مرمت کف‌فرش موزه تزئيني ايران در اصفهان

مدير دفتر فني اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان اصفهان از مرمت کامل کف‌فرش‌هاي موزه تزئيني ايران عمارت تاريخي رکيب‌خانه خبر داد.

به‌گزارش گالري آنلاين به نقل از ميراث‌آريا، وحيد ذاکريان با اعلام اين مطلب گفت: عمليات حفاظت که واژه مرمت و احيا را در فراپوشي معنايي خود مي‌گنجاند شامل مجموعه فعاليت‌ها، اقدام‌ها و سياست‌گذاري‌هايي است که به‌منظور تضمين تداوم حيات يک اثر تاريخي براي انتقال به آيندگان انجام مي‌شود.

مدير دفتر فني اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان اصفهان ادامه داد: يکي از اين تمهيدات که به‌منظور حفاظت يک بناي تاريخي در نظر گرفته مي‌شود، باززنده‌سازي بنا با بازگرداندن کاربري اصلي و يا اعطاي کاربري جديد به آن است.

او افزود: بناي تاريخي رکيب‌خانه در نزديکي مرکز دولت‌خانه صفوي واقع‌ شده که امروزه از آن به‌عنوان موزه هنرهاي تزئيني ايران نام‌ برده مي‌شود و در آن از تعداد قابل‌توجهي آثار نفيس و فاخر تاريخي نگهداري مي‌شود، لذا از آنجايي که در بيشتر بناهاي تاريخي اقليم فلات مرکزي ايران از آجرفرش به‌عنوان پوشش کف بنا استفاده مي‌شده است، در سنوات گذشته نيز در اين بنا پوشش آجرفرش براي کف آن انتخاب و اجرا شده بود.

ذاکريان تصريح کرد: با توجه به کاربري اين بنا به‌عنوان موزه و قرار گرفتن اشياي تاريخي مختلفي در فضاهاي آن، متأسفانه پوشش آجرفرش به دليل ايجاد گردوغبار در اثر سايش ناشي از تردد بازديدکنندگان آسيب جدي به اين اشيا وارد مي‌کرد لذا طي سنوات گذشته اين کف فرش با سنگ گندمک که شباهت نسبي با پوشش آجرفرش داشت جايگزين شده بود.

مدير دفتر فني اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان اصفهان گفت: متأسفانه استفاده از سنگ گندمک نيز به‌مرورزمان مشکلات خود را نمايان کرد به‌نحوي‌که اين سنگ با ساختار غير يک‌دست و وجود رگه‌هاي متعدد در مقابل سايش عبور و مرور و همچنين پاک‌سازي موزه ضمن اينکه ظاهري نامناسب به خود مي‌گرفت ايجاد گردوغبار مي‌کرد که براي فضايي به‌عنوان موزه قابل‌قبول نبود.

او خاطرنشان کرد: پس از بررسي‌هاي کارشناسان اين اداره‌کل و بررسي گزينه‌هاي موجود توسط شوراي فني، پوشش سراميک با بافت مناسب و رنگ همخوان و با مصالح سنتي انتخاب و اجرا شد.

ذاکريان تأکيد کرد: از مزيت‌هاي استفاده از اين پوشش مي‌توان به مواردي همچون بهداشت موزه، ايمني در مقابل آتش‌سوزي و سهولت تردد بازديدکنندگان بدون هرگونه آسيبي به اشياء موزه نام برد.

ساغر حميدي مدير امور موزه‌هاي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان اصفهان نيز در همين زمينه گفت: با توجه به کاربري‌هاي متعددي که اين بناي تاريخي از دوره صفوي تا دوران معاصر داشته، تغييرات و تحولات بسيار زياد و همچنين الحاقات متعددي در طول اين چهار سده ايجاد شده بود.

مدير امور موزه‌هاي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان اصفهان ادامه داد:  از جمله مهم‌ترين تغييراتي که در طول سه دهه گذشته در اين بناي تاريخي انجام‌شده، بازسازي کامل اين بنا در اواسط دهه هفتاد و تغيير کاربري آن در قالب موزه تزئيني ايران پس از تعطيلي اين موزه در تهران و انتقال بيش از ۴۰۰۰ شيء تاريخي اين موزه به اصفهان بود، به‌نحوي‌که اين بناي تاريخي پس از بازسازي کامل توسط رئيس‌جمهور وقت در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان موزه تزئيني ايران افتتاح شد.

او افزود: در آن زمان با نظر پيشکسوتان مرمت، بنيان اين بناي تاريخي به‌طور کامل مرمت شد. ازجمله اينکه تمامي کف فرش اين بنا با توجه به اينکه از دوره صفوي تا دوران پهلوي داراي کاربري‌هاي متعددي بوده به‌طور کامل از ميان رفته بود لذا تمام کف فرش‌ها در سال ۱۳۷۴ کاملاً تعويض شد.

حميدي تصريح کرد: همچنين با توجه به فرسوده‌ شدن کابل‌هاي برق‌رساني و احتمال خطر آتش‌سوزي در اين بنا و همچنين اثرات مخرب ناشي از فرسايش سنگ‌فرش‌ها و ايجاد گردوغبار که موجب آسيب جدي به اشياي موجود در موزه مي‌شد، در طرح جديد کف فرش‌ها به‌طور کامل برچيده و سيستم برق‌رساني آن به‌روزرساني شد. همچنين تعويض و مرمت کف فرش‌هاي اين بنا که در طول سه دهه گذشته دچار آسيب شده بود در دستور کار اين اداره‌کل قرار گرفت.

پیمایش به بالا