کشف تصادفي طراحي البرشت دورر در خانه يک مرد امريکايي

مردي که خودش از خريد يک شاهکار رنسانس خبر نداشته است، به صورت اتفاقي توسط دوست هنرشناس خود متوجه ميشود آن نقاشي ممکن است ده ها ميليون دلار ارزش داشته باشد.

به گزارش گالري آنلاين، در سال 2016، مردي در يک مغازه فروش اموال در کنکورد، ماساچوست دو عدد جنس را خريد کرد، يک گردنبند بدل يشم به قيمت 1 دلار و يک نقاشي کوچک از مريم مقدس و فرزندش به قيمت 30 دلار.

او نقاشي را در خانه‌اش در جايي که دوستش گفت گذاشت، تا آن را به مهمان‌هايي که گاه به گاه مي آيند نشان دهد. چيزي در مورد آن تابلو براي او جالب بود، اگرچه او نمي دانست از کجا آمده است؟

در ماه اخير، گروهي از کارشناسان در موزه بريتانيا در لندن پاسخ خيره کننده اي  به اين سوال دادند:اين اثر هنري، با عنوان «زن باکره و کودک با گل روي نيمکت علفزار»، نقاشي کشف نشده اي از آلبرشت دورر، هنرمند مشهور آلماني در سال 1471 است.

به گفته کارشناسان، اين مرد که هويتش فاش نشده است، يکي از خارق‌العاده‌ترين اکتشافات هنري رنسانس در سال‌هاي اخير را انجام داده است. اين نقاشي ممکن است ده ها ميليون دلار ارزش داشته باشد.

اين بيانيه که اين نقاشي کار Dürer است در نتيجه يک ملاقات تصادفي و تلاش يک دلال هنري سرسخت به دست آمد.

صاحب اين نقاشي با برينرد فيليپسون که يک فروشگاه کتاب کمياب در هاليستون ماساچوست دارد، دوست بود. در سال 2019، کليفورد شورر، يک کارآفرين و فروشنده آثار هنري از بوستون، براي خريد يک هديه در مغازه توقف کرد.

فيليپسون در مصاحبه اي گفت: آنها شروع به گپ زدن در مورد هنر کردند، و سپس فيليپسون گفت که دوستش چيزي را دارد که آنها فکر مي کردند مي تواند يک نقاشي از Dürer باشد. او گفت که حروف اول A.D در پايين نقاشي آنها را به اين فکر انداخته است.  

يازده روز بعد، مالک اثر تصاويري از اين اثر هنري را براي کليفورد ارسال کرد و او گفت که مستقيماً به خانه مرد مي‌رود، جايي که به گفته او، مرد و همسرش متواضعانه زندگي مي‌کنند. کليفورد پشت ميز آشپزخانه نشست تا به قطعه نگاه کند.

او گفت: "اين يا يک شاهکار است يا بزرگترين اثر جعلي بود که تا به حال ديده بودم."

کليفورد که در بازيابي هنر گمشده تخصص دارد، 100 هزار دلار پيش پرداخت به اين مرد براي فروش نقاشي پرداخت کرد. او گفت (شرايط محرمانه است، اما هر دو هنگام فروش پول دريافت مي کنند.) و اگر کار جعلي باشد، کليفورد پيش پرداخت خود را از دست مي دهد.

سه روز بعد، کليفورد با پروازي روانه انگلستان شد تا نقاشي را به دست جين مک‌آسلند، که به موزه‌ها، فروشندگان و خانه‌هاي حراج مشاوره مي‌دهد، برساند. وي در روند بررسي اين پروژه به ايميل هاي نيويورک تايمز پاسخ نداد.

کليفورد گفت که سه هفته پس از بازديد، مک‌آسلند به او گفت که اين نقاشي با چاي يا قهوه رنگ آميزي شده است تا شبيه يک عتيقه به نظر برسد. اما کليفورد از او خواست که دوباره نگاه کند، و مک‌آسلند روز بعد با يک تصوير پاسخ داد. تصوير نور شفافي را نشان داد که از روي کاغذ مي تابد.

کليفورد گفت: «اين نشانه، علامت سه‌گانه‌اي داشت که فقط در نقاشي‌هاي آلبرشت دورر وجود دارد. و ذهنم را بهم ريخت."

رسانه مورد علاقه دورر، کاغذ مخصوصي بود که توسط حامي او، جيکوب فوگر، يکي از ثروتمندان ، ساخته ميشد. به گفته کريستف متزگر، متخصص Dürer که در پانل کارشناساني بود که اين ماه نقاشي را تأييد کردند، فقط کارگاه Dürer به آن مقاله دسترسي داشت که داراي علامت امضاي فوگر بود.

متزگر گفت، سرنخ‌هايي مانند کاغذ، قلم‌ها و سبک نشان مي‌دهد که اين يک اثر جعلي نبوده است.

او قدمت اين قطعه را به سال 1503 داد، زماني که Dürer تصوير مشابهي از مريم باکره را روي يک نيمکت چمن‌زار انجام داده است. متزگر معتقد است که اين هنرمند در حال طراحي ايده هايي براي يک طرح آبرنگ با عنوان "باکره با انبوهي از حيوانات" در 1506 بوده است.

متزگر همچنين گفته است، اين نقاشي تازه کشف شده اولين "ترکيب کامل و نهايي شده" Dürer بود که از سال 1932 کشف شد.

آثار اين هنرمند مدت‌هاست که به دليل تسلط او بر جزئيات دانه‌ريز و تخيلات توهم‌آميز جمع‌آوري شده‌اند، و به همين دليل،ديدن يک اثر جديد و کاملاً ناشناخته فقط يک بار در طول زندگي اتفاق مي افتد.

با اين حال، همه متقاعد نشده اند که اين کار توسط Dürer کشيده شده است.

فريتز کورني، محقق ارشد مؤسسه تاريخ هنر در دانشگاه وين، معتقد است که اين کار توسط Hans Baldung، شاگرد Dürer ساخته شده است. او از توضيح بيشتر خودداري کرد، زيرا در حال کار بر روي نشريه خود درباره اين نقاشي است. او گفت، با اين حال، "همه جزئيات مهم مانند آثار Baldung هستند."

کورني تخمين زد که اگر بالدونگ اين نقاشي را کشيده باشد، ارزش آن تنها تا يک چهارم ارزش آثار Dürer است.

متزگر گفت، مهم نيست چه کسي آن را خلق کرده است، اين اثر هنري قبل از اينکه سفرش در ماساچوست به پايان برسد، از آلمان به خانواده‌اي اصيل در ايتاليا به موزه لوور و مجموعه‌داران خصوصي در فرانسه سفر کرده است.

متزگر گفت: ژان پل کارليان(معمار)، اين قطعه را زماني پس از اينکه خانواده‌اش آن را در سال 1912 به دست آوردند، به ماساچوست برد. کليفورد گفت، در مقطعي در قرن گذشته، خانواده به اين نتيجه رسيدند که اين نقاشي اثر Dürer واقعي نيست و به احتمال زياد در فروش اموال خانواده Carlhian   خريداري ناشناس آن را خريده است.

پني کارليان، دختر کارليان از اظهار نظر در اين رابطه خودداري کرد.

دورر مجموعه اي طراحي خلق کرده بوده است که تنها 24 مورد در مجموعه‌هاي خصوصي باقي مانده‌اند، و اين همان چيزي است که اين نقاشي تازه کشف شده را بسيار خاص مي‌کند.

در حال حاضر، اين نقاشي در گالري Agnews در لندن نگهداري مي شود اما در ماه آينده در گالري Colnaghi در نيويورک به نمايش در خواهد آمد.  

کليفورد و صاحب نقاشي مي‌خواهند زماني که نقاشي به فروش مي‌رسد، احتمالاً زماني در سال جديد، درآمد قابل توجهي بدست بياورند. کليفورد از حدس و گمان در مورد ارزش آن خودداري کرد، اما گفت اين مي تواند ارزشمندترين اثر يک استاد رنسانس باشد که از زماني که يک طرح گچي توسط رافائل در سال 2012 به قيمت نزديک به 48 ميليون دلار فروخته شد، وارد بازار شد.

طبق بيانيه ماه گذشته گالري آگنيوز قصد دارد "مبلغ هشت رقمي" را براي نقاشي درخواست کند.

کليفورد براي يادگيري هنر به دور دنيا سفر کرده است، اما از بزرگترين اثري که او به کشف آن کمک کرد، شگفت‌زده است. او گفت: "زندگي از آن لحظه به بعد در سراشيبي است. من ديگر هرگز چنين تجربه اي نخواهم داشت."

پیمایش به بالا