گالري هوم از روز جمعه 19 آبان ماه ميزبان نقاشيخط هاي بهروز کياني تحت عنوان "مرثيه خطوط" مي شود.

بهروز کياني در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين در مورد هدف برگزاري نمايشگاه و نمايش اين مجموعه آثار بيان کرد: به نظرم در قد اول هدف اصلي هر هنرمند در خلق آثار، بر آوردن نياز روحي و بدست آوردن احساس آرامش، رضايت قلبي و درونيست، در قدم بعدي با برپايي نمايشگاه افکار دروني، خلاقيت و ديدگاه خود را در انظار عمومي يعني گالريها به نمايش و قضاوت بازديدکنندهها ميگذارد و براي تداوم اين کار و تأمين هزينهها نياز به فروش پيدا ميکند.
وي همچنين روند تکميل مجموعه خود را جنين عنوان کرد: روند شکلگيري اين آثار از ايده تا اجرا به دو روش است، اتد و طراحي مثل طرح سياه و قالب کار و بداهه نويسي مثل بکگراند که از خطوط و نقشهاي خاکستري تشکيل شده و نحوه کارم به اين شکل است که آثار را ابتدا روي پارچه بوم و روي ميز اجرا کرده، سپس روي چارچوب ميکشم و از لحاظ زماني براي خلق اين آثار حدود 30 ماه زمان سپري شده است.
در مجموعه حاضر 23 اثر نقاشيخط مينيمال با تکنيک اکروليک بر روي بوم نمايش داده ميشود که در طول دو سال اخيرتقريباً در ابعاد بزرگ اجراشده که بزرگترين 200 در 150 سانتيمتر و کوچکترين 60 در 60 سانتيمتر است. همچنين سبک اين آثار مينيمال است که از حداقل رنگ ، سياه، سفيد و خاکستري در آنها استفاده شده است.
اين هنرمند در مورد عنوان نمايشگاه توضيح داد: مرثيه خطوط در واقع دغدغههايست نسبت به بيتوجهي و عدم حمايت از هنر به ويژه نقاشيخط؛ و هشداريست براي جلوگيري از مرگ خلاقيت و نوع آوريها ، به عنوان مثال: شيوع، توليد، آموزش و يادگيري آسان تابلوهاي دايره وار يا چهارگوش اکثرا با ورق طلا و يا اکروليک، همه شبيه به هم که متاسفانه سودجويان به عنوان اثر نقاشيخط بخورد جامعه ميدهند، ادامه اين روند همانطور که در آثارم مشهود است به مثابه کاغذ و پارچههاي مچالهاي است که به سمت سطلهاي زباله هدايت ميشود ختم خواهد شد.
کياني در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه تحت تاثير چه هنرمندان و مکتبي بوده است؟ بيان کرد: نقاشيخط در تاريخ هنري ما داراي پيشينه اي است که نقطه عطف آن در دهه 30 و 40 توسط هنرمندان بزرگ و خلاقي چون رضا مافي ، حسين زنده رودي ، فرامرز پيلارام و …بنا نهاده شد، در واقع هيچ هنرمندي در اين حوزه نميتواند منکر تاثيري که اين اساتيد در روند شکل گيري هنرش داشتند باشد، بخصوص رويش جنبش هنري به نام مکتب سقاخانه که تأثير فوق العادهاي در رشد و شکوفايي هنر سنتي، نقاشي و خوشنويسي ايران ايفا و نياز روحي هنر سنتي و ملي کشورمان را تأمين کرد ، من هم از اين اثرگذاري مستثني نيستم ، بسياري از آثار را مطالعه کرده و براي خود شرمشق و الگو قرار دادم ، نکته مهم اينجاست که سعي کردم در خلق آثارم خودم باشم و از طرفي بدليل اينکه رشته تحصيلي من گرافيک است، ايجاز يا خلاصه گويي را بخوبي درک ميکنم.
وي در ادامه افزود: اين آثار اولين نمايشگاه انفرادي من است و قطعا ادامه دار خواهد بود، نتايج مثبت يا منفي و همچنين ميزان استقبال از اين نمايشگاه ميتواند در مسير آثار آيندهام تاثيرگذار باشد.
به وز کياني در پايان گفت: تشکر ميکنم از همراهي و راهنماييهاي جناب آقاي دکتر سميع آذر ، جناب آقاي استاد کيانوش معتقدي، سرکار خانم لاله شمسي (مديرگالري هوم)، سرکار خانم صونا رفيعي، سرکار خانم رويا توکلي و پيج گالري آنلاين، حامي هنرمندان.
و در آخر گلهگي کنم از وضعيت خريد آثار که چندان مطلوب نيست، هنرمند بايد بفروشد تا مواد اوليه بسيار گرانقيمت نقاشي و نقاشيخط را تهيه و اثري خلق کند، بسياري از هنرمندان راه معاششان از فروش آثار است، متأسفانه هر مشکلي که در کشور پديد ميآيد، اولين جامعهاي که ضربه ميخورد هنرهاي تجسمي است، تعطيلي گالريها و در نتيجه بيکاري هنرمندان است، متوليان هنر ميبايست براي حل اين معضل چارهاي بيانديشند.
در متن بيانيه نمايشگاه آثار بهروز کياني به قلم "کيانوش معتقدي" اين چنين نوشته شده:
بهروز کياني هنرمندي چندرسانهاي و دلبسته خط و خوشنويسي ايراني است که در اين نمايشگاه به نوعي لتريسم يا حروفنگاري شرقي با ايجاد کمپوزوسيونهاي مدرن رسيده است؛ ويژگي اصلي کارهاي اين مجموعه ترکيببنديها و ساختار چند لايه با مرکب مشکي روي بوم است که با چيدمان فرمهاي آزادنه خطوط، اين امکان را به هنرمند ميدهد تا از مرزهاي زيباشناختي نقش و خط عبور کند و به زباني شخصي در کار نقاشي با گزارههاي حروفنگارانه برسد.
اين حرکت پرشور، به معناي درک سنت خوشنويسي و حتي سياهمشقنويسي ايراني و همزمان عبور از آن است، آنچنان که کارش نه تحت تاثير اصول زيباييشناسي خوشنويسي کلاسيک،بلکهحرکتي آزاد و رها در مقابل چنين چارچوبهاي محدودکنندهاي به حساب ميآيد.
کياني در اين مجموعه کوشيده تا آثارش چندوجهي باشند و به همين خاطر فضاي غالب در تابلوهايش به ايجاد فضايي سهبعدي نيز نزديک شدهاند، که در بيشتر آثار به شکل الگوريتمي پيچيده در بافتاري از خط در هم ادغام ميشوند؛ در درون هر قاب فرمهاي مواج و پيچيده، از درون و بيرون رشد ميکنند و لايهلايه در گستره بوم توسعه پيدا ميکنند، تا با پرهيز از يکنواختي، سطح تخت نقاشي را به اثري چند وجهي با عمقنمايي چشمنواز تبديل کنند.
رويکرد هنرمند در اينجا، با تکيه بر سالها فعاليت در عرصه گرافيک و تجربه زيسته در سنتز تايپوگرافي امروز، موقعيتي متفاوت و نوين را در کار ترکيب نقاشي با خط پيش روي ما به نمايش ميگذارد، که در مقايسه با همنسلانش، نويدبخش جرياني نو در عرصه کاليگرافي مدرن ايراني است.
پاييز 1402

بهروز کياني متولد نهم آبان 1345 در تهران
وي پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه هنر در سال1372، تصويرگري کتابهاي کانون زبان ايران را تجربه کرد ، از سال 1371 تا 1374 به عنوان طراح گرافيک به استخدام روزنامه همشهري در آمد ، سپس با روزنامههاي سلام، صبح امروز، همبستگي، بهار، آسيا، پهلوان، وقايع اتفاقيه و… به عنوان مشاور هنري ، تصويرگر ،کاريکاتويست و طراح تبليغاتي همکاري نمود.
او با عضويت رسمي در انجمن صنفي طراحان گرافيک ايران در سال 84 و همچنين مؤسسه توسعه هنرهاي تجسمي ايران به فعاليتهاي حرفهاي خود رسميت بخشيد.
برگزاري دو نمايشگاه انفرادي طراحي جلدکتاب در گالري حوزه هنري اصفهان(1393) و گالري هنرهاي معاصر يزد(1394)و انتشار کتاب (گزيده طرح جلدهاي کتاب بهروزکياني) در سال 1393 از مجموعه فعاليتهاي تخصصي وي در حوزه گرافيک و نشر ميباشد.
در سال 1392 به واسطه تجربياتي که ازهنر خوشنويسي، نقاشي و گرافيک کسب کرد، به نقاشيخط روي آورد. در مجموعهاي از آثار مينيمالش، خط را به عنوان عنصر اصلي در ايجاد فرم و سايه مورد استفاده قرار ميدهد و براي ايجاد استحکام مناسبتر و همنشيني حروف در کناريکديگر به اصول و قواعد خوشنويسي پايبند نبوده و از حداقل رنگ، سياه و خاکستري در تابلوهايش استفاده ميکند، ايجاد بعد، حجم و سايه صرفاً با استفاده از خطوط، از خصوصيات منحصر به فرد آثار وي ميباشد. در پس زمينهها، با الهام از نقشنگارههاي ايراني و تلفيق آن با حروف به اثر بخشي حسي، کيفي و مفهومي کار ميافزايد. پيچيدگي، فشردگي و در هم تنيدگي حروف، حکايت از تنش ، نا آرامي و تلاش براي خارج شدن از اين هنگامه را دارد.
از ديگر فعاليتهاي وي شرکت در نمايشگاههاي متعدد با دريافت لوحهاي تقدير و سرتيفيکيتهاي متعدد در گالريهاي تهران ، شهرستان و خارج از کشور و همچنين نمايش اثرش در موزه رم ايتاليا است، او دبير هنري رويدادهاي مهم نمايشگاههاي سراسري نقاشي و نقاشيخط از جمله: نخستين نمايشگاه نقاشي نگارخانههاي جهان و ايران در باغ موزه قصرتهران و نمايشگاه نقاشي و پوستر در برج ميلاد بوده است.
نمايشگاه "مرثيه خطوط" تا 3 آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازديد مي توانند همه روزه بجز دوشنبه هاي از ساعت 16 الي 20 به نشاني تهران، خيابان قائم مقام فراهاني، بالاتر از خيابان مطهري، کوچه چهارم (صابري فومني)، پلاک 2، طبقه اول مراجع نمايند.
