آييننامه اجرايي صدور شناسه يکپارچه مد و لباس ايران (شيما) از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابلاغ شد.

به گزارش گالري آنلاين، هنرآنلاين به نقل از روابط عمومي کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور نوشت، دستورالعمل اجرايي صدور شناسه يکپارچه مد و لباس ايران (شيما) به شرح زير است:
در راستاي اجراي مواد ۱ و ۲ قانون ساماندهي مد و لباس مصوب ۱۳۸۵/۱۰/۱۲ مجلس شوراي اسلامي مبني بر تثبيت و ترويج الگوهاي بومي و ملي، هدايت بازار توليد و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرحها و الگوهاي داخلي و ترغيب عموم مردم به پرهيز از انتخاب و مصرف الگوهاي بيگانه و غيرمانوس با فرهنگ و هويت ايراني و پرهيز از تبليغ الگوهاي مغاير با فرهنگ ايراني اسلامي، کارگروه ساماندهي مد و لباس دستورالعمل اجرايي صدور شناسه مد و لباس ايران (شيما) را به شرح زير تصويب کرد:
در اين دستورالعمل با ايجاد تدريجي بانک اطلاعاتي جامع از همه لباسهاي توليدي و وارداتي قانوني، ضمن نظارت بر چهارچوب شرعي طرح لباسهاي توليدي از ورود قانوني لباسهاي وارداتي مغاير باارزشهاي ديني و ملي جلوگيري به عملآورده و از اعمال سليقه شخصي و بدون شاخص در مواجهه با پوشاک جلوگيري به عمل ميآورد. لذا نهادهاي نظارتي مربوطه تنها مجوز اعمال قانون براي لباسهايي را خواهند داشت که فاقد شناسه شيما و شناسه کالا باشند.
ماده ۱. اهداف
۱- صيانت از فرهنگ و هنر جامعه متجلي در طراحي لباس
۲- ايجاد امنيت اقتصادي براي طراحان، توليدکنندگان و واردکنندگان مجاز و رسمي
۳- ايجاد تدريجي بانک اطلاعاتي جامعه از تمام طرحهاي لباسهاي توليدي و وارداتي قانوني
۴- نظارت بر چهارچوب شرعي طرح لباسهاي توليدي
۵- جلوگيري از ورود و توسعه طرحهاي بيگانه لباس و مغاير و مخل ارزشها و سنتهاي ايراني- اسلامي
۶- پرهيز از نظارت سليقهاي و بدون شاخص در مواجهه با توليدات داخلي و وارداتي
۷- اتصال و شبکهسازي شناسه کالا در طبقه لباس (بانوان و آقايان) به دريافت شيما
ماده ۲. تعاريف
۱- کارگروه: کارگروه ساماندهي مد و لباس
۲- شيما: شناسه يکپارچه مد و لباس ايران که به طرحهاي مجاز براي توليد و حضور در بازار داخلي اعطا شده و متصل به شناسه کالا (سامانه جامع تجارت) است.
۳- شناسه کالا: شناسه قلم کالاي تجاري که بر اساس مشخصه مشخصات فني ماهيتي محصولات توليدي/ وارداتي يک تأمينکننده (توليدکننده يا واردکننده) در سامانه جامع تجارت ايران توليد ميگردد و جهت شناسايي کالا و تبادلات تجاري سطح عرضه بايد بر روي تکتک محصولات نصب و الصاق گردد.
ماده ۳. شرايط متقاضيان شيما
۱- افراد داراي مدرک تحصيلي يا فني مرتبط با حوزه مد لباس
۲- هنرمندان تجربي
۳- اشخاص داراي پروانه بهرهبرداري/ جواز کسب يا مجوز واردات
تبصره: تشخيص و تائيد افراد داراي مدرک تحصيلي يا فني مرتبط با حوزه مدل لباس يا هنرمندان تجربي اين حوزه بر عهده دبيرخانه کارگروه ساماندهي مد و لباس است.
ماده ۴. مدارک لازم
۱- مدارک احراز هويت
۲- تصوير طرح لباس مطابق استاندارد اعلامشده در سامانه
۳- گواهي عضويت در سامانه طراحان کارگروه ساماندهي مد و لباس (براي متقاضيان طراح لباس)
۴- پروانه بهرهبرداري يا جواز کسب (براي متقاضيان توليدکننده)
۵- مجوز واردات لباس از وزارت صمت (براي متقاضيان واردکننده)
تبصره: اتباع غير ايراني لازم است پروانه کار معتبر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و اقامت معتبر از وزارت کشور ارائه نمايند.
ماده ۵. مراحل ثبت درخواست در سامانه شيما
۱- ورود به سامانه شيما به نشاني: http://shimaco.farhang.gov.ir
۲- تکميل اطلاعات در فرمهاي مربوطه
۳- بارگذاري مدارک لازم
۴- ثبت درخواست و دريافت شماره رهگيري
ماده ۶ چگونگي رسيدگي به درخواست ها
ارزيابي عمومي، بررسي مدارک لازم، بررسي فرمهاي تکميلشده، ارزيابي تخصصي، ارجاع درخواست به کميسيون بررسي، در صورت تکميل بودن فرمها و مدارک لازم، بررسي طرحها در کميسيون بررسي بر اساس شاخصهاي ذيل که عبارتاند از:
الف- برگرفته از فرهنگ و تمدن ايراني و متناسب باارزشهاي اسلامي در پوشش و طراحي باشد.
ب- بازتوليد فرهنگ بيگانه و يا ارزشهاي نامانوس (در مرحله طراحي و توليد) نباشد.
ج- به افزايش امنيت اجتماعي و اخلاقي کمک و در ارتقاي منزلت آقايان و بانوان در لباس اجتماع نقش مؤثري ايفا کند.
د- در طراحي پوشاک اجتماع، کارکرد پوشانندگي مدنظر باشد. ازجمله قد مناسب، اندازه آستين، استفاده از پارچه ساتر (يا تمهيد آستر در پارچه غير ساتر)، عدم استفاده از برش باز مخل پوشانندگي (پارگي يا زاپ)
ه- استفاده از الگوهاي بدن نما و اندام نما (جذب)، شبيه کردن پوشاک بانوان به آقايان و بالعکس، مصداق لباس شهرت، تبرج و انگشت نمايي در اجتماع، ايجاد سياليت جنسي در پوشاک با طراحي لباس فاقد جنسيت(UNISEX) پرهيز شود.
و- ارزشهاي عرفي و سنتي اقوام و اقليمهاي گوناگون در ايران، موردتوجه قرار گيرد و از هنجارشکني پرهيز شود.
ز- شاک آقايان و بانوان تداعيکننده مؤلفههاي ضد ارزش (وهن مقدسات و مقررات کشور) نباشد.
ح- ارزشهاي عرفي و سنتي منطقه در طراحي موردتوجه قرار گيرد و از هنجارشکني پرهيز شود.
تبصره: کاربرگ و جزئيات فني ارزيابي توسط کميسيون بررسي طراحي ميشود.
ماده ۷. اعضاي کميسيون بررسي
اعضاي کميسيون بررسي که با حکم رئيس کارگروه به مدت يک سال منصوب ميشوند عبارتاند از:
الف- دبير کميسيون
ب- کارشناس فرهنگي سبک پوشش ايراني – اسلامي
ج- کارشناس فني و صنعتي طراحي و دوخت لباس
تبصره ۱: جلسات کميسيون بررسي، بهصورت برخط برگزار ميشود و تصميمگيري در آن بهصورت اجماعي است.
تبصره ۲: براي تسريع و بررسي تخصصيتر در ارزيابي طرحها رئيس کارگروه ميتواند بهطور همزمان چند کميسيون با ترکيب فوق تشکيل دهد.
تبصره ۳: براي رعايت اصول حرفهاي، هويت طراح، توليدکننده يا واردکننده لباس نزد اعضاي کميسيون ناشناس خواهد بود.
تبصره ۴: حفظ محرمانگي طرحهاي ارائهشده براي اخذ شيما در تمام مراحل رسيدگي به درخواست الزامي است.
تبصره ۵: در مواردي که در کميسيون بررسي اجماع حاصل نشود يا متقاضي به تصميم کميسيون معترض باشد، موضوع به کميسيون موارد خاص ارجاع ميشود.
تبصره ۶: کميسيون موظف است حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز پس از ثبت درخواست و بارگذاري کامل مدارک از سوي متقاضي نتيجه بررسي را از طريق سامانه به متقاضي اعلام نمايد.
ماده ۸. اعضاي کميسيون موارد خاص
اعضاي کميسيون موارد خاص که با حکم رئيس کارگروه به مدت يک سال منصوب ميشوند عبارتاند از:
الف- دبير کميسيون موارد خاص
ب- کارشناس فرهنگي سبک پوشش ايراني – اسلامي (دو نفر)
ج- کارشناس فني و صنعتي طراحي و دوخت لباس (دو نفر)
تبصره ۱: کميسيون موظف است ظرف مدت ۱۵ روز کاري به موضوع رسيدگي و نتيجه را اعلام نمايد.
تبصره ۲: تصميمگيري در کميسيون با رأي اکثريت اعضا خواهد بود. تصميمات کميسيون قطعي است.
ماده ۹. براي لباسهاي وارداتي از مجاري قانوني کشور تنها در صورتي مجوز از سوي وزارت صمت و گمرک صادر خواهد شد که طرح لباس داراي شناسه شيما و شناسه کالا باشد. اين قاعده براي لباسهاي عرضهشده توسط نمايندگيها و برندهاي خارجي نيز لازمالاجراست.
ماده ۱۰. اين دستورالعمل در ۱۰ ماده و ۱۱ تبصره در تاريخ چهارم ارديبهشت ۱۴۰۱ به تصويب کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور رسيد و با ابلاغ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي لازمالاجرا خواهد بود.
