خلق هوش مصنوعي: مجسمه غيرممکن با الهام از شاهکارهاي تاريخ هنر

مجسمه‌اي که هوش مصنوعي با الهام از پنج مورد از مجسمه‌هاي مشهور تاريخ خلق کرده است در سوئد به نمايش گذاشته شده است.

به گزارش گالري آنلاين، ايسنا به نقل از نشنال نوشت،‌ مجسمه‌اي که با الهام از مجسمه‌هاي مشهور هنرمنداني همچون «ميکل‌آنژ»،‌ «رودن» و «تاکامورا»‌ با عنوان «مجسمه غيرممکن»‌ توسط «هوش مصنوعي»‌ طراحي شده است،‌ در يک نمايشگاه در يکي از موزه‌هاي سوئد به نمايش گذاشته شده است.

«پائولينا لوند»، سخنگوي يک شرکت مهندسي سوئدي که با استفاده از سه برنامه هوش مصنوعي اين اثر را خلق کرده است، درباره «مجسمه غيرممکن»‌ توضيح داد: «اين مجسمه واقعي است که توسط پنج هنرمند چيره‌دست متفاوتي خلق شده که در دنياي واقعي هرگز امکان همکاري با همديگر را نداشتند.»

اين مجسمه استيل که مفاهيم سنتي درباره خلاقيت و هنر را به چالش کشيده است، فردي را به تصوير کشيده است که يک گوي برنزي را در دست دارد.

اين مجسمه که اکنون در موزه ملي علوم و فناوري استکهلم به نمايش گذاشته شده است،‌ ۱۵۰ سانتي‌متر ارتفاع و ۵۰۰ کيلوگرم وزن دارد.

هدف از طراحي اين مجسمه خلق اثر هنري واحد با ترکيب سبک پنج مجسمه‌ساز نامداري بود که هر کدام در دوره حيات خودشان سرآمد بودند: «ميکل‌آنژ»(ايتاليا،‌ ۱۵۶۴-۱۴۷۵)،‌ «آگوست رودن»‌(فرانسه ،‌۱۹۱۷-۱۸۴۰)، «کته کلويتس»(آلمان، ۱۹۴۵-۱۸۶۷)،‌ «کوتارو تاکامورا»(ژاپن، ۱۸۸۳-۱۹۵۶) و «آگوستا سويج»(ايالات متحده آمريکا، ۱۸۹۲-۱۹۶۲).

بدن ورزيده اين مجسمه الهام‌گرفته شده از هنر «ميکل‌آنژ» و دستي که گوي را نگه داشته و با الهام از هنر «تاکامورا»‌ ساخته شده است، از جمله مواردي به شمار مي‌روند که در اين مجسمه جلب توجه مي‌کنند. مهندسان، هوش مصنوعي را با کمک تصاويري از مجسمه‌هاي اين پنج هنرمندي به سمتي سوق دادند که اين مجسمه را خلق کند. نرم‌افزار در بخشي از روند خلق اين مجسمه چندين عکس دو بعدي را توليد کرد که ابعاد اصلي هنر هر يک از اين هنرمندان را به تصوير مي‌کشند.

مهندسان در نهايت اين تصاوير دو بعدي را در قالب يک مدل سه بعدي کنار هم گذاشتند.

اما اين سوال مطرح مي‌شود که آيا اين هنر است يا قدرتنمايي در فناوري؟ «جوليا اولدريس»‌، مسوول توسعه محتواي موزه ملي علوم و فناوري استکهلم در اين زمينه توضيح داد: «فکر نمي‌کنم که بتوان هنر را توصيف کرد. اين مسئله به تک تک انسان‌هاي مخاطب آن بستگي دارد و مخاطب بايد درباره آن تصميم‌گيري کند.»‌

پیمایش به بالا