چالش‌هاي طراحي پوستر دوسالانه سراميک

کيانوش غريب پور معتقد است رويکردي که در پوستر دوسالانه سراميک به لحاظ تصويري بايد رعايت مي‌شد، ارجاع ندادن به سفالينه‌ها و ‏حيطه کاربردي و صنعتي سفال و سراميک بود.‏

به گزارش گالري آنلاين، ‬ مهر‬ به نقل‌ از‬ روابط عمومي يازدهمين دوسالانه سراميک، کيانوش غريب پور طراح پوستر اين دوره از دوسالانه سراميک درباره ‏چگونگي طراحي اين پوستر گفت: طراحي پوستر براي هر مفهوم و هر رويدادي يک مساله بزرگ دارد و عينيت بخشيدن به يک مفهوم است. گاهي ما تصويري براي عينيت بخشيدن به مفهومي داريم و گاهي نداريم. در طراحي پوستر دوسالانه سراميک ‏مساله اصلي اين بود که من بايد با مفهوم «خودکاوي» که شعار اين دوره بينال بود کار مي‌کردم.‏

وي ادامه داد: مهم‌تر اينکه رويکردي که در اين پوستر به لحاظ تصويري بايد رعايت مي‌شد، عدم ارجاع به سفالينه‌ها و حيطه ‏کاربردي و صنعتي سفال و سراميک بود و سراميک را به عنوان مديوم و رويکرد هنري بايد مي‌ديدم. به هر حال ارجاعات زيادي براي سفال در تاريخ تصوير فرهنگي ما وجود دارد و يکي دو دوره درخشان در سفال داشته‌ايم و هر ‏طراح گرافيکي شيفته آن فرم‌ها است و من نبايد هيچ ارجاعي به آن مي‌دادم.‏

غريب پور در ادامه با بيان اينکه خودکاوي امري کاملاً انتزاعي است، گفت: در مساله ارجاع به مفهوم خودکاوي نيز مساله اين ‏بود که بدون اينکه چيزي را صريح بگويم که مثل زبان کارتون و کاريکاتور باشد بايد خودکاوي را نشان مي‌دادم. ‏

اين طراح گرافيست اضافه کرد: در نهايت با اتودهايي سعي کردم فرمي بسازم شبيه يک فضاي سيال که گويي از يک نقطه دروني ‏شروع مي‌شود و به نقطه دروني بر مي‌گردد و در عين حال اين دو نقطه به هم متصل نمي‌شود چون نمي‌خواستم رفتار متصل ‏به هم را نشان بدهم و معتقدم خودکاوي از يک نقطه‌اي شروع مي‌شود اما لزوماً به همان نقطه باز نمي‌گردد.‏

وي اظهار کرد: سعي کردم اين فرم سيال را با ماده خط نشان بدهم و سعي کردم که شبيه يک شيء مشخص و يک پيکره ‏فيگوراتيو نشود و معني مجسمه را ندهد ولي در هر حال يک پيکره باشد که مي‌تواند يک ارجاعي به يک فرم انتزاعي يک شيء ‏يا موجود زنده بدهد. بر بعضي از فرم‌هاي منفي هم به عنوان عنصر رنگي تاکيد کردم که يکي دو فرم آن ممکن است ما را ياد ‏کلمه، ادبيات و خوشنويسي بياندازد چرا که معتقدم کلام هم بخشي از خودکاوي است و با گزاره فکري، تصويري و کلامي ‏مواجهه هستيم. اينها مجموع استراتژي‌هايي بود که موقع قلم گرفتن رخ داد و بقيه اتفاقي تصويري است که ديده مي‌شود.‏

غريب پور در پايان تاکيد کرد: به نظر مي‌رسد طراح گرافيک مثل مهندس همه چيز را کنار هم مي چيند. ما طبيعتاً به کاربرد فکر مي‌کنيم يا اينکه مفهوم نبايد فداي فرم شود و کار شخصي آزاد نمي‌کنيم و به عنوان يک رسانه قرار نيست تابلو بسازيم که در حيطه ‏فاين آرت تعريفش کنيم اما گاهي خود طراح هم به عنوان اولين مخاطب با اثرش مواجه مي‌شود و سعي مي‌کند ببينيد چقدر ‏مخاطب اثرش به درک آنچه او خواسته مي‌رسد. اميدوارم مخاطب متخصص با اين پوستر ارتباط فعال برقرار کند.‏

پیمایش به بالا