نشست خبري نهمين دوره‌ي «۱۰ روز با عکاسان ايران» برگزار شد

نشست خبري نهمين دوره‌ي «۱۰روز با عکاسان ايران» دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ماه با حضور افشين شاهرودي، رئيسهيئت مديره‌ي انجمن عکاسان ايران، راميار منوچهرزاده، دبير نهمين دوره‌ي۱۰ روز با عکاسان ايران و زانيار بلوري، مدير کارگروه جوانان ۱۰ روز باعکاسان ايران، در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي انجمن عکاسان ايران، در ابتداي اين جلسه افشين شاهرودي با بيان اين‌که ۱۰ روز با عکاسان به مهم‌ترين رويداد عکاسي ايران تبديل شده است گفت: در شرايطي که سال‌هاستدوسالانه‌ها و سالانه‌هاي عکاسي برگزار نمي‌شود و رويداد جدي در اين حوزهنداريم، ۱۰ روز با عکاسان توانسته شرايطي را فراهم کند که عکاسان دور هم جمع شوند. در هشت دوره‌ي گذشته ما تجربيات زيادي داشتيم و از هر دوره درس‌هايي گرفتيم، اما اين دوره چند ويژگي مهم دارد و مهمترين آن‌ها حضور جواناني است که در اين مدت شبانه‌روزي کار کرده‌اند. البته از دوره‌ي پنجم و ششم انجمن به اين موضوع توجه کرد و در هشتمين دوره به‌نوعي دست به جوان‌گرايي زد و شرايطي را فراهم کرد که دوستان جوان بيشتري در رويداد ۱۰روز با عکاسان فعال باشند. در اين دوره عملاً جوانان درگير برنامه‌هاي ۱۰روز با عکاسان شدند و خوشحالم که عزيزان جوان و با انگيزه در کنار دوستانيکه از ابتدا در کنار انجمن بودند کار را به شکل مطلوب پيش مي‌برند.

شاهرودي ادامه داد: پيش از اين قرار بود که نهمين دوره‌ي ۱۰ روز با عکاسان مهر و آبان ۱۴۰۱ برگزار شود اما به دليل شرايط اجتماعي خاصي که در کشور وجود داشت اين رويداد به تعويق افتاد و بعد از شش ماه آن را کليد مي‌زنيم. به سهم خودم براي برگزارکنندگان اين رويداد آرزوي موفقيت دارم و‌ اميدوارم در پايان اين رويداد بتوانيم سرمان را بالا بگيريم و موفقيت آن را با هم جشن بگيريم.

در ادامه راميار منوچهرزاده گفت: اولين دوره‌ي ده روز با عکاسان ايران سال۹۱ برگزار شد و به‌ جز دوران کرونا در هيچ سالي اين رويداد تعطيل نشده بود. از نظر من ۱۰ روز با عکاسان مهم‌ترين همايش و جرياني است که به عکاسي ايران اختصاص دارد و در نبود سالانه و دوسالانه‌ها نقش پررنگي را ايفا مي‌کند. اين رويداد جرياني متمرکز است که عکاسان را در موقعيتي قرار مي‌دهد که به‌ صورتي ويژه به عکاسي نگاه کنند و بخش ديگر آن مربوط به کل جامعه و نگاهي است که مي‌توانند به عکاسي پيدا کنند.

منوچهرزاده افزود: وقتي به‌عنوان دبير اين دوره ۱۰ روز با عکاسان انتخاب شدم اولين چيزي که به آن فکر کردم اين بود که شاکله دوره هشتم حفظ شود، به همين دليل چهار کيوريتوري که در آن دوره حضور داشتند اين بار جزو داوران و نامينيتورها هستند. به نظر مي‌آيد يکي از بزرگ‌ترين معضلاتي که درفعاليت‌هاي مختلف کشور ما وجود دارد اين است که با روي کار آمدن هر گروه و مدير جديدي تمام کار‌هاي دوره‌هاي قبلي ناديده گرفته مي‌شود و تغييرات زيادي رخ مي‌دهد ولي ما مي‌خواستيم تجربيات گروه قبلي را استفاده کنيم و قاعده‌ي کيوريتوريال که در دوره‌ي قبلي بود حفظ شود. البته آن‌ها در اين دوره‌ به‌عنوان نامينيتور فعاليت کردند و عکاس‌ها را براي شرکت در اين رويداد معرفي و نامزد کردند. اين ۱۰ نفر به فضاي آکادميک متصل هستند و توانستند افراد جديدي را به ما معرفي کنند. چند نفر از آن‌ها نيز درشهر‌هاي ديگر حضور دارند و همين باعث شد بتوانيم دايره‌ي عکاسان شرکت‌کننده در رويداد را گسترش دهيم.

پس از آن زانيار بلوري درباره‌ي شکل گيري کارگروه جوانان گفت: راميار منوچهرزاده اين پيشنهاد را به من داد که فضايي فراهم کنيم تا نسل جديد عکاسان ايران که بيشتر در فضاي دانشگاهي حضور دارند و در غياب رويداد‌هاي رسمي سعي مي‌کردند اتفاقاتي را در فضاي آکادميک خود رقم بزنند، وارد کار شوند. آن‌ها پتانسيل و شوق زيادي دارند اما شرايطي که جامعه دارد باعث شده است که اين نسل کمي گوشه‌گير و افسرده شود. حالا فرصتي وجود دارد که بتوانيم چشم‌اندازي پيش روي نسل جوان فراهم کنيم و کار گروهي از دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف که در عکاسي فعال بودند شکل داديم. سعي کرديم يک گروه منسجم ايجاد کنيم و نمايندگاني از دانشجويان عکاسي دانشگاه نيشابور،دانشگاه هنر و دانشگاه تهران را گرد آورديم.

بلوري ادامه داد: کليات رويکردي که در اين دوره ۱۰ روز با عکاسان وجود دارد، به‌خصوص در زمينه برگزاري نشست‌ها، توسط اين شورا تعيين شده است.علاوه بر کار اجرايي که در اين زمينه دانشجويان بسيار زياد تلاش کردند،تصميم‌گيري‌ها درباره‌ي نحوه‌ي برگزاري برنامه‌ها با همفکري اين عزيزان صورت گرفت. ما دوست داريم اين فرصت پيش بيايد که نسل جوان پاي کار بيايد تا در سال‌هاي بعدي آن‌ها سکاندار اصلي کار باشند و از نظر فکري و اجرايي در ساختار انجمن و ۱۰ روز با عکاسان حضور داشته باشند. ما هر کاري انجام مي‌دهيم به شوق اين است که آينده‌اي براي جوانان عکاس ايجاد شود و آن‌هابراي پرداختن به کاري که به آن علاقه دارند فرصت پيدا کنند.

در ادامه منوچهرزاده درباره تفاوت‌هاي اين دوره ۱۰ روز با عکاسان نسبت به دوره قبلي گفت: مهم‌ترين اين تغييرات ايجاد کارگروه جوانان است که به نظرمن مهم‌ترين رکن اين رويداد است. هشت نفر اعضاي کارگروه جوانان به‌عنوان قدرت‌هايي که نشاط و هيجان جواني دارند در کنار فرد با تجربه‌اي مثل زانيار بلوري که مدير کارگروه است، در اين چند ماه هسته اصلي رويداد ۱۰ روز باعکاسان را شکل دادند.

او با اشاره به چاپ کتاب نمايشگاه گفت: سعي کرديم يک کتاب با کيفيت توسط يکنشر معتبر داشته باشيم تا به‌عنوان سندي از اين دوره باقي بماند. محدوديت سني که در دوره هشتم وجود داشت در اين دوره هم در نظر گرفتيم و فقط يک نفراز شرکت‌کنندگان بالاي ۴۰ سال سن دارد اما ميانگين سني امسال ۳۰ تا ۳۱ سال است که مرز بين پختگي و جواني و انرژي عکاس است. نکته‌ي مهم ديگر اين دوره استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي بود تا اين امکان را فراهم کنيم که در شرايط اقتصادي جامعه بتوانيم اين همايش را به شکلي محترمانه با بالاترين کيفيت برگزار کنيم. در اين دوره قصد داشتيم کيفيت چاپ و ارائه آثار دربالاترين حد ممکن باشد زيرا اين حلقه‌ي مفقوده‌ي فعاليت‌هاي نمايشگاهي در ايران است و معمولاً آثاري که به نمايش در مي‌آيد از نظر فني کيفيت مناسبي ندارند. تحقق اين مسئله مهمترين اتفاقي است که در اين دوره رخ داد و عملي شدن آن فقط با امکانات بخش خصوصي امکان‌پذير بود.

در ادامه بلوري  درباره جزئيات برگزاري نهمين دوره‌ي ۱۰ روز با عکاسان ايران گفت: مراسم افتتاحيه روز جمعه ۲۹ ارديبهشت ماه، ساعت ۱۶ در سالن شهناز خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود و با توجه به اين‌که مراسم اختتاميه نداريم، در روز افتتاحيه از ۴۰ برگزيده و شرکت‌کننده اين رويداد که آثارشان به نمايش درمي‌آيد، تقدير مي‌شود. همچنين تقدير و يادبود يحيي دهقانپور بخشي از اين برنامه است و يادي خواهيم کرد از عزيزان عکاسي که ازدوره‌ي هشتم تا به حال بر اثر کرونا يا اتفاقات ديگر از بين ما رفته‌اند. با توجه به تعطيلي روز‌هاي شنبه خانه هنرمندان، در ساير روزها نگارخانه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ ميزبان علاقه‌مندان هستند. همچنين هر روز ساعت ۱۸ يک نشست تخصصي برگزار خواهيم کرد که برنامه‌ي آن‌ها را کارگروه جوانان با توجه به مسائل روز جامعه عکاسي انتخاب کرده است و موضوعاتي از جمله عکاسي در مناسبات اجتماعي، عکاسي و هوش مصنوعي، عکاسي زنان ايران و… را شامل مي‌شود. علاوه بر اين جلسات بررسي و نقد آثار نمايش داده شده در اين رويداد نيز برگزار خواهد شد.

پس از آن منوچهرزاده با بيان اين‌که آثار حدود ۳۰۰ نفر براي حضور در اين رويداد بررسي شده بود، گفت: ۴۰ پروژه‌‌اي که در نهايت انتخاب شد انواع مختلف دارد و به شکل‌هايي مانند فتوبوک، ويدئو آرت، چيدمان و… به نمايش در مي‌آيند. در واقع در اين آثار عکاسي به‌عنوان يک مديوم قدرتمند استفاده شده است و آنچه در اين پروژه‌ها ديده مي‌شود صرفا عکاسي نيست. اين رويکردي است که تمام دنيا به سمت آن مي‌رود و در دوره هشتم نيز تا حدودي به آن توجه شده بود، اما در اين دوره بيشتر به آن توجه شد. اين رويداد در غياب دوسالانه عکاسي که فرصتي براي شکل‌گيري نسل‌هاي عکاسان و گفتگو و تبادل نظر ميان آن‌ها بود، فرصتي براي عکاسان فراهم مي‌کند تا به بحث و بررسي درباره عکاسي امروز بپردازند.  

در ادامه زانيار بلوري با بيان اين‌ که عده‌اي اين سوال را مطرح مي‌کنند که چرا اين رويداد به شکل فراخواني برگزار نشده است، گفت: امروزه رويکرد کيوريتوريال در همه‌ي دوسالانه‌ها و رويدادهاي معتبر جهان وجود دارد و هدف آن‌ها اين است که از حالت رقابتي خارج شوند. بنابراين از کيوريتورها دعوت مي‌شود تا هنرمنداني را که مي‌شناسند و از فرايند کار آن‌ها آگاه هستند دعوت کنند. اين مسئله مي‌تواند ايراداتي هم داشته باشد اما امتيازات بيشتري دارد. در حالت مسابقه ممکن است خيلي از هنرمندان شرکت نکنند و روند کاري افراد نيز مشخص نيست. افراد با يک عکس در مسابقه شرکت مي‌کنند و ممکن است جايزه هم به دست بياورند اما در رويکرد کيوريتوري روند فعاليت عکاس در طول سال‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد و بنابراين انتخاب نهايي بهتر و با کيفيت‌ترخواهد بود. در اين رويکرد به‌جاي تک‌عکس، پروژه‎هاي ‌ايده‌محور مورد توجه قرار مي‌گيرند.

رئيس هيئت مديره‌ي انجمن عکاسان ايران نيز در ادامه گفت: هر مسيري که در پيش گرفته شود انتقاداتي به آن وجود دارد. اين‌که يک رويداد هنري فرصتي يکسان براي همه‌ي هنرمندان از طيف‌ها و گروه‌ها و سنين مختلف ايجاد کند، اتفاقي است که در دهه‌ي هفتاد شکل گرفت و عادتي در بين هنرمندان ايجاد کرد. شايد اين رويکرد در آن زمان جواب مي‌داد اما الان پاسخگوي نيازهاي جامعه هنري نيست و ما نمي‌توانيم شرايطي فراهم کنيم که يک رويداد براي همه‌ي هنرمندان فرصت يکساني ايجاد کند. به همين دليل ممکن است اين رويداد مورداعتراض عده‌اي قرار گيرد.

شاهرودي ادامه داد: ما نمي‌توانيم با نگاه قديمي به رويداد‌هاي هنري نگاه کنيم و بايد با معيار‌هاي پذيرفته‌شده جهاني پيش برويم. امروزه فضاي مجازي فرصتي ايجاد کرده که اطلاعات در کوتاه‌ترين زمان ممکن منتقل مي‌شود. هوش‌مصنوعي مفهوم واقعيت را در عکاسي عوض مي‌کند. پس ما چگونه مي‌توانيم خودمان را در شرايطي نگه داريم که مربوط به سي سال قبل است؟ بايد با زمان جلو رفت و از انتقاد‌ها نترسيد تا شرايطي براي پيشرفت نسل آينده فراهم شود. 

بلوري هم در ارتباط با اين موضوع گفت: با توجه به انتقاداتي که ممکن است به نحوه‌ي برگزاري نهمين دوره‌ي ۱۰ روز با عکاسان وجود داشته باشد سه جلسه نقد و بررسي را به اين مسئله اختصاص داديم. يک جلسه به نقد و بررسي نهمين دوره ۱۰ روز با عکاسان اختصاص دارد، يک جلسه ويژه‌ي نقد و بررسي عملکرد انجمن عکاسان ايران است و يک جلسه با شوراي داوري ۱۰ روز با عکاسان خواهيم داشت تا به سمت گفتگوي جمعي برويم و افراد منتقد بتوانند نظرات خود را مطرحکنند.

در پايان منوچهرزاده با تأکيد بر اهميت حضور جوانان در اين رويداد گفت: هراتفاقي که در ۱۰ روز با عکاسان افتاده است با تأييد هيئت مديره‌ي انجمن عکاسان ايران بوده است. کارگروه جوانان قلب تپنده‌ي اين دوره بود و در تصميم‌گيري‌هاي کلان نقش داشت. ما بايد جوان‌ها را براي مديريت کردن و تأثيرگذار بودن آماده کنيم، زيرا آن‌ها نسل آينده هستند که مسير اين هنر رادر کشور ما مشخص مي‌کنند. وظيفه‌ي انجمن عکاسان و همه نهاد‌ها اين است که به اين افراد توجه کنند و با توجه به توسعه‌اي که در فضاي آکادميک به وجود آمده است بايد پلي به اين مراکز بزنيم تا بتوانيم فعاليت‌هاي بيشتري انجام دهيم‌. اميدوارم در دوره‌هاي بعدي ۱۰ روز با عکاسان ايران حضور وتأثيرگذاري اين جوان‌ها بيشتر شود و خواهش من از تمام جريان‌هاي عکاسي ايناست که فرصت بيشتري براي اين نسل که در حال قدرت گرفتن است ايجاد کنند.

پیمایش به بالا