کميته بحران در موزه‌ها تشکيل شد

معاون ميراث‌ فرهنگي کشور خبر داد: دستورالعمل حفاظت پيشگيرانه موزه‌ها تدوين شد و کميته‌هاي بحران در تمام موزه‌ها و استان‌ها تشکيل شدند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا به گفته روابط عمومي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، محمدحسن طالبيان در نخستين نشست تخصصي کميته‌هاي مديريت بحران و حفاظت پيشگيرانه موزه‌ها که با حضور مديران موزه‌هاي ستادي تهران چهارم دي ۹۸ در وزارت ميراث‌فرهنگي برگزار شد، با بيان اين‌که مجموعه آتش‌نشاني براي آموزش به کارشناسان و مديران موزه‌ها اعلام آمادگي کرده به‌طوري‌که چند روز پيش اين آموزش‌ها از موزه ملي آغاز شد و اين روند ادامه خواهد داشت، گفت: دو سال است به طور جدي به موضوع بحران پرداخته‌ايم، پيشگيري از موضوع بحران بسيار مهم‌تر و ارزان‌تر است.

مديريت بحران در موزه

او با اشاره به اين‌که در سال‌هاي گذشته تمام کشورها، آموزش و توانمندسازي‌هاي خود را روي موضوع پيشگيري قرار دادند تا بدانند در زمان وقوع بحران چه کارهايي بايد انجام دهند، افزود: مهم اين است که همکاران ما در اين خصوص آموزش کامل ديده باشند و با اين مباحث آشنا شوند. تا کنون همکاري نزديکي با سازمان آتش‌نشاني و بخش امدادي براي آشنايي آن‌ها با وضعيت موزه‌ها داشته‌ايم و به اين منظور چندين کارگاه در اين زمينه برگزار شده است.

او با اشاره به وجود مباحث نظري و تئوري در خصوص حفاظت پيشگيرانه اضافه کرد: با اين وجود معتقديم راهکارهاي عملي مهم‌تر هستند.

او با تاکيد بر اين‌که دستورالعمل حفاظت پيشگيرانه موزه‌ها تدوين و کميته‌هاي بحران در تمام موزه‌ها و استان‌ها تشکيل شده است، گفت: تعدادي از استادان دانشگاه و دستگاه‌هاي مربوطه در اين نشست حضور دارند تا به تبادل اطلاعات بپردازيم و به يک اولويت‌بندي مشخص براي انجام کارهاي عملياتي بيشتر برسيم.

طالبيان با اشاره به احتمال بروز حوادثي مانند آتش‌سوزي در همه جاي دنيا، اظهار کرد: اين سوانح فقط مربوط به ايران نيست بلکه به همه جاي دنيا اختصاص دارد. مي‌توان به آتش‌سوزي موزه برزيل، کليساي نوتردام، حسن‌آباد، مسجد جامع ساري، بازار تبريز و… اشاره کرد. خوشبختانه در ايران پس از وقوع اين حوادث به‌سرعت کار بازسازي آغاز شد و اين نشان دهنده آمادگي همکاران ما است، هر چند اين آمادگي بايد در بخش پيشگيري نيز وجود داشته باشد.

موزه‌ها بايد براساس دستورالعمل‌هاي ابلاغ‌شده به حفاظت پيشگيرانه بپردازند

محمدرضا کارگر ـ مديرکل موزه‌ها و اموال منقول تاريخي ـ نيز در افتتاح اين برنامه، مديريت بحران در کشور را يکي از موضوعات مهم دانست و افزود: هر موزه بايد کميته بحراني داشته باشد و براساس دستورالعمل‌هايي که به آن‌ها ارسال مي‌شود بايد عمل کنند.

او افزود: شرح وظايف درخصوص حفاظت پيشگيرانه موزه‌ها وجود دارد و مديران آن‌ها بايد براساس آن اقدام کنند.

شناخت بحران در موزه‌ها از طريق بازرسي دوره‌اي

فاطيما محسني ـ دبير کميته مديريت بحران و حفاظت پيشگيرانه موزه‌هاي کشور ـ هم در اين نشست گفت: وحدت فرماندهي، تشکيل مديريت بحران و مرکز کنترل اضطراري، تشکيل کارگروه‌هاي تخصصي بر اساس نيازها، شناخت بحران و ريسک در موزه‌ها از طريق بازرسي دوره‌اي، اطلاعات پايش و چک ليست‌ها از جمله وظايف اين کميته اصلي است.

او افزود: بخشي از دستورالعمل در فاز پيشگيري شامل تهيه، تدوين مقررات و ضوابط براي اطمينان از تأمين مقاومت و امنيت در طراحي و ساخت موزه‌هاي جديد و مقاوم‌سازي، اصلاح و رفع معايب بالابرنده ريسک در موزه‌ها در معماري، مکانيکال، الکتريکال، مطالعه شناخت و شناسايي خطرهاي اقليمي، بافت، آسيب‌هاي سازه‌اي و غير سازه‌اي موزه و تکميل چک ليست‌ها، مقاوم‌سازي تأسيسات و معماري موزه‌هاي موجود در مقابل حوادث بر اساس ضوابط و مقررات است.

در معماري بناها بايد راه فرار تعبيه شود

محمود قديري ـ معاون حفاظت و پيشگير از حريق سازمان آتش‌نشاني ـ درباره پيشگيري و واکنش مناسب در برابر آتش‌سوزي در موزه‌ها گفت: سازمان آتش‌نشاني بر دو اصل حفاظت از جان انسان‌ها و حفاظت از اموال و سرمايه آن‌ها استوار است. در بخش موزه‌ها نگاه فني و تخصصي داريم.

وي افزود: ساختمان‌ها اگر سيستم آتش‌نشاني و پوشش مقاومت حريق داشته باشند فرو نمي‌ريزند. بايد استانداردهاي بين‌المللي را از جنبه‌هاي مختلف نگاه کنيم. در معماري يک ساختمان بايد راه فرار وجود داشته باشد و سيستم به گونه‌اي طراحي شده باشد که ايمن باشد.

علائم کنوني براي نشان دادن راه فرار در مواقع بروز حوادث کم‌اند / لزوم توجه به چيدمان آثار براي زمان کمک‌رساني

علي طهرانچي ـ رييس کارگروه ميراث‌فرهنگي سازمان آتش‌نشاني ـ نيز در سخناني گفت: در پيشگيري از حريق دو رويکرد عامل و غيرعامل داريم. رويکردي که بايد براي ميراث‌فرهنگي داشته باشيم، رويکرد عملکردي کارامحور است. اين رويکرد پس از پيشرفت علوم پايه مرتبط با حريق و شناخت بيشتر رفتار حريق از حدود دهه ۱۹۷۰ ميلادي با ايمن‌سازي ساختمان‌ها با نگاه دقيق‌تري نسبت به شرايط خاص پروژه همراه شد.

او تاکيد کرد: در راستاي پيشگيري، کاهش آسيب‌پذيري از حريق و حوادث، بايد با توجه به مقياس و اهميت بنا يا مجموعه، تيمي متشکل از راهبر و اعضا آن با تخصص‌هاي مورد نياز تشکيل داد به طوري‌که نقش هر کدام از افراد نيز مشخص، مکتوب و ابلاغ شود.

طهرانچي با بيان اين‌که علائم گرافيکي در برخي از موزه‌هاي تهران براي نشان دادن راه فرار در مواقع بروز حوادث، کم است، اظهار کرد: بايد به چيدمان اشيا توجه کرد تا امکان امداد رساني به مجموعه‌ها وجود داشته باشد.

پیمایش به بالا