پروژه ساماندهي مجموعه آثار هنري بانو زنده ياد منيژه ميرعمادي- دکتر جمشيد ناصري

از آنجايي که رابطه اي تعاملي بين فرهنگ و هنر وجود دارد و فعاليت هاي هنري نشان دهنده روشي براي بيان هستند که معمولاً توسط فرهنگ تحت تأثير قرار مي گيرند و به نوبه خود به تغيير فرهنگ جامعه کمک مي کنند مي توان از آثار هنري به عنوان اسناد تاريخي براي بازسازي و درک جامعه و فرهنگ گذشته و حال بهره جست و ضرورت نگهداري بهينه آنها را تأکيد کرد و موظف ساخت چرا که شرايط فيزيکي اثر هنري مستقيماً بر ارزش آن اثر مي گذارد.

امروزه موزه ها در کنار ساير اماکن فرهنگي مي بايستي نقش مهم تري در بالا بردن فرهنگ ايفا کنند زيرا در موزه ها تاريخ و هويت نگهداري، حفاظت و رونمايي مي شود و هر ملتي را با گذشته و خاطرات جمعي و فردي خويش آشنا مي سازد.

در کنار موزه ها و گالري ها نقش علاقمندان خريد آثار هنري و مجموعه داران علاوه بر ديدگاه اقتصادي آن در جهت نگهداري و نمايشگاهي و تبادل هنري و در نهايت اهداء به موزه ها بسيار حائز اهميت است. چرا که موزه ها از فرآيندهاي بازار مستقل اند و به مانند دروازه هايي اند که هنرمندان بايد براي رسيدن به بالاترين درجه برندينگ از آنها عبورکنند.

در اين راستا يکي از بزرگترين مجموعه داران خصوصي آثار هنري در ايران علاوه بر ساير فعاليت هاي فرهنگي- هنري بسيار ارزشمند و گسترده ديگر، بانو زنده ياد منيژه ميرعمادي و همسر و حامي ايشان جناب دکتر جمشيد ناصري مي باشند که مجموعه اي بي نظير از آثار هنري مدرن و معاصر هنرمندان ايراني را گردآوري کرده اند.

در اين هنگام طي فعاليت هاي هنري و مرمتي چندين دهه خويش در زمستان سال 1396 به درخواست جناب دکتر جمشيد ناصري و خانواده محترمشان کارشناسي و مستند نگاري و مرمت آثار هنري مجموعه خصوصي ايشان و بانو زنده ياد منيژه ميرعمادي؛ هنرمند و هنردوست و مجموعه دار که در برگيرنده طيف وسيعي از هنرمندان نوگرا، صاحب سبک، پيشگامان و هنرمندان معاصر بود و کليه آثار نقاشي شخصي بانو ميرعمادي به اينجانب محول گرديد.

اين امر موجب امتنان و توقيفي بود در تداوم آشنايي و همکاري هاي متناوب 20 ساله با اين خانواده فرهيخته و هنردوست که نتيجه آن پس از 3 سال بررسي و تلاش کارشناسي و مستندنگاري ، تهيه شناسنامه (شامل: ‌نام هنرمند، تکنيک، ابعاد، تاريخ اثر، سبک، موضوع، آسيب شناسي) مرمت و بازسازي آثار نقاشي آسيب ديده، طراحي کاتالوگ ها، ساماندهي و آماده سازي آثار براي اکران نمايشگاهي به صورت مجموعه اي منسجم و نفيس درآمده و قابل ارائه است. تعداد کل آثار کارشناسي شده مجموعه خصوصي بانو ميرعمادي- دکتر جمشيد ناصري در حدود 833 اثر هنري مي باشد. اين مجموعه شامل 582 عدد نقاشي، 238 عدد طراحي و چاپ و 13 پيکره مجسمه هستند.

تعداد کثيري از اين آثار مربوط به هنرمندان و نقاشان معاصر ايراني طراز اول و مستر نقاشي، طراحي و مجسمه بوده و داراي امضاء و اصالت مي باشند.

تمامي آثار فوق تنظيم و ساماندهي شده و ليست شناسنامه آنها در کاتالوگ هايي تخصصي به دو زبان فارسي- انگليسي طراحي شده و برحسب حروف نام هنرمندان طبقه بندي شده اند.

در اين راستا بنابر درخواست و اراده بانو زنده ياد منيژه ميرعمادي و جناب دکتر جمشيد ناصري بخش کثيري از اين آثار هنري معروف و ارزشمند به موزه محترم هنرهاي معاصر تهران اهدا گرديده است که کماکان رسالت نظارت هنري و مرمتي مجموعه فوق را در موزه نيز عهده دار خواهم بود.

تلاش هاي بي وقفه و پرارزش و گرانبها و دلسوزانه چندين دهه بانو ميرعمادي به عنوان شخصيتي پيشرو و بي بديل و همکارانشان در بستر فرهنگي- هنري ملي و بين المللي در هيأت نقاش و حامي هنر و هنرمندان و خريد آثار آنان به عنوان مجموعه دار و انتخاب و گردآوري آثاري داراي خوانشي تاريخي و هنرمندانه و ارزشمند همچنين تأسيس انتشارات «نشر هنر ايران» در سال 1370 و چاپ کتب هنري نفيس دو زبانه فارسي- انگليسي از کار هنرمندان صاحب سبک و معتبر ايراني، تاريخ نقاشي، معماري، عکاسي و موسيقي با هدف تحليل و بررسي هنر نوگرا و پيشگامان و هنرمندان معاصر و همچنين در سال 1378 با احساس مسئوليت و درک شرايط اجتماعي و فرهنگي و در راستاي آشنايي و نياز نسل جوان هنرمند و جامعه فرهنگي و مخاطبان هنر در سراسر جهان با عرصه هاي هنرهاي تجسمي در ايران دست به انتشار فصل نامه نفيس، دو زبانه با گرافيکي بي نظير «طاووس» زد. فصل نامه طاووس را مي توان از تأثيرگذارترين و مهم ترين حرکت فرهنگي هنري دانست که بعدها در قالبي جديد و به روز به صورت آنلاين و مؤثرتر وگسترده مطرح و فعال شده است.

در اين ميان در راستاي بازگشايي مجدد موزه هنرهاي معاصر تهران توفيقي حاصل آمد تا در افتتاحيه موزه بازتاب کوچکي از مجموعه منحصر به فرد و ارزشمند بانو ميرعمادي- دکتر ناصري را که در خود نهان دارد باز نماياند و در اختيار عموم فرهيخته و هنردوست قرار دهد.

باشد که روح و فرهنگ ايران زمين مهد شعر و معماري هرگونه فعاليت هاي هنري ارزشمند و حاميان آن را به سان بستر و راهي براي روايت و به تصوير کشيدن مستنديات تاريخي- هنري محترم شمرده و ارج مضاعف گذارد چرا که آفرينش هنر در دگرگون ساختن و طرحي نو درانداختن است و بس.

تهران- بهمن ماه 1399

گيلدا بريماني

پیمایش به بالا