روايت مينا نادري از نمايشگاه “خلجان” در گالري هما

مينا نادري گفت: در تابلوهاي خود اشيايي را نمايش دادم که ناپايداري و بي‌دوامي زندگي را نشان مي‌دهند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از هنرآنلاين، نمايشگاه آثار مينا نادري با عنوان "خلجان" در گالري هما برپاست. نادري درباره شکل‌گيري اين مجموعه گفت: چند سال است که بر روي موضوع زوال کار مي‌کنم و موضوعاتي که ذهنم را درگير مي‌کند مسائلي مانند تخريب محيط زيست توسط انسان، خشونت و نابرابري است. حتي به نظر مي‌رسد کرونا اين زنجيره را کامل کرده و حالت بي‌اطميناني در انسان بسيار بيشتر شده و زوال ما را چشمگيرتر کرده است.

نادري ادامه داد: مجموعه‌اي که چندي پيش در يک نمايشگاه گروهي در گالري فرمانفرما به نمايش گذاشته بودم نيز چنين فضايي را نشان مي‌داد و با آثار چاپ و نقاشي در سبک سورئال به همين موضوع پرداختم. البته قصد من اين نبود که از واقعيت دور شوم بلکه مي‌خواستم رجوعي داشته باشم به آن واقعيتي که فراموش شده است، زيرا احساس مي‌کنم که جامعه امروز همه چيز را خيلي راحت فراموش مي‌کند. آثار جديدم در ادامه مجموعه قبلي است و به همين دليل فضاي آنها با هم مرتبط است.

او با بيان اينکه در آثار اخيرش اشياء اهميت زيادي پيدا کرده‌اند افزود: اشياء برايم نمايانگر روزمرگي هستند. در مجموعه قبلي تمرکز من بر روي صندلي و کاناپه بود و آنها را نماينده شادي و آسودگي يا تنهايي و خستگي مي‌دانستم. در آثار جديد هم اين المان‌ها وجود دارند اما اشياي ديگري هم به آنها اضافه شده است. در کارهاي قبلي يک فضاي آبستره و خلاصه داشتم که صندلي‌ها و مبل‌هاي شکسته در آن فضا قرار مي‌گرفت. بخش‌هايي از آن بسيار آزاد کار شده بود و در بخش‌هايي ساخت و ساز وجود داشت. در مجموعه جديدم با وجود اينکه رنگ‌ها چشم‌گير است، اما همچنان هر تابلو مرگ و زوال را در خود دارد و باز هم تاکيد بر روزمرگي است. المان‌هايي مانند ظرف‌هاي مرباي ناتمام، ميوه‌هاي پلاسيده يا گل‌هاي پژمرده در اين کارها ديده مي‌شوند که ناپايداري و بي‌دوامي زندگي را نشان مي‌دهند.

نادري درباره نحوه انتخاب اشياء در اين آثار گفت: بخشي از اين انتخاب به دليل ويژگي‌هاي بصري آنها بوده است، به عنوان مثال ليوان‌شيشه‌اي نيمه‌خالي يا گل‌هايي با رنگ‌هاي تند که پژمردگي آنها را با رد قلم نشان داده‌ام، نشان دهنده استهلاک و گذشت زمان است. اما بعضي از اشياء نيز به دليل ايجاد کمپوزيسيون به کار رفته‌اند. عنصر اصلي که در همه کارها تکرار شده، گل است، با اين حال اشياي مختلف را براي ايجاد تنوع در تابلوها استفاده کرده‌ام.

او درباره انتخاب نام اين مجموعه گفت: واژه "خلجان" تا حدودي ترجمه فارسي کلمه "پونکتوم" است و معناي لرزيدن، اضطراب، خواهش و… مي‌دهد. عنوان اين نمايشگاه برگرفته از يک مفهوم مطرح شده در کتاب "اتاق روشن" نوشته رولان بارت است. او دو مفهوم "استوديوم" و "پونکتوم" را مطرح مي‌کند و اگرچه اين دو مفهوم را در ارتباط با عکاسي به کار مي‌برد اما من احساس کردم مفهوم پونکتوم با مفهوم نقاشي‌هاي من ارتباط زيادي دارد. در زبان لاتين براي ناميدن زخم، فرورفتگي و علامتي که توسط ابزاري تيز و برنده پديد آمده، واژه‌ پونکتوم وجود دارد و به گفته رولان بارت، پونکتوم يک عکس، حادثه‌اي است که در من فرو مي‌رود و زخمي‌ام مي‌کند، هم کبودم مي‌کند و هم دردناک است.

نادري ادامه داد: تلاش من اين بود که مخاطب را تشويق کنم خود را جاي من تصور کند و اثر را از اين منظر ببيند. حس پژمردگي در همه کارها هست و احساس مي‌کنم ما هم بر اساس شرايط سني و تجربه‌هاي زندگي، چنين حسي را تجربه مي‌کنيم. من سال‌ها پيش تجربه دردناکي در زندگي داشتم که تأثير زيادي بر من گذاشت. پس از آن کارهاي هنري که انجام مي‌دادم بيشتر يک برون‌ريزي بعد از حادثه تلخ بود، اما در چند سال اخير که به صورت جدي‌تر کار کرده‌ام از شدت آن غم فاصله گرفته‌ام و شايد نگاه دقيق‌تري به آن دارم.

نمايشگاه آثار مينا نادري تا 7 بهمن در گالري هما به نشاني خيابان کريم‌خان زند، خيابان سنايي، کوچه چهارم غربي، پلاک ۸، واحد يک برپاست.

پیمایش به بالا