جدال هوش مصنوعي و بشر بر سر اصالت يکي از نقاشي‌هاي «رافائل‌»

چندين سال از زمان کشف يک تابلو نقاشي قديمي گذشته است و هنوز مورخان هنري و نتايج بررسي‌هاي پيشرفته بر سر تاييد اصالت آن به عنوان يکي از نقاشي‌هاي «رافائل‌» به توافق نرسيده‌اند.

به گزارش گالري آنلاين، ايسنا به نقل از وال‌استريت‌ژورنال نوشت،‌ چندين دهه است گروهي از سرمايه‌گذاران تلاش کرده‌اند تا ثابت کنند يک اثر هنري که در يک فروشگاه عتيقه‌فروشي پيدا شده بود توسط «رافائل»‌،‌ يکي از بزرگ‌ترين نقاشان ايتاليايي رنسانس خلق شده است.

اين تابلو نقاشي مريم مقدس را در حالي به تصوير مي‌کشد که مسيح در آغوش او و يک زن بالغ به همراه کودکي نوپا در کنار آن‌ها قرار دارد.

در اين نقاشي همچنين يک سهره به تصوير کشيده شده که رنگ سرخ آن مدت‌ها به عنوان نمادي از خون مسيح بر روي صليب در نظر گرفته شده است. 

گروهي از سرمايه‌گذاران از «art recognition»،‌ شرکتي که با استفاده از فناوري براي بررسي ضربات قلم‌مو هنرمندان استفاده مي‌کنند خواستند تا گزارشي درباره اين نقاشي تهيه کند. در جريان اين تحقيق مشخص شد که چهره‌هاي مسيح و مريم مقدس به احتمال ۹۷درصد توسط «رافائل»‌ نقاشي شده‌اند و همان‌طور که در آن دوره رايج بود ساير بخش‌هاي نقاشي را نيز دستيار او تکميل کرده است.

هر اثر هنري که «رافائل» خلق کرده باشد،‌ بسيار ارزشمند است. آخرين اثر هنري او که به مزايده گذاشته شده است، طراحي با عنوان «سر يک الهه»‌ است که در حراجي کريستيز سال ۲۰۰۹ به قيمت ۴۸ ميليون دلار فروخته شد.

اما مورخان هنري مخالفند که تابلوي نقاشي عتيقه‌فروشي يک نقاشي اصل از «رافائل»‌ باشد.

«آنتوني آيرز»‌ که يک هنرمند آماتور و کابينت‌ساز منطقه شيکاگو است،‌ در سال ۱۹۹۵ براي تعطيلات به حومه انگلستان رفته بود که اين نقاشي را در يک عتيقه‌فروشي پيدا کرد.

فروشنده گفته بود که ممکن است قدمت اين نقاشي به دوره رنسانس برسد. «آيرز»‌ نيز به قدري وسوسه‌ شده بود که از چند نفر از دوستانش بخواهد براي خريد اين نقاشي ۳۰۰۰۰دلاري پول‌هايشان را جمع کنند.

«آيرز» با کشف اين نقاشي چندين دهه براي اثبات اصالت اين نقاشي تلاش کرد،‌ اما درنهايت سال گذشته در سن ۶۴سالگي درگذشت.

اکنون همسر و حدود ۴۰ نفري که براي کمک به شناسايي اصالت اين نقاشي بيش از ۵۰۰۰۰۰دلار سرمايه‌گذاري کرده‌اند بايد منتظر کارشناسان جهان هنر باشند.

«art recognition» از الگوريتم‌هايي استفاده کرد که اين نقاشي را با بيش از ۱۰۰ عکس ديجيتالي کلوزآپ از آثار هنري اصل رافائل و همچنين نقاشي‌هاي تقلبي او مقايسه مي‌کند تا بتوانند تفاوت نحوه ضربات قلم‌مو «رافائل»‌ را شناسايي کنند.

نرم‌افزار هوش مصنوعي اين شرکت قابليت اين را دارد که شيوه نقاشي ۳۰۰ هنرمند را از همين طريق شناسايي کند و تاکنون کمتر از ۱۰ درصد آثار مشتري‌هاي او بيش از ۹۵درصد مطابقت داشته‌اند.

با اين حال ساير بخش‌هاي جهان هنر هنوز براي تاييد اصالت اين نقاشي متقاعد نشده‌اند. پيش از آنکه هر موزه يا حراجي قصد داشته باشد اين نقاشي را به نمايشگاه بگذارد يا بفروشد،‌ متخصصان برجسته بايد نتايج هوش مصنوعي را  به رسميت بشناسند.

موزه‌ها اغلب مديران و متوليان را از درگير شدن در مباحث مربوط به اصالت يک اثر هنري بازمي‌دارند. همچنين ممکن است کارشناسان بيم آن را داشته باشند که با اظهارنظر درباره اصالت يک اثر هنري درگير پرونده‌هاي حقوقي با مالکان اين نقاشي‌ها شوند.

«ديويد پولاک» متخصص آثار هنري استادان قديم نقاشي در حراجي ساتبيز اعلام کرد که تحقيقات او نشان مي‌دهند اين نقاشي توسط «آنتونيو دل سرايولو»‌، هنرمند کمترشناخته‌شده و معاصر «رافائل»‌ خلق شده است که تلاش داشت از سبک «رافائل»‌ تقليد کند.

يکي از سرمايه‌گذاران اصلي «آري کوهن»‌ وقتي در سال ۱۹۹۵ به «آيرز»‌ ۱۰۰۰ دلار داد،‌ خوش‌بين بود. حتي نام يکي از فرزندانش را «رافائل» گذاشت. اين پسر اکنون ۱۷ساله است.

«کوهن»‌ مي‌گويد فقط درصورتي تمايل دارد اين نقاشي را بفروشد که به عنوان يکي از نقاشي‌هاي «رافائل»‌ پذيرفته شده باشد.

پیمایش به بالا