طراح لباس بانوان ايران در المپيک با تاکيد بر اينکه طرحش طي ۲ سال از تمام مراحل داوري عبور کرد تا نهايي شد، گفت: ورود به اين عرصه را بدون مبادله مالي و تنها براي حمايت از کاروان انجام دادم.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از مهر، براي نخستين بار در طول تاريخ ورزش ايران طراحي پوشش اعضاي کاروان اعزامي به بازي هاي المپيک توکيو به تيم حرفه اي و متخصص اين کار سپرده شد تا بر خلاف هميشه لباس هاي مورد استفاده ورزشکاران با اقبال و سليقه عموم همراه شود و کمتر واکنش تندي نسبت به آن ايجاد شود.
با اين حال لباس مصوب و نهايي شده براي بانوان اعزامي به توکيو ساعاتي پس از رونمايي با هجمه هميشگي از سوي عموم و به ويژه کاربران فضاي مجازي مواجه شد به گونه اي که انجام کار حرفه اي و طراحي براي آن را غيرقابل باور عنوان کردند.
مراسم رونمايي از لباس هاي طراحي شده براي اعضاي کاروان ورزش ايران همزمان با اعزام اولين گروه ورزشکاران در محل فرودگاه امام خميني (ره) انجام شد. قطعا اينکه مراسم رونمايي از پوشش مصوب معتبرترين کاروان ورزش ايران که قرار است بيانگر هويت و فرهنگي ملي ايران باشد در مراسمي به اين شکل و به نوعي پاي پلکان هواپيما انجام شد، نقد بزرگي به عملکرد دست اندرکاران مربوطه وارد مي کند که جاي هيچ توجيهي ندارد؛ موضوعي که طراح لباس بانوان هم بابت آن گلايه مند است.
مهرنوش تيمورزاده ضمن ارائه گزارشي کامل از پروسه حضورش در طراحي لباس اعضاي کاروان اعزامي به المپيک توکيو و تاکيد بر اينکه از طرح مصوبش جزو طرح هاي ابتدايي ارائه شده بود، گفت که بابت اين موضوع هيچ گونه مبادله مالي با کميته ملي المپيک نداشته و رقمي را دريافت نکرده است.

يکي از طرح هاي ارائه شده براي پوشش بانوان ايران در المپيک
* از چه زمان همکاري و فعاليت در اين زمينه را آغاز کرديد؟
– تيمورزاده: سال ۹۸ طي فراخواني از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و کارگروه مد و لباس اين وزارتخانه از همه طراحان و هنرمندان براي طراحي و معرفي ايده هاي خود جهت لباس ورزشکاران المپيکي دعوت شد. اين فراخوان در واقع جنبه رقابتي داشت و باعث شد تعداد زيادي از متخصصان اين حوزه وارد عرصه شوند.
* شما هم از همان ابتداي کار طرح پيشنهادي خود را ارائه داديد يا احيانا از اواسط کار به جمع ديگر شرکت کنندگان در اين رقابت اضافه شديد؟
– تعداد افرادي که براي پوشش اعضاي کاروان ايران طرح پيشنهادي داشتند، زياد بودند. يکي از آنها من و برندي که در اختيار دارم بوديم که به محض اطلاع از فراخوان آغاز به کار کردم و طراحي هاي پيشنهادي را براي ارائه را آماده کردم.
* پوششي که در مراسم بدرقه اولين گروه ورزشکاران ايران از آن رونمايي شد را چه زمان به عنوان طرح پيشنهادي ارائه کرديد؟ از اولين مرحله يا در مراحل تکميلي؟
– من در مجموع ۱۵ طرح ارائه کردم که البته در هر دو بخش رسمي و ورزشي بود. حتي براي پوشش ورزشکاران مرد هم طرح پيشنهادي داشتم که خب در مراحل مختلف کنار رفت اما طرح پيشنهادي براي بانوان تا مراحل آخر پيش رفت و در نهايت هم به عنوان پوشش مصوب انتخاب شد.
* انتخاب و نهايي شدن طرح شما به عنوان پوشش بانوان ايران در المپيک نتيجه تصميم گيري و اعمال نظر چه کساني بود؟
– طرح هايي که من به عنوان پوشش اعضاي کاروان ورزش ايران پيشنهاد داده بودم طي دو سال گذشته در مراحل مختلف داوري و ارزيابي شدند. بعضا جلسات داوري و بررسي طرح ها با حضور متخصصان و کارشناسان حوزه مد و لباس و مديران ورزش برگزار مي شد. حتي در يکي از نشست هاي اوليه تعدادي از ورزشکاران هم حضور داشتند و در مورد طرح هاي ارائه شده توسط من و ديگر همکاران نظر مي دادند.
* لباس مصوب و نهايي امروز از ابتدا به همين شکل بود يا تغييراتي در طرح اوليه ايجاد شد؟
– کليات طرح به همين شکل بود اما در جلسات داوري برگزار شده با توجه به استانداردهاي بين المللي مورد نظر و معيارهاي داخلي تغييرات اصلاحي در آن ايجاد شد. البته در مورد ديگر طرح هاي پيشنهادي هم تغييرات مورد نظر مطرح مي شد اما در نهايت نمونه ارائه شده از طرف برند من با اعمال تغييرات جزئي به عنوان پوشش مصوب انتخاب شد.

يکي از طرح هاي ارائه شده براي پوشش بانوان ايران در المپيک
* در مورد تغييرات اعمال شده در طرح ابتدايي که اعمال آنها منجر به ارائه پوشش امروز شد، بيشتر توضيح دهيد. اين تغييرات بيشتر شامل چه مواردي بود؟
– تغيير عمده که نسبت به طرح اوليه ايجاد شد در رابطه با رنگ آن بود. طرح اوليه با همين سبک و مدل اما به رنگ مشکي بود. اما در جلسات داوري و کارشناسي با توجه به موقعيت زماني و مکاني و اينکه بازي ها در روزهاي تابستان برگزار مي شود و مشکي رنگ مناسبي براي اين فصل به حساب نمي آيد، خواستار تغيير در رنگ آن شدند.
* يعني در طرح کلي تغييري ايجاد نشده است؟
– تغييراتي داشتيم اما نه به آن حد که طرح من از حالت اوليه خود خارج شود و شکل جديدي بگيرد. تغييراتي که اعمال شد خيلي جزئي و با در نظر گرفتن مواردي بود که من به عنوان طراح از آن بي اطلاع بودم.
* لباس مصوب به رنگ فيروزه اي است که با انتقاداتي مواجه شده است. انتخاب اين رنگ طبق نظر و سليقه خود شما انجام شد يا مديران ورزش و تيم داوري؟
– رنگ منتخب براي کاروان ايران فيروزه اي است و به همين دليل تاکيد روي اين بود که از اين رنگ براي لباس مصوب استفاده شود. با اين حال من اين طرح لباس را در سه رنگ سفيد که نماد صلح و آرامش است، فيروزه اي که رنگ اصيل ايراني و به معناي جريان و زندگي است و همچنين ترکيبي از سفيد و فيروزه اي ارائه دادم که از ميان آنها رنگ فيروزه اي انتخاب شد.
* قاعدتا از عناصر مورد تاکيد در رابطه با کاروان ايران مطلع بوديد. چرا از همان ابتدا طراحي مورد نظر با اين شاخصه ها و ويژگي ها مانند رنگ انجام نشد؟
– همانطور که گفتم ۱۵ طرح ارائه دادم که در هر يک از آنها به نوعي از هويت ايراني و اسلامي و در راس آنها طرح پرچم کشورمان استفاده کردم. برخي نمونه طرح ها به رنگ فيروزه اي بود. حتي در برخي نمونه هاي پيشنهادي از طرح جام ارجان استفاده کردم. اين طرح را به صورت چاپ روي قسمت برش کمر و مچ دست کار کرديم.
* اتفاقا اين جام به خاطر قدمت سه هزارساله خيلي مورد تاکيد مديران ورزش است. چرا طرح هاي پيشنهادي با اين نماد مصوب نشدند؟
– من فقط مامور به ارائه طرح بودم، ارزيابي انتخاب آنها با نظر تيم داوري انجام مي شد. طرح ارائه شده با اين ويژگي در همان مراحل اول رد شد اما طرح مصوب مرحله به مرحله پيش رفت.
* پس شما تاکيد مي کنيد که به جز رنگ، تغيير کلي ديگري در طرح اوليه که خروجي آن لباس مصوب امروز شده، ايجاد نشد؟
– اصلا؛ تغييرات خيلي جزئي بود. شخصا از همان ابتدا شاخصه هايي مانند هويت هاي ايراني و اسلامي و مسائل مربوط به قد لباس، مدل آن و حتي جنس پارچه را به خوبي و کامل در طراحي ها اعمال کرده بودم به همين دليل نياز به تغيير کلي نبود. تغييرات بر اساس سليقه و بعضا استانداردهاي ورزشي و بين المللي که شايد من کمتر از آن مطلع بودم، اعمال شد اما در کل تغييري در طرح اوليه صورت نگرفت.

طرح اوليه و مصوب پوشش بانوان المپيک که به رنگ مشکي بود
* در مورد شال و حجاب طراحي شده هم توضيح دهيد. اين بخش از کار هم تغيير داشت؟
– از همان آغاز به کار براي طراحي، تمرکز من در مورد شال و حجاب به گونه اي بود که در عين رعايت اصول اسلامي، براي ورزشکار قابل استفاده و راحت باشد. کار به گونه اي طراحي شده که با يک گره از پشت سر، در عين زيبايي حجاب هم به طور کامل رعايت مي شود. در اين بخش هيچ تغييري نسبت به طرح اوليه نداشتيم.
* نظرات مورد نظر براي اعمال تغييراتي که به آن اشاره مي کنيد بيشتر توسط چه کساني مطرح مي شد؟ متخصصان حوزه مد و لباس يا مديران ورزش؟
– هيات داوري لباس ها متشکل از نمايندگان دو حوزه بود که هر يک نظرهاي مختلفي را ارائه مي دادند. بعضا مديران ورزش نظر مي دادند و گاهي هم کارشناسان حوزه مد و لباس صحبت هايي را مطرح مي کردند.
* اينگونه عنوان شده که حتي يکي از نمايندگان مجلس هم به موضوع لباس بانوان ورود داشت و نظراتي را براي اعمال مطرح کرده بود؟
– واقعا هيچ اطلاعي از اين موضوع ندارم. الان از شما اين موضوع را مي شنوم.
* لباس مصوب براي بانوان المپيکي نتيجه طراحي صورت گرفته و گذر از مراحل مختلف داوري و کارشناسي توسط متخصصان حوزه مد و لباس است. با اين حال چرا بازهم با هجمه اي از انتقادها مواجه شده است؟
– هنر و طراحي کاملا بر مبناي سليقه است، ما ۸۵ ميليون جمعيت در کشور داريم با سلايق و علايق متفاوت، قاعدتا با يک طرح نمي توان نظر مثبت همه را جلب کرد، کما اينکه قطعا اگر طرح ديگري هم مصوب مي شد عده اي منتقد آن مي شدند. اينکه طرح من از ميان تمام طرح هاي پيشنهادي که تعدادشان کم هم نبود، انتخاب شده باعث افتخار است. ضمن اينکه فکر مي کنم بخشي از اين انتقادها به خاطر چگونگي نمايش و رونمايي از لباس هاست.
* فکر نمي کنيد اگر طرح هاي ديگر شما که ظاهرا زيبايي خاص خود را داشتند، نهايي مي شدند انتقاد کمتري به همراه داشت؟
– به هر حال کارشناسان تصميم گيرنده بودند. من بر اساس المان هاي مورد نظر طرح هاي متفاوتي را معرفي کردم و براي هر يک از آنها به يک اندازه توضيح تخصصي داشتم.
* به موضوع چگونگي رونمايي از پوشش مصوب اعضاي کاروان ايران اشاره کرديد که اتفاقا موضوع مورد نقد در گزارش «زيبايي که زشت رونمايي شد» هم بود.
– واقعا انتظار چنين مراسمي را براي رونمايي از لباسي که دو سال در عرصه رقابت با ديگر طراحي ها بوده، نداشتم. يک رقابت ملي برگزار شد تا پوشش ورزشکاران نهايي شود. انتظار اين بود مراسمي در خورشان و حرفه اي تر برگزار شود. حتي عکاسي از لباس ها هم مورد نقد است. بايد از لباس مصوب عکاسي حرفه اي مي شد نه اينکه يک عکس بي کيفيت که احتمالا با موبايل گرفته شده، مورد قضاوت قرار بگيرد. علاوه بر اين موارد ديگري هم بود که در دامن زدن به انتقادها بي تاثير نبودند.
* در اين زمينه بيشتر توضيح دهيد؟
– شخصا در مراسم بدرقه و رونمايي حضور داشتم اگرچه خيلي دير متوجه شدم. ظهر روز برگزاري مراسم بود که موضوع را به من اطلاع رساني کردند در صورتي که اگر فرصت بود حداقل عکس هاي حرفه اي تهيه مي کردم. ضمن اينکه چگونگي استفاده از لباس ها توسط برخي ورزشکاران هم جاي نقد داشت، من خودم يکي از ورزشکاران را ديدم که دکمه هاي لباس را بالا و پايين بسته بود. اينها مسائلي است که در بد يا خوب جلوه دادن لباس کاملا تاثيرگذار است اما اصلا توجهي به آنها نشد. شخصا از طرح هايم در تمام مراحل عکاسي حرفه اي انجام دادم، نمي دانم چرا در مورد کارواني که قرار است به المپيک اعزام شود چنين اقداماتي ناديده گرفته شد؟!

يکي از طرح هاي ارائه شده براي پوشش بانوان ايران در المپيک
* ظاهرا تصميم گيري نهايي در مورد لباس کاروان و نمونه مصوب توسط ستاد عالي که متشکل از مديران وزارت ورزش و کميته ملي المپيک است، انجام شده است. فکر نمي کنيد اگر کاري که توسط کارگروه مد و لباس آغاز شد با تصميم گيري اعضاي همين کارگروه هم به پايان مي رسيد، نتيجه بهتري داشت و با انتقادات کمتري مواجه مي شد؟ حتي اگر منجر به انتخاب طرح شما نمي شد.
– در رابطه با طرح هاي پيشنهادي من و ديگر همکاران جلسات داوري زيادي برگزار شد که در همه آنها مديران ورزش حضور داشتند. از اينکه تصميم گيري نهايي در ستاد عالي انجام شد يا کلا توسط چه کساني صورت گرفت اطلاع زيادي ندارم. موضوع مهم براي من اين است که لباس مصوب بارها داوري شد و از فيلترهاي مختلفي عبور کرد تا مصوب شد.
* در هر صورت طرح پيشنهادي شما طي دو سال از مراحل داوري مختلفي عبور کرد تا تاييد شد اما در نهايت انتقاداتي را متوجه خود کرد. فکر نمي کنيد مي توانستيد طرح بهتر و به قول کاربران زيباتري ارائه مي کرديد؟
– اولين بار بود که وارد عرصه ملي و بين المللي در مورد لباس ورزشکاران شدم با اين حال به اين موضوع اشراف داشتم که بايد در طراحي خيلي از ويژگي هاي ايراني و اسلامي در نظر گرفته شود. تلاش هم اين بود با لحاظ کردن اين موارد و همچنين در نظر داشتن نظرات افراد حاضر در هيات داوري، بهترين، مناسب ترين، زيباترين و راحت ترين لباس عرضه شود.
* از لباس مصوب و نهايي چه تعداد در اختيار کاروان ورزش ايران قرار داديد؟
– به جز تمام طرح هايي که براي مراحل مختلف داوري نمونه دوزي شدند و تعدادشان حدود 3۰ طرح شد، ۱۶ لباس هم بر اساس طرح نهايي در اختيار کاروان ايران قرار داده شد. هر يک از اين لباس ها شخصي سازي شد يعني بر اساس اندازه گيري انجام شده از ورزشکاران و الگو کشي، آماده شدند.
* قرارداد شما با کميته ملي المپيک به چه صورت است. چه زماني منعقد شد و با چه رقمي؟
– اين قرارداد تقريبا اواخر سال گذشته نهايي شد. در مورد رقم قرارداد هم بايد بگويم برند من با هدف حمايت معنوي و مادي از کاروان ايران در المپيک کار طراحي را آغاز کرد و در يک مسير و مجموعه منصفانه مورد قضاوت قرار گرفت تا اينکه برنده شد. ضمن اينکه طراحي لباس براي المپيک کاملا «تعريفي»است، اين پروسه براي ما دو سال زمان برد. از طرفي قيمت براي فرآيند هنري اساسا معنا ندارد. بر همين اساس با قاطعيت هر گونه مبادله مالي و مادي با کميته ملي المپيک را تکذيب مي کنم. برند ايران زمين حامي مادي و معنوي کاروان ورزش ايران است.

مهنوش تيمورزاده
* يعني بابت کار طراحي انجام شده براي لباس بانوان المپيک و نمونه هاي ارائه شده، هيچ رقمي را دريافت نکرديد؟
– هيچ رقمي دريافت نکردم. حتي سال گذشته عنوان شد که هزينه هاي حضور در فراخوان و طراحي هايي که در مراحل مختلف داوري ارائه کردم را به صورت مکتوب اعلام کنم تا آن هزينه ها در اختيارم قرار بگيرد اما اين کار را انجام ندادم.
