گفتگوي نخست از سلسله گفتگوهاي تاثير کرونا بر فعاليت هنرمندان و انجمن هاي هنرهاي تجسمي با عباس مجيدي، رئيس هيئت مديره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران درباره مشکلات کار مجسمه سازان و برنامه هاي جديد انجمن برگزار شد.

مجيدي در ابتداي صحبت خويش گفت: طبيعي است که شيوع کرونا براي من هم مثل ساير دوستان عواقب منفي و مثبت زيادي داشته باشد؛ ولي چون در طول چند سال اخير به جهت مشغله هاي اجتماعي و فعاليت هاي انجمن از مسائل مربوط به زندگي شخصي و هنري خود دور بوده ام اين فرصت براي من امکان خوبي بود براي اينکه بتوانم يک بازبيني داشته باشم.
وي افزود: ما هميشه کتاب هاي باز زيادي براي مطالعه داريم و همچنين اتود هايي که لازم است زده شود و اکنون اين فرصت داده شد تا يک بازبيني کلي داشته باشم تا شايد لازم باشد در کنار فعاليت هاي اجتماعي، کمي بيشتر به زندگي شخصي و خانوادگي بپردازم.
رئيس هيئت مديره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران همچنين اذعان داشت: براي من در دوره مذکور در ارتباط با بازبيني آثارم تجربه خوبي به وجود آمد؛ اينکه در آثارم از جمله مجموعه قاصدک ها، آثار مربوط به سروها و يا آثار پراکنده مرتبط با وقايعي مثل سيل، زلزله يا واقعه پلاسکو هميشه حسي از رهايي توام با يک هيجان، خواسته يا ناخواسته، مستتر بوده و با اتودهايي که در اين دوره مي زدم اين حس ها دوباره ديده مي شدند. گفتني است که کرونا يادآور تنگناهاي زندگي و اسارت هايش است که بخشي را خودمان به وجود آورده ايم و بخشي از آن هم اجتناب ناپذير بوده است.
مجيدي در رابطه با محدوديت هاي دوران قرنطينه ناشي از شيوع کرونا اظهار داشت: بدون شک فضاي قرنطينه محدوديتها را بيشتر مي کند. آدمي سعي بر انکار دارد اما وقتي به باورپذيري مي رسد تازه نگراني ها آغاز مي شود و آنجاست که به صحت وسقم داستان فکر مي کند. همه اينها به گونه اي ذهن انسان را مشغول مي کند و اين باعث مي شود احساس کند که قرنطينه به شکل بندهايي است که او را در حصار خودش در آورده است؛ در حالي که فضاي گرم قرنطينه مي تواند امکاناتي را به وجود بياورد و روابط آدم ها را دچار تغييرکند و شکل ديگري از محبت و دوستي را آشکار کند که البته بعضي از اينها برمي گردد به ميزان آگاهي و نوع نگرش انسان به زندگي. هرچند ناخودآگاه طولاني شدن فضاي قرنطينه به آدم شرايطي را تحميل مي کند که حس مي کند، مي خواهد حسي از رهايي را در خودش تجربه کند.
وي ضمن اميدواري از پايان اين شرايط در خصوص شرايط کار هنرمندان مجسمه ساز بيان کرد: اين واقعيتي است که بايستي پذيرفت. در اين شرايط طبيعتا بايد از فرصت ها و امکانات به نحو احسن استفاده کرد و همچنين بايد فضا و امکاناتي مهيا شود که هنرمندان بتوانند به راحتي کارهايشان را انجام دهند از جمله انتظار مي رود که سرعت اينترنت بيشتر شود. اميد داريم وضعيت بهبود پيدا کند ضمن اينکه به توصيه هايي که توسط نهادهاي متخصص در مورد فاصله گذاري هاي اجتماعي و … داده مي شود بايد توجه شود. بنا نيست بخاطر شرايط پيش آمده جريان زندگي و کار متوقف شود. تا آن جايي که من اطلاع دارم اکثريت جامعه هنري مجسمه سازي به گونه اي هستند که کار هنريشان با حرفه شان گره خورده است و اين باعث مي شود که شرايط سخت شود و بايد برنامه هايي رقم زد که امکان فعاليت گستردهتر و بازتر وجود داشته باشد.
تهيه متريال و بحران هاي پيش رو هنرمند مجسمه ساز
اين هنرمند مجسمه ساز اظهار داشت: حتي هنرمندي که در آتليه خود با ابزار شخصي کار مي کند خيلي مواقع ناچار به استفاده از متريال و امکانات ديگر نيز است، بنابراين به سالن ها و کارگاه هاي تخصصي ديگر رجوع ميکند و اين وقتي امکانپذير است که کل اين قضيه متوقف شود و يا مثلا اگر بناست يک کار نمايشگاهي يا يک کارشهري انجام شود، درست است که در شرايط قرنطينه امکان پرورش فکر و ايده وجود دارد و حتي امکان ماکت سازي وجود دارد ولي اينکه در اين فضا اجرايي و عملياتي شود ممکن نيست و بايد آرام آرام قدم هايي برداريم که اين امکان را فراهم کند، ضمن اينکه خود هنرمندان بايد با رعايت مسائلي که عرض کردم اين کار را بکنند ما هم تلاش خودمان را در حد بضاعت ميکنيم و اميدوار به حمايت هاي دولتي هم هستيم.
مجيدي ضمن اشاره به توقف کار انجمن مجسمه سازان ايران در اواخر اسفندماه، بيان کرد: ما تا بيستم اسفند فعاليت داشتيم و جلساتي در سازمان هاي مختلف و خود انجمن شکل ميگرفت ولي از اواخر اسفند کار متوقف شد و مجددا بعد از پايان فروردين و اوايل ارديبهشت اين فعاليتها به طور جدي شروع شد و خود من حداقل هفته اي يک روز با رعايت تدابير امنيتي در انجمن بودم، پاسخگويي همچنان وجود دارد و ما هم پيگير مطالبات هستيم؛ جلسات هيئت مديره هم به شيوه اينترنتي انجام ميشود
که بسيار پربارتر و منسجم تر بوده است. قابل توجه است که اين اتفاق شرايطي را به وجود آورد که در آينده حتي اگر وضعيت کرونا بهبود هم پيدا کند اين وضعيت ادامه داشته باشد. کاهش هزينه هاي رفت و آمد و صرفه جويي در زمان از جمله مزاياي اين شرايط است.
رئيس هيئت مديره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران در ادامه اظهار کرد: ما نگرانيهايي از عواقب و خسارتهاي ناشي از اين جريان براي هنرمندان داشتيم که جلساتي را با مسئولان در وزرات ارشاد و هنرهاي تجسمي و همچنين با مسئولان ديگر براي انجام يک سري حمايت ها داشتيم. پيشنهاد دوستان اين بود که افراد شناسايي شوند و به آن افرادي که آسيب مشخصي ديدهاند امکان و شرايطي را بدهند براي اينکه بخشي از مسائلشان حل شود. خود من با اين قضيه مشکل داشتم و ميگفتم چنين کاري را نمي توان کرد و اساسا وقتي صحبت از يک اتفاق همه گير است تمام بدنه هنري و مجسمه سازي تحت تاثير آن قرار ميگيرد و اين اتفاق به بسياري از مسائل ديگر دامن ميزند و نهايتا اسامي کليه اعضاي انجمن را ارائه داديم. در واقع خود وزارت ارشاد هم يک نقش واسطه اي را داشت. اميد داريم که اين کمک احتمالي از کليه اعضا صورت بگيرد، همچنين برخي از دوستان توصيه هايي مبني بر امکان برگزاري نمايشگاه براي هنرمندان داشتند که در آن بتوان آثار را به فروش رساند.
مجيدي در راستاي برنامه هاي انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران توضيح داد: در برنامههاي انجمن، نشستهايي را با عنوان رهيافتها و گفتارها داشتيم و از اين دوره تصميم گرفتيم گفتگوهايي به صورت لايو با خود هنرمندان در رابطه با تجربه ها، تفکرات و آثارشان داشته باشيم. اين گفتگوها شروع شده و اميد داريم در ادامه به يک نشستهاي تخصصيتر ديگر منتهي شود. بيشتر موضوعات مطرح شده، مباحث تئوريک است.
وي در ارتباط با نمايشگاه مجازي افزود هنوز به نتيجه خاصي نرسيده ايم ولي اگر اين شرايط استمرار داشته باشد آن زمان در رابطه با اين موضوع هم فکر خواهد شد.
اين هنرمند به توقف و تعويق برخي از رويدادهاي انجمن در پي شيوع کرونا اشاره کرد و گفت: مثلا فرآيند برگزاري يک نمايشگاه در تهران و کرمان انجام شد ولي اجراي آن متوقف شد تا در شرايط بهتري انجام شود و يا در مورد نمايشگاه اتحاد اقوام با عنوان «پرچم» هم که به کمک مسئولين برج ميلاد بسياري از کارها تا مرحله داوري پيش رفته بود در نهايت نمايشگاه عقب افتاد.
در رابطه با دوسالانه هم يک مسير بسيار طولاني طي شده بود، در واقع به مجرد پايان دوسالانه هفتم، ما برنامه را شروع کرديم تا بتوانيم در دو سال کار را به انجام برسانيم.
وي افزود: زحمات بسيار زيادي کشيده شد، مشاوره هايي با دست اندرکاران پيشکسوت و بسياري از دوستان در عرصههاي مختلف هنر صورت گرفت و نشست هاي تخصصي در اين عرصه برگزار شد و بستري کاملا مطالعاتي مهيا شد تا به شوراي سياست گذاري ورود کنيم و دبير دوسالانه هم برنامه هاي خود را ارائه داد و بدنبال فراخوان اتفاقات زيادي رخ داد و حتي به مرحله داوري رسيد و تنها بخش کيوريتوري و مدعوين مانده بود که اميدوار بوديم تا اسفند ماه سال 1398 باشد ولي به دنبال انصراف دبير و وقايعي که به دنبال آن پيش آمد رويداد برگزار نشد و ما امروز بعد از مدتها بيانيه اي اعلام کرديم که اين دوسالانه به تعويق خواهد افتاد و اميدوار بوديم در ارديبهشت ماه سال ۹۹ انجام شود و باز بخاطر بحث کرونا به خرداد ماه موکول شد و الان اميدواريم که اگر وضعيت درست شود آن را در شهريور ماه سال جاري برگزار کنيم.
وي در ادامه به محل برگزاري دوسالانه مجسمه سازي اشاره کرد و اظهار داشت: در مسيري که براساس مطالعات و رويکرد معاصر داشتيم اصرار بر اين بود که کار از فضاي موزه بيرون بيايد و به فضايي باز در تعامل با مخاطب تبديل شود. اين فضا خودش را در تپه هاي عباس آباد و البته باغ کتاب پيدا کرد.
«اقتصاد هنر گره جدي با مسائل هنرمند دارد»
مجيدي به تمرکز انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران به اقتصاد هنر در سال جاري اشاره کرده و گفت: مساله اقتصاد هنر گره بسيار جدي با مسائل مربوط به هنرمند خورده است. هنرمندان نياز جدي و مبرمي به خريد و فروش آثارشان توسط مجموعه دارها و بسياري از اماکن دولتي يا جاهايي نظير اينها دارند و يکي از تدابيرمان در اين مسير، اکسپوي هنري بود که برقرار کرديم و بد هم نبود، استقبال بدي هم نشد و فروش بدي هم نداشت اما انتظارات را برآورده نکرد. اميد داريم که در آينده بتوانيم بسيار جدي تر اين کار را بکنيم. اکنون تمام تلاشمان اين است که امکاني را به وجود بياوريم تا آثاري که متناسب با فضاي اجتماعي امروز باشد به وجود بيايد و امکان استفاده از آن در فضاهاي شهري باشد يا اينکه در نمايشگاهها در روند صحيح خودش در بازار اقتصاد و هنر و حراجي ها مسير خودش طي کند.
رئيس هيئت مديره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران به فعاليت هاي انجمن در سال 1398 اشاره کرد و گفت: ما کتابي از عملکرد انجمن در دست چاپ داريم که اميد داريم به کمک اداره کل هنرهاي تجسمي به موقع اين اتفاق بيفتد ولي اگر بخواهم به تمام فعاليت ها اشاره بکنم شايد زمان بر باشد پس تيتروار مطالبي را ارائه مي کنم: 1- برنامه اي تحت عنوان روشنايي بزرگان داشتيم که از سال 1397 شروع شده بود و در سال گذشته ما سه برنامه ديگر از آن را عملي کرديم؛ در راستاي تجليل از بزرگان و پيشکسوتان هنر مجسمه سازي يک فيلم مستند از آنها تهيه شد ضمن اينکه در کنار فيلم آثار اين افراد هم به نمايش گذاشته مي شد که دو مورد از آنها عبارت بودند از آقاي معمارزاده تهراني و جناب ارژنگ نژاد، 2- يازدهمين نمايشگاه مجسمه هاي کوچک ،3- ششمين نمايشگاه چهارسوي خيال که تقريبا سبک آزاد داشت و بدون انجام مميزي صورت گرفت و هنرمندان با هر متريال و گرايش و نگرشي چه در کار کلاسيک چه کار مدرن و چه کارهاي پست مدرن مي توانستند اثر ارائه کنند و تنوع آثار بسيار زياد بود،4- چهارمين نمايشگاه دانشجويي مجسمه سازي که از سه مجموعه دانشگاه تهران، هنر و نيشابور دانشجوها آثارشان را ارائه کردند، 5- سومين نمايشگاه فيگوراتيو با عنوان «بيماري»، 6- سومين نمايشگاه اکسپوي مجسمه سازي که رونمايي از کتاب اکسپو هم در دستور کارمان بود که انجام شد، 7- همراهي در سومين سالانه مجسمه هاي شهري مشهد و نشست هاي تخصصي با رويکردهاي معاصر شهري در کنار آن ، 8- رويداد دوم ، 9- نمايش آثار ارزان در خانه هنرمندان که هرسه ماه تکرار شد ، 10- نشست هاي تخصصي در سالن اميرخاني برگزار شد که حالا بنا داريم به صورت لايو اجرا کنيم، 11- پرداختن به بينال هشتم و موضوعات مربوط به رويکرد دوم و رويکرد هنر مجسمه سازي شهري، 12- مراسم بيستمين سالگرد تاسيس انجمن و در کنار آن بازسازي ساختمان شماره دو انجمن، 13- فراخوان مربوط به پرچم يا همون اتحاد اقوام، 14- بزرگداشت درگذشتگان که درطي دو سال گذشته بسياري از عزيزان را از دست داديم، 15- بينال هشتم که با تمام شدت و ضعف هايش انجام شد و بخشي از آن باقي مانده است که اميد داريم به موقع انجام شود و در کنار اين موارد، فعاليت هاي ديگري را هم داشتيم که مربوط به مطالبات خاص اعضا در ارتباط با سازمان ها و نهاد ها و پيگيري مسائل صنفي ما بود.
مجيدي در پايان در ارتباط با موضوع ماليات مربوط به هنرمندان گفت: اين موضوع سابقه طولاني دارد و در اخبار هم مسائلي مطرح شده که سوتفاهم هايي _مبني بر اينکه هنرمندها بيشتر راس سخن هستند يا سلبريتي ها که درآمدهاي عجيبي دارند- در پي داشته است. لازم بود تا يادآوري شود که هنرمندان در چه شرايط سختي کار ميکنند و چقدر دولت با حذف اين قانون مالياتي ميتوانست حمايتگر تشکيل آثار هنري باشد که نهايتا ارزش افزوده براي خود کشور ايجاد کند.
وي در خصوص بيمه هنرمندان خبر از اميد هاي تازه داد و افزود: در ارتباط با بيمه هنرمندان هم تلاش هايي صورت گرفته و اکنون بيمه هنرمندان وجود دارد ولي مثلا بيمه بيکاري يا مسائلي نظير افزايش حداقل حقوق دريافتي يک نظام کارگري همچنان مشکل دارد و ما تلاش ميکنيم که اين موضوع را حل کنيم. همچنين فضايي به کمک دوستان و انجمن هاي ديگر مهيا شد و تلاشي صورت گرفت مبني بر اينکه ما توانستيم بعد از مدت ها هر دو وزير ارشاد و کار را در کنار يکديگر بنشانيم و قول هايي مبني بر تسهيل اين روندها بگيريم و بتوانيم به آن خواسته هايي که در ارتباط با نيازهاي جدي هنرمندان است برسيم. اکنون اينها در دستور کار است و اميدوارم نتايجش بعدها روشن شود.
ويديو ي اين گفتگوي در اينستاگرام گالري آنلاين درج شده و علاقه مندان به مشاهده ويدئو ميتوانند به ادرس https://www.instagram.com/onlineartgallery.ir/ مراجعه نمايند.
