بداهه‌نويسي ايراني به مجموعه دائمي موزه‌هاي ويکتوريا آلبرت و آشمولين اضافه شد

آثاري از عباس اکبري به مجموعه دائمي موزه‌هاي ويکتوريا آلبرت لندن و آشمولين آکسفورد اضافه شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از هنرآنلاين، بداهه‌پردازي يکي از ويژگي‌هاي هنرهاي ايراني است که بارزترين مصاديق آن را مي‌توان در موسيقي، فرش و خوشنويسي ايراني مشاهده کرد. در اين رويکرد هنري، هنرمند هرچند بدون طرح و نقشه از پيش تعيين‌شده به آفرينش مي‌پردازد اما سرانجام کار چنان به نظر مي‌رسد که گويا محصول نهايي نتيجه يک طرح از قبل برنامه‌ريزي شده است. گاه بهترين آثار يک هنرمند در چنين رفتاري آفريده شده است. بعضي از قطعات بداهه در موسيقي ايراني داراي چنين جايگاهي هستند.

همچنين است فرش‌هاي بداهه و بي‌نقشه بعضي از عشاير ايراني که سرانجام چون يک اثر بي‌بديل خودنمايي مي‌کنند. خوشنويسي ايراني نيز در اين رهگذر تجربه‌هاي زيادي را به نمايش گذاشته که صرف‌نظر از مصاديق سنتي و کهن خويش داراي نمونه‌هاي جديدتر نيز است که شايد بيشترين نمونه‌هايش در نقاشي‌خط‌هاي معاصر به چشم مي‌آيد.

اين پيشينه‌ها راهگشاي آثاري بوده است که عباس اکبري از يک دهه پيش روي سفالينه‌هاي زرين‌فام خود با استفاده از تغيير و تحول در فرم حروف خطوط تعليق نوشته شده بر سفالينه‌هاي سده‌هاي ميانه انجام داده است. اين تجربه‌ها در کتاب‌هاي "ظرف، درس‌هايي از محمد بن ابو البرکات" و "خمير سنگ" منتشر شده و در نمايشگاه‌هايي به نمايش درآمده است.

جديدترين اين آثار با رويکرد بداهه‌نويسي مورد توجه موزه‌هاي آشمولين آکسفورد و ويکتوريا و آلبرت لندن قرار گرفته و به بخش دائمي آنها راه يافته‌اند. هر دوي اين موزه‌ها داراي آثاري از سفالينه‌هاي زرين‌فام سده‌هاي ميانه ايران به‌ويژه کاشان هستند که گاه خطوط تعليق با رويکرد سنتي خود در کنار ساير نقوش بر آنها خودنمايي مي‌کند. آثار راه‌يافته به اين دو موزه در دو ترکيب‌بندي متفاوت با تکنيک زرين‌فام و بداهه اجرا شده‌اند.

عباس اکبري عضو هيات علمي گروه مطالعات عالي هنر دانشگاه کاشان است و چندي پيش هفتمين نمايشگاه انفرادي او با عنوان "نقاشي ممنوع" در گالري طراحان آزاد تهران برگزار شد. او عنوان پژوهشگر برتر در حوزه هنر در سال ۹۹ را از وزارت علوم و فناوري کسب کرده است.

پیمایش به بالا