توجه بر توازن بين خلاقيت و حفاظت از ارزش هاي اخلاقي و ديني در توليدات آثار فرهنگي و هنري

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آستانه هفته دولت، شامگاه چهارشنبه بيست و نهم مرداد با حضور در برنامه تلويزيوني نگاه يک (شبکه يک سيما) مجموعه برنامه هاي اين وزارتخانه در راستاي برنامه هاي 9 گانه و همچنين اقدامات در حوزه جبران برخي خسارت هاي وارد شده در برنامه هاي فرهنگي و هنري ناشي از شيوع ويروس کرونا را تشريح کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدعباس صالحي در ابتداي اين برنامه، هفته دولت و روز جهاني عکاس را تبريک گفت و اظهار کرد: عکاسان در تصويرگري، تصوير يابي و نگهداري زندگي اجتماعي و فضاهاي خاص تلاش مي کنند و در ايام شيوع کرونا هم به طور ويژه به کمک حوزه تصويرسازي در اين زمينه آمده اند.

توجه بر ظرفيت هاي مردمي در حوزه فرهنگ و هنر

وي در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه در زمان تصدي بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 9 کلان برنامه به عنوان نقشه راه اين وزارتخانه اعلام کرديد و تاکنون چه مقدار از آن کلان برنامه ها محقق شده است، گفت: در ابتداي تصدي بر اين وزاتخانه 9 کلان برنامه تعريف شد و در 3 سال گذشته به دنبال تحقق آن ها بوده ايم. يکي از اين برنامه ها تکيه بر ظرفيت هاي مردمي در عرصه فرهنگ و هنر بوده است. به اين معنا که ظرفيت عرصه فرهنگ و هنر مي تواند بر مردم تکيه کند. مردم مهم هستند.

وي در عين حال تصريح کرد: بر اين اساس چند اتفاق افتاده که از آن جمله توجه بر کانون هاي فراگير حوزه فرهنگ و هنر است. تشکل هاي سراسري در اغلب صنوف فرهنگ و هنر غير ممکن بوده و هست. در اين زمينه مقدماتي با وزارت کار و امور اجتماعي شد که در هيات دولت نيز مطرح شد تا بتوانند تشکل هاي سراسري داشته و حتي امکان اتحاديه بزرگ داشته باشند. با اين نوع اتفاقات در واقع جرياني پيش مي آيد که حوزه فرهنگ و هنر بتواند جايگاه واقعي خود را به دست آورد.

صالحي در اين مورد ادامه داد: به عنوان مثال اتحاديه ناشران با اينکه سابقه 50 ساله هم دارد ولي داراي اتحاديه کشوري نبوده است و با اين نوع نگاه ها تقويت مردمي عرصه فرهنگ و هنر مورد توجه قرارگرفت و در اين مسير متغيرهاي زيادي هم دنبال شد.

بهبود کسب و کارهاي فرهنگ و هنر

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برنامه دوم را بهبود کسب و کارهاي فرهنگ و هنر برشمرد و ادامه داد: در اين زمينه هم چند مسئله کلان تعريف شد؛ اينکه موضوع فرهنگ و هنر در رديف اشتغال و حمايت اشتغال دولتي قرار بگيرد و بر اين اساس بيمه بيکاري اصحاب فرهنگ و هنر را دنبال مي کنيم.

تاکيد بر عمومي سازي دسترسي فرهنگ و هنر

وي در ادامه به برنامه سوم اشاره کرد و افزود: سومين برنامه، عمومي سازي دسترسي فرهنگ است تا رويدادها و توليدات فرهنگي و هنري توزيع مناسب پيدا کنند. يکي از قدم هايي که در 3 سال گذشته در امتداد اقدامات قبل از آن صورت گرفته امضاي تفاهم نامه با استانداري ها در فضاي فرهنگي است که سرعت گرفته است. در اين بازه زماني با 20 استانداري امضاي تفاهم نامه داشته ايم. در سال 98، 230 هزار رويداد فرهنگي و هنري در استان ها داشته ايم. 100 سينما در سال 98 در استان ها بازسازي و يا ساخته شده است. طرح اميد در حوزه سينمايي هم شروع به کار کرده و در حوزه کتابخانه هاي عمومي هم 70 کتابخانه شهري و … در اين مدت شکل گرفته است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرد: عمومي سازي دامنه وسيعي دارد که نبايد توليدات و رويدادها در تهران بماند و جريان توليد فرهنگ و هنر همه کشور را در بربگيرد تا شعار ايران تنها تهران نيست تحقق يابد.

امضاي 36 موافقتنامه با کشورهاي مختلف

وي ادامه داد: برنامه ديگر مناسبات فرهنگي و هنر کشور در جامعه بين الملل در قالب ديپلماسي فرهنگي است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و مجموعه معاونت ها و بخش هاي مختلف اين وزارتخانه اقدامات قابل توجهي در 3 سال گذشته در اين حوزه داشته است. 36 موافقتنامه با کشورهاي مختلف انجام شده که فرصت تبادلات فرهنگي و هنري کشور با جامعه بين الملل را فراهم مي آورد.

شفاف سازي منجر به کاهش فاصله هاي ارتباطي مي شود

صالحي در ادامه اعلام برنامه هاي اين وزارتخانه در راستاي 9 کلان برنامه خود، گفت: شفاف سازي از ديگر اين برنامه ها است که حوزه فرهنگ و هنر به دليل نسبت با گروه هاي مرجع اجتماعي و مردمي، بايد در ارائه رويدادهاي خود شفاف عمل کند زيرا فاصله هاي ارتباطي کمتر مي شود. بر همين اساس معاونت ها و سازمان هاي وزارتخانه، رويدادها، جشنواره ها، مجموعه حمايت ها و قراردادهاي خود را منتشر مي کنند.

دولت الکترونيک منجر به افزايش تسهيل در ارائه خدمات و کاهش فساد مي شود

وي ادامه داد: دولت الکترونيک و هوشمند از ديگر برنامه هاي اين وزارتخانه است که دنبال شده است. هر چقدر به طرف دولت الکترونيک حرکت کنيم موجب تسهيل خدمات و پيشگيري از فساد و همچنين قابليت داده کاوي اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر مي شود. تا مهر امسال موضوع پنجره واحد و انجام تمامي امور از طريق سامانه ها صورت مي گيرد. بيش از 130 مجوز داشته ايم که در اين مدت به 36 مجوز تقليل يافته است.

ارتقاي محتواي فرهنگ و هنر از ديگر برنامه هاي وزارتخانه

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ارتقاي محتواي حوزه فرهنگ و هنر را از ديگر برنامه هاي اين وزارتخانه برشمرد و افزود: در حوزه کمي توسعه قابل توجهي داشته ايم و در حوزه کيفي که داراي اهميت هم است با تعريفي مسير حرکت 5 موضوع را با پژوهش هاي ميداني و کتابخانه اي داشته ايم که بايد همبستگي اجتماعي را در 5 موضوع اميد و نشاط اجتماعي، تحکيم خانواده، عزت و قدرت ملي، مسئوليت پذيري فرهنگي و اجتماعي و مبارزه با بي عدالتي و فساد دنبال کنيم. و اين منجر به اعتماد مردم به مردم و مردم به حاکميت مي شود.

تاکيد بر انسجام فرهنگي و گفت و گوي فرهنگي به عنوان نقشه راه

وي در عين تشريح برنامه هاي 9 گانه خود تاکيد کرد: انسجام فرهنگي و گفت و گوي فرهنگي نقشه راه ما در اين 9 کلان برنامه بوده است.

بخش قابل توجهي از تاب آوري کشور در مواجهه با مشکلات اخير ريشه در فرهنگ کشور ما دارد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه مقام معظم رهبري اقتصاد و فرهنگ را دو اولويت مهم کشور مي دانند؛ بنابراين فرهنگ چه جايگاهي در پيشبرد اهداف کشور دارد و فاصله ما با آنچه هستيم و آنچه بايد باشيم چقدر است، گفت: در ابتدا بايد بدانيم با چه نگاهي به اين موضوع نگاه مي کنيم. بايد قسمت پر ليوان را ديد ولي نه به معناي ناديده گرفتن کاستي ها. نبايد فرهنگ را دست کم گرفت. بخش قابل توجهي از تاب آوري کشور در مواجهه با مشکلات اخير ريشه در فرهنگ کشور ما دارد و فرهنگ منجر به تاب آوري در مقابله با مشکلات شده که کرونا يکي از اين موارد است.

وي در ادامه داد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در زمينه ويروس کرونا نتايج قابل توجهي را به دست آورده است. کرونا با اينکه موضوع بهداشتي است ولي اينکه ريشه هاي فرهنگي چگونه به کمک آن آمده است قابل بررسي است. در اين پژوهش ها سوال شده که در زمان شيوع کرونا چقدر به قشر ضعيف کمک کرده ايد و 40 درصد پاسخ داده اند که به اقشار ضعيف جامعه کمک کرده اند. ما جامعه با تعاون اجتماعي داريم که گاهي به آن کمتر توجه مي شود. به عنوان مثال در شرايط تحريم و شيوع کرونا زمينه هاي بيشتري وجود داشت تا اتفاقات بد بيفتد اما بر اساس پژوهش صورت گرفته از سوي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان داده شد که بر اساس فرهنگ جمعي کشور، بيش از 40 درصد از مردم به قشر فقير جامعه کمک کرده اند.

صالحي افزود: همچنين در پيمايش ديگري 74 درصد از مردم به نهاد سلامت و جامعه پزشکي کشور اعتماد داشته اند و اين نشان مي دهد که حرمت به پزشک و جامعه پزشکان در کشور ما از جايگاه ويژه اي برخوردار است. بنابراين فرهنگ اجتماعي ما داراي اضلاعي است که به اعتبار مقوم هاي هويتي و تاريخي خود قابل توجه است.

وي در پاسخ به اينکه پس چرا اين اتفاقات کمتر نمود دارد و آيا به دليل تبليغات کم در اين زمينه است، گفت: عوامل متعددي وجود دارد. گاهي به دليل عادت و طبيعي شدن و يا عدم بازروايت درست از اقدامات است که گاهي اقدامات ديده نمي شود. بنابراين روايت گري درست، دقيق و جذاب اهميت دارد. نبايد بخش هاي ايجابي و مثبت حوزه فرهنگ را دست کم بگيريم.

صالحي در ادامه گفت: درباره نيمه خالي ليوان هم بايد گفت که باورهاي ديني ما در حوزه هايي قابل اعتنا است. اما اينکه چقدر مصرف فرهنگي داريم بايد گفت که به شکل کميت پذير ضعف داريم و اين بر حوزه توليد اقتصاد و  توزيع آن تاثير مي گذارد. بخش ديگري که در آن آسيب پذيري داشته ايم اين است که ما در جامعه اي هستيم که فرهنگ مثبت کنجکاوي دارد و به دنبال حرف هاي تازه است و اين ويژگي مثبتي است ولي در آنجايي که در مبادلات قرار مي گيرد اگر در موازات حرکت نکند تحريک پذير مي شود. بنابراين بايد تبادل و توازن بين کنجکاوري و مبادلات و توليدات داخلي و خارجي را حفظ کنيم.

 عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره اينکه کرونا در حوزه هاي مختلف از جمله حوزه فرهنگ و هنر کشور اثر مخرب داشته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي جبران اين خسارت ها چه اقداماتي داشته است، افزود: کرونا در حوزه هاي مختلف اجتماعي و به طور ويژه در حوزه فرهنگ و هنر خسارت هايي را وارد کرده است. يکي از ويژگي هاي حوزه فرهنگ و هنر ذات جمع گرايانه آن است و محصولات، رويدادها و تعاملاتش به صورت جمع گرايانه است و در زمان شيوع کرونا حوزه فرهنگ و هنر بيش از هر حوزه ديگري آسيب ديده است.

وي ادامه داد: در اين مدت حوزه هاي مختلف فرهنگي و هنري تعطيل شدند و برخي هم به صورت شبهه تعطيل هستند. تا 24 فروردين امسال برآورد خسارت هاي ناشي از کرونا بر بخش فرهنگ و هنر کشور هزار ميليارد تومان بود که دامنه آن بسيار وسيع بود. به عنوان مثال نمايشگاه کتاب تهران در سال گذشته 120 تا 130 ميليارد تومان فروش داشته است. حوزه سينما در سال گذشته تا اسفند 300 ميليارد تومان فروش سينما داشته است. و يا در بخش هاي ديگر از جمله موسيقي و هنرهاي تجسمي نيز خسارت هايي داشته ايم. سالن هاي نمايشي تهران که حدود 120 سالن است تعطيل شدند و در شهرستان ها هم به همين شکل بود.

پرداخت 35 ميليارد تومان براي بيمه اعضاي صندوق هنر در سه ماهه اول سال

صالحي در عين حال تصريح کرد: بنابراين با توجه به اين خسارت ها در ابتداي شيوع اين ويروس بحث هاي مفصلي با دولت داشتيم. شرايط دولت را هم ما و هم مردم مي دانند و درک مي کنند. بنابراين متوجه مشکلات دولت در تامين منابع هستيم ولي اقداماتي هم در اين زمينه براي خسارت ديده ها در اين حوزه شده است که بيمه هنرمندان يکي از اين اقدامات است. بخش بيمه پرداخت شخصي در 3 ماهه اول امسال با مبلغ 35 ميليارد تومان از صندوق اعتباري هنر براي کساني که بيمه اين صندوق بودند، پرداخت شد.

وي ادامه داد: از ديگر اقدامات در اين حوزه اين بود که حوزه فرهنگ و هنر در فضاي رسته هاي فرهنگي و تسهيلات قرار گرفتند و تاکنون حدود 602 ميليارد تومان اصحاب فرهنگ و هنر در سامانه کارا ثبت نام کرده اند که 120 ميليارد تومان از اين مبلغ پرداخت شده است.

دريافت 120 ميليارد تومان به عنوان کمک تسهيلات معيشتي براي اعضاي صندوق هنر

صالحي افزود: همچنين با کمک آقايان جهانگيري و نوبخت هم توانستيم 120 ميليارد تومان به عنوان کمک تسهيلات معيشتي براي اعضاي صندوق اعتباري هنر دريافت کنيم.

وي ادامه داد: با 200 ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت هم موافقت شده که به زودي در اختيار اصحاب فرهنگ و هنر قرار مي گيرد.

برگزاري کنسرت ها و تئاتر هاي آنلاين در زمان شيوع کرونا

وي درباره اينکه با توجه به شيوع کرونا تمهيداتي لازم است که فعاليت هاي فرهنگي و هنري متوقف نشود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چه سياست هاي جديدي در اين زمينه دارد، گفت: در ابتدا فکر مي کرديم مدت شيوع اين ويروس کوتاه است ولي اکنون اقدامات متعددي لازم است تا خسارت هاي ناشي از آن را به حداقل برسانيم و بتوانيم فضاي فرهنگ و هنر کشور را سر پا نگه داريم. در زمان شيوع کرونا فضاي فرهنگ به اقتصاد مجازي نزديک شد. و شايد از قبل اين نياز وجود داشت و کرونا ضرورت آن را بيشتر کرده و اصحاب فرهنگ و هنر با آن ارتباط برقرار کرده اند. مثلا تئاتر ها و کنسرت هاي آنلاين در اين مدت برگزار شد. عرضه هنرهاي تجسمي به صورت آنلاين و برگزاري جشنواره موسيقي جوان به صورت آنلاين از ديگر اين برنامه ها بود. بنابراين يکي از رويکردهاي اساسي که مي تواند کمک کننده باشد فضاي مجازي است که به کمک فضاهاي حقيقي مي آيد ولي در اين ميان بايد به صيانت از مالکيت معنوي و اقتصادي آثار هم توجه داشته باشيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره اينکه در زمان شيوع کرونا شاهد پخش برخي فيلم هاي داراي پروانه نمايش در فضاي مجازي بوديم و اين اقدام چقدر مي تواند پايدار باشد، افزود: هميشه در فضاي جديد ابتدا به ايجاد ذائقه سازي بايد پرداخت و بعد از آن به اقتصاد آن مي پردازيم. مثلا در حوزه موسيقي آنلاين ابتدا به اين فکر کرديم که آيا از آن استقبال مي شود و يا مثلا در حوزه تئاتر که مصرف کننده کمتري دارد از طريق پخش آنلاين فضاهاي وسيع تري را پوشش مي دهد. بنابراين؛ اين نوع برگزاري فرصت اقتصادي شدن بيشتري را ايجاد مي کند. اقتصادي کردن پخش آنلاين با گسترش ذائقه ها و عادت کردن به آن پديد مي آيد و مي توانيم فضاهاي جديد ديگري در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر ايجاد کنيم.

در 6 ماه گذشته تجربه رسانه اي خوبي داشته ايم

عضو کابينه تدبير و اميد در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئول کميته اطلاع رساني ستاد ملي مقابله با کروناست چه ميزان همکاري رسانه ها و بخش هاي هنري را داشته است، گفت حوزه رسانه نسبت به ديگر بخش هاي جامعه سريع تر آغاز به کار کرد. در بهمن سال گذشته مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي با رسانه ها جلساتي داشتند و بعد از آن ستاد ملي مقابله با کرونا شکل گرفت و سپس کميته اطلاع رساني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشکيل شد. در ذيل آن ستاد خبري هم ايجاد شد که الهامي بود از ستاد تبليغات جنگ که ترکيبي از دستگاه هاي اجتماعي، خبرگزاري هاي مهم و صدا و سيما بود. همچنين شوراي اطلاع رساني استان ها هم به رياست استاندار و دبيري مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي تشکيل شد که 200 جلسه در استان ها برگزار شد. بنابراين در شش ماه گذشته تجربه رسانه اي خوبي داشته ايم و خبرگزاري ها، سايت هاي، خبري شبکه هاي اجتماعي و … با کميته اطلاع رساني ستاد ملي مقابله با کرونا همکاري خوبي داشته اند تا بتوانيم از اين طريق در ايام شيوع کرونا مرجعيت داخلي رسانه اي ايجاد کنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره اينکه يکي از انتظارات از اين وزارتخانه نظارت بر توليدات فرهنگي و هنري است و برخي از ضعف بر اين نظارت گلايه دارند و آن را مغاير با ارزش هاي سبک زندگي ايراني و اسلامي ميدانند، گفت: نظارت هاي بر فعاليت هاي فرهنگي و هنري داراي چند مسير است که بايد توازن آن را حفظ کنيم. مانع نشدن از آزادي هاي فردي و خلاق افراد يکي از اين مسيرهاست. بنابراين هرچقدر جريان خلاق را حفظ کنيم توليدات آثار با نوآوري بيشتر همراه است. دومين مسير حفاظت از ارزش هاي اخلاقي و هويتي افراد است.

 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد تلاش کند اين دو مسير را به عنوان دوگانه مکمل و در کنار هم جلو ببرد.

در نظارت مبتني بر قوانين بالا دستي عمل مي کنيم

وي در ادامه تصريح کرد: با توجه به اين دو مسير دو نگاه و دو نظر هم در جامعه وجود دارد که برخي با مسير اول و برخي هم با مسير دوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مخالف هستند. و ظرافت کار در همين نکته است و تلاش من و همکارانم اين است که در مقام عمل پيگير کار در اين حوزه باشيم. برخي با نگاه اول و برخي با نگاه دوم به اين نظارت ها توجه مي کنند و ممکن است در اين ميان برخي از خلاقيت ها کور شود و از طرفي با نگاه اول برخي حس کنند که معناي آزادي خلاقيت اين است که مي شود هر چيزي را عرضه کرد بدون توجه به ارزش هاي اجتماعي، انساني و … . ولي ما در اين مدت تلاش کرده ايم که هم فکر و هم عمل عمل کنيم. مثلا سال گذشته در بخش کتاب 95 هزار کتاب براي بررسي به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تحويل داده شده است. 200 فيلم اولي ها و حرفه اي هم براي اخذ مجوز به اين وزارتخانه در سال گذشته ارائه شده است. 1700 نمايش فقط در تهران و در بخش ترانه ها 20 هزار قطعه ترانه آمده است. در اين حجم از آثار رسيده برا ي ارائه مجوز فعاليت برخي افراد با نگاه خلاقيت به آن توجه مي کنند و مواردي را که غير مجاز و يا مشروط اعلام مي شود را تصور مي کنند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با آزادي انديشه مخالف است و با همين نگاه به نقد اين وزارتخانه مي پردازند. از منظر آن ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وزارتخانه سانسور است. بنابراين تلاش مي کنيم با مولفان و تهيه کنندگان از طريق گفت و گو موارد مشروطي آثار را کاهش دهيم.

وي در عين حال تصريح کرد: از طرفي هم برخي هنجار هاي اجتماعي در جامعه وجود دارد که نمي توان به آن ها بي توجه بود. در بخش نظارت برخي ديگر از افراد تصورشان اين است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به راحتي مجوز يک اثر را بدون بررسي ارائه مي دهد. اين در حالي است که ما داراي قوانين بالا دستي هستيم و براساس آن عمل مي کنيم.

وي درباره برخي ترانه هاي مورد استفاده در موسيقي و عدم توجه به اسطوره سازي از طريق سينماي کشور گفت: يکي از بحث هاي مهم که بايد مورد توجه بيش از پيش قرارد بگيرد زبان فارسي است که به عنوان ميراث ملي به شمار مي آيد. بنابراين بايد به آن تعصب و توجه داشته باشيم و در حوزه شعر و ترانه هم بايد توجه بيشتري کنيم. در شوراي ترانه و شعر پيشکسوتان برجسته اي حضور دارند. در عين حال ما در مقابل موج هايي به شکل موسيقي هاي زيرزميني و خارجي هستيم که فشارهاي زيادي در اين زمينه بر ما وارد مي کند. تعداد ترانه هايي که مردود شده اند قابل توجه است. اصل کار ما نيز تاکيد بر اصلاح است.

وي ادامه داد دومين موضوعي که بايد به آن حساس باشيم مرز بين اخلاق انساني و فراتر از آن اخلاق فطري است.

جامعه بدون اسطوره ماندگار نيست

در حوزه اسطوره سازي که امر مهمي است بايد گفت که سينما مي تواند اسطوره هاي تاريخي را به اسطوره هاي تصويري و سپس به اسطوره هاي ذهني مبدل کند زيرا جامعه بدون اسطوره ماندگار نيست و انتظار از سينماي ايران بايد بالا باشد. سينماي کشور ما در منطقه بي رقيب و در برخي از کشورهاي توسعه يافته هم کم رقيب است. قدم هايي هم در اين زمينه در حوزه ها مختلف برداشته شده است؛ مثلا اسطوره سازي از شهيد چمران که تا قبل از آن بيشتر به صورت مکتوب معرفي مي شد و يا فيلم 23نفر و … از جمله نمونه هاي اسطوره سازي در سينماي کشورمان است.

به ديده شدن تئاتر ايراني کمک کنيم

وي در پايان در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه چرا از نمايش نامه هاي خارجي بيشتر از نمايش نامه هاي داخلي استفاده مي شود، گفت: از دهه چهل با اين موضوع رو به رو بوده ايم که بايد تئاتر ايراني داشته باشيم و بزرگاني مثل علي نصيريان و برخي از پيشکسوتان اين حوزه دغدغه اين امر را داشته اند که بايد در اين حوزه با فرم و سلايق خود نسبت برقرار کنيم. به نظرم در اين زمينه ضعيف نيستيم ولي در عين حال قوي هم نيستيم. قدم هايي را هم در اين زمينه برداشته ايم و هنرهاي نمايشي با مفاد مضمون و نوع فرم هم کم نيستند. ولي جريان عرضه تئاتر با نمايش نامه هاي خارجي فراوان است که علت هاي متعددي دارد که راه حل آن اين است که تئاتر ايراني بيشتر ديده شود و به ديده شدن بيشتر آن کمک کنيم.

پیمایش به بالا