پل سفيد اهواز يا پل معلق يا «پل هلالي» نام يکي از پلهاي شهر اهواز است که يکي از نمادهاي اين شهر نيز محسوب ميشود.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ميراث آريا، پل سفيد اهواز يا پل معلق نماد شهر اهواز يکي از قديميترين پلهاي مدرن ايران محسوب ميشود که بر روي رود کارون ساخته شد تا عبور و مرور بين دو بخش شهر را آسان کند. اين پل توسط يک شرکت سويسي در سال ۱۳۱۵ ساخته شد و هزينه احداث آن کمي بيش از ۵ ميليون تومان بوده است.

مشخصات پل سفيد اهواز
طول اين پل زيبا حدود ۵۰۱ متر، عرض آن ۹.۸ متر، سه دهانه مياني ۴۹ متر، دو دهانه ۱۳۰، ۱۳۶ متر، دو قوص بتني ۱۲ و ۲۰ متر، ضخامت ۸ ستون ۵۶.۲ مترو ارتفاع آن از سطح آب ۱۳ متر است.
ساختار پل سفيد اهواز
مورخان مي گويند: آنچه که در نگاه اول توجه هر کسي را به خود جلب ميکند رنگ سفيد پل است که آن را به عروس شهر شبيه ميکند. اين پل تماما فلزي است و ۵۰۱.۲ متر طول و ۹.۸ متر عرض دارد. دو پياده رو در اين پل تعبيه شده و در وسط آن نيز مسير اتومبيلها قرار گرفته است.

دو دهانه (قوس) بزرگ پل ۱۳۶ و ۱۳۰ متر طول دارند و سه دهانه مياني ۴۹ متري و دو دهانه کناري به طولهاي ۱۲ و ۲۰ متر نيز در کنار آنها قرار گرفته اند. پل سفيد را بر روي پايه بتني ساخته اند و تمامي قطعات پل با استفاده از پيچ و مهره به هم وصل شدهاند.
تاريخچه پل سفيد اهواز
پل سفيد اهواز يا پل معلق يا " پل هلالي " نام يکي از پلهاي شهر اهواز است که يکي از نمادهاي اين شهر نيز محسوب ميشود. اين پل در سال ۱۳۱۵ خورشيدي بر روي رودخانهٔ کارون ساخته شدهاست که داراي دو قوس فلزي ۱۲ و ۲۰ متري است.

يک مهندسي آلماني به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان اين پل کرد و کار را تا مرحله سوار کردن يکي از هلاليها با موفقيت پيش برد، ولي انگليسيهاي حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتي که در اختيار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقيلي که با آن هلالي اول را بالا کشيده و مهار کرده بود، پس گرفتند که اين عمل انگليسيها باعث مرگ مهندس آلماني، سازنده پل شد؛ ولي بعد از چندي، سرانجام زن مهندس آلماني با ابتداييترين وسايل ممکن آن زمان و بکار گرفتن چند دوبه بجاي جرثقيل، هلالي دوم را بر اسکلت پل سوار کرد و ساختمان آن را به پايان رساند و پل را آماده تحويل و بهرهبرداري کرد.
آزمايش پل چهار ساعت و نيم به درازا کشيد و سرانجام پس از گذشت ده روز در سي ام شهريور سال ۱۳۱۵ با بيش از هفت ماه تأخير با ضمانت بيست و چهارماهه و عمر مفيد پنجاه ساله به ناحيه راهآهن جنوب تحويل داده شد.
يک کارشناس تاريخ مي گويد: اين پل زيبا و تاريخي در تاريخ پانزده آبان ماه ۱۳۱۵ افتتاح و با رعايت اينکه:
۱-در موقع عبور، بيش از يک ماشين روي پل در حرکت نباشد.
۲-چند درشکه پشت سرهم روي پل در حرکت نباشد.
۳-سرعت حداکثر اتومبيل روي پل ۵ کيلومتر در ساعت باشد؛ و بنابراين ارتباط عبور و مرور اهالي از شهر قديم اهواز به شهر جديد آغاز شد.

کاربرد پل سفيد و اهميت آن در اهواز
اهواز دو بخش شرقي و غربي دارد؛ مرکز شهر، بافت قديمي و بيشتر کارخانهها و ادارههاي وابسته به نفت و فولاد در بخش شرقي واقع شده اند و بخش غربي بيشتر شامل مناطق مسکوني ميشود. پل معلق عامل اتصال اين دو بخش به يکديگر است و امتداد خيابان طالقاني و ميدان شهدا در شرق شهر را به امانيه، فلکه فرمانداري و بيمارستان رازي در غرب رودخانه کارون متصل ميکند.
در گذشته عبور و مرور درشکه و وسايل نقليه سبک، انسان و احشام و … از طريق اين پل انجام ميشد و امروزه عبور عابران و وسايل نقليه به صورت يک طرفه بر روي آن صورت ميگيرد.
حقايق جالب در مورد پل سفيد اهواز
پل سفيد به دليل رنگ سفيدش به اين نام خوانده ميشود؛ اما به واسطه وجود قوسها آن را با عنوان پل هلالي نيز ميشناسند و به سبب معلق بودنش به آن پل معلق نيز ميگويند.
در گذشته بالا رفتن از هلالهاي پل يکي از تفريحات مردم به شمار ميرفت.
اين پل نيز در فهرست بزرگترين پلهاي معلق خاورميانه، در رده هشتم قرار دارد.
در ميان شهرهاي خاورميانه، اهواز با ۱۰ پل بيشترين پلهاي منطقه را دارد. در اين فهرست اصفهان با هشت پل، قاهره با هفت پل، بغداد با پنج پل، استانبول با چهار پل، امان پايتخت اردن با دو پل، آنکارا با پنج پل، بيروت با دو پل و صنعا با چهار پل در ردههاي بعدي قرار گرفته اند. اهواز به دليل تعدد پلها به شهر پلها نيز معروف است.
ثبت پل سفيد اهواز در آثار ملي ايران
اين اثر در تاريخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ بهعنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيدهاست.
