سه تابلو نقاشي سبک «نئوامپرسيونيسم» که در دوران اشغال فرانسه توسط آلمان، توسط سربازان نازي از خانه يک مجموعهدار يهودي غارت شده بودند، در يک حراجي واقع در لندن به مزايده گذاشته ميشوند.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا و به گفته گاردين، آثاري از «کامي پيسارو» و «پل سينياک» که کارشناسان آنها را استثنايي توصيف کردهاند، اخيرا به وارثان «گاستون لِوي» ـ تاجر و مجموعهدار فرانسوي دهه ۳۰ ـ بازگردانده شده بود.
«لِوي» که در آپارتماني مملو از کتاب، تابلوهاي نقاشي و آثار هنري زندگي ميکرد موفق شد در جريان جنگ جهاني دوم به همراه همسر و دخترش جان سالم به در ببرد، اما مجموعه هنري او ناپديد شد.

دو تابلو نقاشي از مجموعه آثار او پس از اتمام جنگ به فرانسه بازگردانده شدند و کمي بعد در موزه «اورسي» پاريس به نمايش گذاشته شدند.
تابلو نقاشي سوم، که از يکي ديگر از خانههاي «لِوي» واقع در ۱۵۰ کيلومتري پاريس ربوده شده بود، سالها بعد از مجموعه يک دلال آلماني سردرآورد.
به گفته «بويد بومن» ـ مدير دپارتمان آثار امپرسيونيست و مدرن حراجي ساتبيز ـ اين نخستين باري است که اين آثار در يک حراجي به مزايده گذاشته ميشود.
جواهر اين مجموعه آثار، تابلو نقاشي «شبنم، پسرک روستايي که آتش روشن ميکند» اثر «پيسارو» است که انتظار ميرود به قيمت ۱۲ ميليون پوند در حراجي روز چهارم فوريه به فروش برسد.

اثر «کامي پيسارو»
«بومن» اين تابلو نقاشي «پيسارو» را به عنوان نمايش قدرتمندي از نور و رنگ توصيف کرد که در زمره برترين نقاشيهاي به سبک «نقطهچيني» قرار ميگيرد.
«نقطهچيني» که يکي از شاخههاي امپرسيونيسم محسوب ميشود، به عنوان يک تکنيک نقاشي شناخته ميشود؛ «ژرژ سورا» از مشهورترين افرادي بود که از اين تکينک يعني ايجاد تصوير با استفاده از نقاط رنگي کوچک استفاده ميکرد.
گفته ميشود عبارت «نقطهچيني» براي منتقدان اين سبک و به منظور تحقير و تمسخر آن ابداع شده است.
دو تابلو ديگر اين حراجي به «پل سينياک» تعلق دارند که ارزش يکي از آنها بين ۵ الي ۷ ميليون پوند و ديگري حدود ۸۰۰ هزار پوند برآورد شده است.
«سينياک» از دوستان «لِوي» بود. گفته ميشود «لِوي» به اين هنرمند براي خلق تابلوهاي نقاشي از ۱۰۷ بندر فرانسوي طي ۱۲ ماه کمک کرد.
دولت «آلمان» يکي از تابلوهاي نقاشي «سينياک» را سال گذشته به خانواده «لِوي» تحويل داد. مقامات فرانسه نيز تابلوي ديگر «سينياک» و اثر «کامي پيسارو» را سال ۲۰۱۸ به خانواده اين مجموعهدار تحويل دادند.
گفته ميشود سربازان نازي حدود ۱۰۰ هزار اثر هنري را در دوره اشغال فرانسه غارت کردهاند که حدود ۶۱ هزار اثر پس از اتمام جنگ بازگردانده شده است. حدود ۲,۱۰۰ اثر تاکنون به صاحبان اصلي خود که هنوز شناسايي نشدهاند، بازگردانده نشده است.
فرانسه پس از آنکه به بيتفاوت بودن درباره بازگرداندن آثار غارتشده دوران نازيها متهم شد، سال گذشته يک اداره مختص استرداد و تحقيق درباره آثار هنري غارت شده دوران نازي تاسيس کرد.
