالا