سال نو ميلادي نزديک است و اين مناسبت بهانهاي شده تا يکي از نشريات تخصصي حوزه فرهنگ و هنر با انتشار گزارشي درباره بزرگترين و مهمترين رويدادهاي عرصه فرهنگ و هنر سال ۲۰۱۹، مروري بر اين اتفاقات داشته باشد.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، مجله تخصصي فرهنگ و هنر «آرت نيوزپيپر» در گزارشي به اتفاقات مهم حوزه فرهنگ و هنر سال ۲۰۱۹ پرداخته که در ادامه به بخشي از آن اشاره ميکنيم.
«لئوناردو داوينچي» از جمله هنرمنداني است که در سال ۲۰۱۹ بارها تيتر خبرهاي رسانههاي بزرگ جهان شد. برگزاري نمايشگاه بزرگ موزه لوور در پانصدمين سالروز درگذشت اين هنرمند چيرهدست ايتاليايي توجه بسياري را به خود جلب کرد. مسئله حاضر شدن تابلو نقاشي ۴۵۰ ميليون دلاري «سالواتور موندي» در نمايشگاه لوور از جمله مباحث پررنگ عرصه هنر بود که در نهايت به غايب بودن اين اثر هنري در اين نمايشگاه بزرگ ختم شد. هويت مالک «سالواتور موندي» و مکان نگهداري آن عليرغم انتشار گزارشهاي فراوان هنوز هم نامشخص باقي مانده است؛ اگر چه شايعاتي مبني بر خريداري شدن اين تابلو نقاشي توسط «بن سلمان» وليعهد عربستان مطرح شد.

هويت و عملکرد حاميان مالي موزهها و موسسههاي هنري بزرگ بريتانيا و ايالات متحده نيز از جمله مباحث مطرحشده سال ۲۰۱۹ بود؛ براي مثال اوايل سال جاري گالري ملي پرتره لندن، کمک يک ميليون پوندي را از خانواده «سَکلِر» نپذيرفت. خانواده «سکلر» مالک کارخانه داروسازي «پاردو فارما» است که به فريب پزشکان و بيماران در مورد خطرات ناشي از بسياري از محصولات اعتيادآور خود، از جمله «اُکسي کدون» متهم شده است.
در همين بين سازمان «گالريهاي ملي اسکاتلند» که مديريت سه گالري در اين کشور را بر عهده دارد در راستاي حمايت از جنبشهاي تغييرات اقليمي از پايان همکاريهايش با شرکت نفت و گاز بريتانيايي معروف به «بي پي» خبر داده است. اين اقدام گالريهاي ملي اسکاتلند، فشار براي تغيير اسپانسر را براي موزه بريتانيا و گالري ملي پرتره لندن نيز بيشتر کرد.

آتشسوزي مهيب پانزدهم آوريل کليساي نوتردام بيشک از مهمترين رويدادهاي سال ۲۰۱۹ محسوب ميشود. اين حادثه ميتواند يادآور آسيبپذيري بناهاي تاريخي مخصوصا در زمان مرمت باشد. حالا اين آتشسوزي سبب شده اين اثر تاريخي به بهترين شکل ممکن بازسازي شود. پس از آتشسوزي موزه ملي برزيل در سپتامبر سال ۲۰۱۸، برزيل نيز ساخت مجموعه جديدي را آغاز کرده است.
با اينکه مرمت ساختمانها و آثار تاريخي براي مدتها از مباحث داغ رسانهها بوده اما از برجستهترين رويدادهاي فرهنگي امسال ميتوان به توجه نشاندادن موزههاي اروپايي نسبت به هويت مجموعه آثارشان و استرداد آثار تاريخي دوره استعمار آفريقا اشاره کرد. اين مبحث با شروع تحقيقات «فلوين سار» اقتصاددان اهل سنگال و «بنديکت ساووي» متخصص فرانسوي تاريخ هنر، درباره آثار تاريخي دوره استعمار آفريقا آغاز شد. «امانوئل مکرون» رئيس جمهور فرانسه پس از آنکه بازگرداندن آثار تاريخي به کشورهاي صاحب اثر را از اولويتهاي خود اعلام کرد، «سار» و «ساووي» را براي نوشتن گزارشي درباره آثار تاريخي دوره استعمار مامور کرد. با وجود اينکه قدمهاي مثبت بسياري تاکنون در رابطه با اين موضوع برداشته شده است اما، بيشتر حرفها هنوز به مرحله عمل نرسيدهاند.

فروخته شدن مجسمه «خرگوش فولادي» اثر «جف کونز» به قيمت ۹۱ ميليون دلار در حراجي ساتبيز را شايد بتوان از ديگر رخدادهاي مهم عرصه هنر در سال ۲۰۱۹ محسوب کرد. به اين ترتيب «جف کونز» موفق شد رکورد گرانترين هنرمند زنده دنيا را که پيش از اين به «ديويد هاکني» براي تابلو نقاشي «دو مرد» تعلق داشت را به خود اختصاص دهد.

در اواسط همين سال بود که مشهورترين اسلحه تاريخ هنر يعني اسلحهاي که به زندگي «ونسان ونگوگ» نقاش مشهور آثار پست امپرسيونيست خاتمه داد، فروخته شد. کارشناسان قيمت فروش اين اسلحه زنگزده را بين ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار يورو تخمين زده بودند، اما اين اثر در نهايت به قيمت ۱۶۲۵۰۰ يورو فروخته شد.

پنجاه و هشتمين دوره از بينال ونيز نيز از جمله مهمترين رخدادهاي دنياي هنر بود که در سال ۲۰۱۹ شاهد بوديم. موضوعات «تغييرات اقليمي» و «بحران جهاني مهاجرت» نيز از جمله موضوعات اصلي اين رويداد بزرگ هنرهاي تجسمي محسوب ميشدند. «کريستوف باچل» ـ هنرمند سوئيسي ـ از جمله هنرمنداني بود که با «چيدمان» قايق غرق شده حامل هزار مهاجر، به بحران جهاني مهاجرت پرداخت.

در اين دوره از بينال ونيز همچنين شاهد درخشش نمايندگان کشورمان بوديم. مجله آنلاين ايرلندي «آيريش سان» و مجله هنري «اسپو آرت» نيز از پاويون ايران به عنوان جذابترين پاويون اين دوره از دوسالانه هنري و يکي از پاويونهاي برتر ملي ياد کردند.
تور بزرگ نمايشگاه «توت عنخ آمون: گنجينه فرعون طلايي مصر» که نمايشگاه بزرگي از مجموعه آثار کشف شده در مقبره «توت عنخ آمون» فرعون مصر باستان است را نيز ميتوان از اتفاقات برجسته سال جاري محسوب کرد. اين نمايشگاه رکورد بازديدکنندگان را براي يک نمايشگاه در فرانسه شکست.

