اسکن اشعه ايکس از يک نقاشي Bronzino قرن شانزدهمي از Cosimo I de' Medici، پرتره اي مرموز را در لايه هاي زيرين نقاشي نشان داد.

به گزارش گالري آنلاين، در اواسط دهه 1540، Cosimo I de' Medici از قدرت نظامي و دانش ديپلماتيک براي برقراري مجدد تسلط منطقه اي فلورانس استفاده کرد. دوک بزرگ توسکاني به عنوان مهر ديگري بر اقتدار خود، پرتره اي از خود داشت که به سفارش نقاش برجسته آن دوران، آنگنولو دي کوزيمو، معروف به برونزينو، ساخته شد.
تصوير دوک با زرههاي بينظير با تزئينات درخشان، معروف به Cosimo I de Medici به طور گسترده تکرار شد و حداقل 25 نسخه دارد. اين نقاشي نيز يکي از 25 نسخه موجود در گالري هنري نيو ساوت ولز است.
تابلويي که در گالري هنري نيو ساوت ولز آويزان شده است، اخيراً اعتبار خود را به عنوان نسخه اصلي محکمتر کرده است – به دنبال تحقيقاتي با استفاده از ميکروسکوپ فلورسانس اشعه ايکس (XRF) مشخص شده است به طور عمده توسط برونزينو نقاشي شده است.
اين مطالعه توسط محافظان نقاشي موزه، سايمون آيوز و پائولا دريج، و متصدي هنر بينالمللي آن جرارد-آستين انجام شد. اين تيم با همکاري دانشمندان سازمان علوم و فناوري هسته اي استراليا، از يک شتاب دهنده ذرات سنکروترون و ميکروسکوپ آشکارساز تخصصي Maia براي اسکن پرتره استفاده کردند.
ايوز به Artnet گفت: اين روش ما را قادر ميسازد تا تواليهاي کاربرد رنگ را کاملاً درک کنيم. هنرمندان دوره رنسانس با رنگهايي کار ميکردند که حاوي مواد معدني بودند – قلع به رنگ زرد، جيوه به رنگ قرمز، مس به رنگ آبي عميق – که تصويربرداري پيشرفته ميتواند آن را تشخيص دهد. نتايج نشان داد که برونزينو در ابتدا کوزيمو مديچي را به عنوان يک محقق به تصوير ميکشد که کلاهي بر سر دارد و کتابي در دست دارد.


