هوش مصنوعي رازهاي نقاشي منسوب به “رافائل سانتي” را فاش کرد

هوش مصنوعي فاش کرد که يک نقاشي مشهور به نام «مدونا دلا رزا» اثر «رافائل سانتي» نقاش شهير ايتاليايي که در موزه‌اي در اسپانيا نگه‌داري مي‌شود، کاملاً کار دست او نيست.

به گزارش گالري آنلاين، ايسنا به نقل از گاردين نوشت، کارشناسان از تجزيه و تحليل ويژگي‌هاي عميق مبتني بر هوش مصنوعي بر روي نقاشي مدونا دلا رزا(Madonna della Rosa) اثر رافائل سانتي نقاش ايتاليايي استفاده کردند و هدف‌شان احراز هويت بخش‌هاي مختلف اين اثر، به ويژه چهره جوزف در نقاشي بود.

رمز و راز پيرامون اين شاهکار رافائل که مدت‌هاست مورد بحث و بررسي است، اکنون به کمک هوش مصنوعي حل شده است.

به نقل از ويکي پديا، رافائلو سانتسيو(Raffaello Sanzio) يا رافائل سانتي(۱۴۸۳ ميلادي تا ۱۵۲۰ ميلادي) که بيشتر با اسم کوچکش رافائل شناخته مي‌شود، نقاش و معمار ايتاليايي دوران اوج رنسانس است. رافائل، نمونه بارز هنرمند دوره رنسانس پيشرفته است. او با آنکه شديداً تحت تأثير لئوناردو داوينچي و ميکلانژ بود، سبک خاصي پديد آورد که آرمان‌هاي هنر رنسانس پيشرفته را به روشني بيان مي‌کند. او ضمن آنکه از هر هنرمند ديگري مي‌آموخت، به نيروي ابتکار و اصالت پر توان خود نيز ميدان مي‌داد. او چنان خستگي ناپذيرانه با روحيه هنر کلاسيک کار مي‌کرد که هنرش را تقريباً مي‌توان رستاخيز هنر يونان در اوج تکاملش تلقي کرد.

نقاشي مدونا دلا رزا قرن‌هاست که کارشناسان هنري خبره را مجذوب خود کرده است. اين اثر در موزه «دل پرادو» در مادريد اسپانيا نگهداري مي‌شود.

اين نقاشي، حضرت مريم، عيسي مسيح در نوزادي، يوسف نجار و يوحنا در کودکي را به تصوير مي‌کشد. اين نقاشي يک اثر خيره کننده است و تا قرن نوزدهم تصور مي‌شد که کاملا کار رافائل است، اما در آن زمان بود که شک و ترديدهايي مطرح شد مبني بر اينکه اين اثر به طور کامل کار دست اين نقاش ايتاليايي نيست.

مورخان هنر استدلال کردند که بايد آن را به کارگاه او نيز نسبت داد. برخي مي‌گويند که چهره جوزف بعدا اضافه شده است و احتمالاً توسط رافائل کشيده نشده است.

برخي ديگر فکر مي‌کردند قسمت پاييني با گل رز توسط شخص ديگري نقاشي شده است. در اسپانيا، اين نقاشي هميشه به رافائل نسبت داده شده است.

اکنون اين اثر توسط هوش مصنوعي توسعه يافته به دست حسن اوگيل(Hassan Ugail) استاد محاسبات بصري در دانشگاه برادفورد به بوته آزمايش گذاشته شده است.

نتيجه اين که بيشتر قسمت‌هاي اين نقاشي اثر رافائل است، اما چهره جوزف توسط فرد ديگري کشيده شده است. ضمن اينکه قسمت پاييني نقاشي نيز به احتمال زياد توسط خود رافائل نقاشي شده است.

اوگيل مي‌گويد، اين الگوريتم پس از بررسي جزئيات فوق‌العاده ۴۹ اثر غير قابل بحث از رافائل ايجاد شد و در نتيجه مي‌تواند آثار معتبر اين هنرمند را با دقت ۹۸ درصدي تشخيص دهد.

وي افزود: اين هوش مصنوعي با جزئيات بسيار عالي به يک نقاشي نگاه مي‌کند. نه فقط صورت، بلکه به تمام قسمت‌هاي آن نگاه مي‌کند و در مورد پالت رنگ، رنگ‌ها و ضربه‌هاي قلم‌مو مي‌آموزد و نقاشي را به روشي تقريباً ميکروسکوپي نگاه مي‌کند و تمام ويژگي‌هاي کليدي دست رافائل را در نظر مي‌گيرد.

در مورد نقاشي «مدونا دلا رزا» آزمايش اوليه نشان داد که ۶۰ درصد توسط رافائل کشيده شده است. سپس هوش مصنوعي به اين نقاشي به صورت بخش به بخش نگاه کرد و به اين نتيجه رسيد که چهره جوزف در اين نقاشي توسط رافائل کشيده نشده است.

هاول ادواردز، استاد بازنشسته طيف‌سنجي مولکولي در دانشگاه برادفورد و يکي از نويسندگان اين مطالعه مي‌گويد: تحليل هوش مصنوعي ما به طور قطعي نشان داده است که در حالي که سه چهره مريم مقدس، عيسي مسيح و سنت جان باپتيست به صراحت توسط رافائل نقاشي شده، چهره سنت جوزف اين گونه نيست و توسط شخص ديگري کشيده شده است.

پژوهشگران همچنين نقاشي مورد بحث ديگري به نام هادو مدونا(Haddo Madonna) را آزمايش کردند. اين نقاشي که به رافائل نسبت داده شده بود، در قرن نوزدهم خريداري شده بود و مشخص شد اثر يک هنرمند گمنام است.

اوگيل اعتراف مي‌کند که هيچ چيز درباره هنر نمي‌داند و تاريخ‌دانان هنر ممکن است از کارش استقبال نکنند. وي مي‌گويد: من فکر مي‌کنم ترسي وجود دارد و آنها فکر مي‌کنند ما ساده لوح هستيم و نمي‌دانيم داريم چه کار مي‌کنيم.

اما اوگيل فکر مي‌کند که توجه تاريخ‌دانان هنر در نهايت جلب خواهد شد و هوش مصنوعي را راهي نوين براي احراز هويت آثار هنري بزرگ خواهند ديد. البته او تاکيد مي‌کند که باور ندارد هوش مصنوعي جايگزين انسان شود.

اوگيل در پايان گفت: فرآيند احراز هويت يک اثر شامل بررسي جنبه‌هاي بسياري نظير منشأ آن، رنگدانه‌ها، وضعيت کار و غيره است. اين نوع نرم‌افزار مي‌تواند به عنوان يک ابزار براي کمک به اين فرآيند استفاده شود.

اين يافته بخشي از مقاله جديدي است که به تازگي در مجله Heritage Science منتشر شده است.

پیمایش به بالا