مؤسسه خيريه محک در سيامين سال فعاليت از لوگوي ويژه سي سالگي اين مؤسسه رونمايي کرد.

به گزاش گالري آنلاين به نقل از هنرآنلاين، شريف نظام مافي، مديرعامل محک ضمن اشاره به اين موضوع که تمامي دستاوردهاي محک در اين سي سال در قبال حمايت از 35 هزار کودک مبتلا به سرطان و خانواده آنها وامدار اعتماد و مشارکت، نيکوکاري مردم بوده است، اين تغيير لوگو را اداي احترام به آنان دانست و گفت: «لوگوي سي سالگي محک از جنس لوگوهاي مناسبتي است. از آنجا که لوگوي يک سازمان از هويت برند بازتاب مييابد ميتواند به عنوان يکي از عناصر ارتباطي در انتقال پيام نقش ايفا کند. اکنون بسياري سازمانها با اذعان به اين موضوع، ديگر درخصوص تغييرات لوگو مقاومت جدي ندارند و اين موضوع امروزه به امري پذيرفته تبديل شده که اگر با زيباييشناسي و تخصص صورت گيرد نه تنها باعث خدشهدار شدن برند نميشود، بلکه پويايي و خلاقيت در انتقال پيام را به همراه دارد.»
او در پاسخ به اينکه آيا ميتوان اين تغيير لوگو را به منزله بازطراحي به حساب آورد، گفت: «بين بازطراحي و تغييرات مناسبتي تفاوت بسياري وجود دارد. بازطراحي زماني رخ ميدهد که مؤسسهاي لوگوي خود را ترميم و اصلاح کند و نمونه جديدتري از آن را براي آينده طراحي و برگزيند و يا هنگامي که بخواهد در بزنگاه شرايط با تغيير لوگو شوک مثبتي به جامعه هدف خود وارد کند. لوگوي محک به عنوان بخشي از هويت اين مؤسسه، کماکان لوگويي کارا و پوياست و پس از سي سالگي به لوگوي اصلي باز خواهد گشت. اتفاقا به دليل همين پويايي است که امکان ايجاد تغييرات مناسبتي در آن وجود دارد، بنابراين اين اقدام بازطراحي به حساب نميآيد و براي مدت يک سال انجام شده است. در مورد تغييرات مناسبتي لوگو ميتوان به لوگويي اشاره کرد که بيشتر مردم جهان آن را ديدهاند يعني لوگوي گوگل. يک جست و جوي ساده به شما نشان ميدهد که اين لوگو چهار يا پنج بار بازطراحي شده است. اين بازطراحي فرم کلي و فونت و رنگ را عوض کرده است. به ازاي اين بازطراحيهاي انگشتشمار، گوگل تاکنون تعداد زيادي لوگوي مناسبتي عرضه کرده است.»
وي در مورد سابقه تغييرات مناسبتي لوگوي محک چنين توضيح ميدهد: «اولين تغيير مناسبتي محک در لوگوي استند ترحيم رخ داد. در اين لوگو با تکيه دادن سر يکي از سه آدمک لوگو بر شانه آدمک ديگر، مفهوم سوگواري، همراهي و غمخواري به بيننده منتقل شد. در سال 1395 لوگوي محک به مناسبت ربع قرن فعاليت تغيير کرد. همچنين در ابتداي همهگيري ويروس کرونا با جدا کردن سه آدمک لوگو از يکديگر به سه شکل مختلف، سه لوگو براي فرهنگسازي در زمينه لزوم فاصلهگذاري اجتماعي طراحي شد که اين اقدام توسط اساتيد به نام حوزه طراحي گرافيک مورد تحليل و بررسي قرار گرفت. در اقدام بعدي آدمکهاي لوگوي محک ماسک زدند تا اين اقدام مهم براي حفظ سلامتي همگان را ترويج کنيم. حال در سي سالگي فعاليت مؤسسه خيريه محک به به پاسداشت عشق نيکوکاران و خيران سرزمينمان که زير سقف محک سي ساله شده، لوگوي ويژه اين مناسبت طراحي شده است.»
او با قدرداني از هنرمند گرانقدر، فرح اصولي، اضافه کرد: «اگر طراحي لوگوي درخشان ايشان نبود، امکان تغييرات موردي بسيار بسيار دشوار ميشد اما لوگوي محک به واسطه هنر ايشان امکان خلاقيت را برايمان باز گذاشته است. محک سي سال است که از همراهي هنرمندان اين مرز و بوم که هنر و اعتماد خود را با اين سازمان به اشتراک گذاشته است بهرهمند بوده است و اميدوار است روزي خبر خداحافظي فرزندانش با سرطان را با بيان زيباي هنر به گوش تمام اعضاي خانواده بزرگ خود برساند.»
لوگوي 30 ساله شدن محک در طول سال جاري در پيامها و اطلاعرسانيهاي محک استفاده خواهد شد.
