نمايشگاه قالي و گليم هادي رفيع بخش / گزارش تصويري

نمايشگاه قالي و گليم هادي رفيع بخش در گالري هفت ثمر از روز جمعه هشتم الي سيزدهم بهمن ماه برگزار شد.

هادي رفيع‌بخش متولد 1355 است و  با توجه به رشته تحصيلي ، تجربيات اش در فضاي کار  دکوراسيون داخلي و علاقه به هنر فرش و پيشينه خانوادگي وارد اين حوزه شده است.

هادي رفيع‌بخش ليسانس طراحي صنعتي و کارشناس دکوراسيون داخلي است. چندين نمايشگاه نقاشي و مجسمه فلزي برگزار کرده. نزد پيش‌کسوتان هنر قالي آموزش ديده و هنر آموزي علاقه مند توليد و طراحي قالي و گليم مدرن است.

در حال حاضر به کار معماري داخلي مشغول است. عضو اتحاديه طراحان فرش دستباف نيز هست

نمايشگاه قالي و گليم هادي رفيع‌بخش 8 تا 13 بهمن از ساعت 16 تا 20 در گالري هفت‌ثمر به نشاني خيابان مطهري خيابان کوه نور، کوچه پنجم پلاک 8 به نمايش درمي‌آيد.

رفيع‌بخش در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين بيان کرد:

چند سالي است به طراحي فرش و گليم مشغولم. در گذشته نمايشگاه نقاشي و مجسمه فلزي برگزار کردم اما تصميم گرفتم با متريال ايراني به فضاي هنر بازگردم نه با بوم، رنگ و نقاشي

مي‌خواستم حرکتي انجام دهم که متفاوت باشد خيلي به فکر فروش و تعداد بافي نباشم . سعي کردم زاويه ديدم نسبت به طراحي و بافت فرش تجاري نباشد.

علاوه بر طراحي تمام کارها، آماده‌سازي، متريال رنگ، دارکشي را خودم انجام دادم و به غير از دو قطعه، باقي آثار توسط بافنده بافته شده است.

همه کارها 20 رج ، تيپ گبه و درشت بافته شده است. در مجموعه 18 فرش و گليم در اين نمايشگاه به نمايش درمي‌آيد.

وي در ادامه افزود:

قالي و گليم جزئي از صنايع دستي اصيل ايراني هستند که جدا از کاربردي بودن محصول نهايي، انبوه خاطرات و روايات و ناگفته هاي طراح را از سينه ي او به کار منتقل مي کند.

از اين روي چيزي را بهتر از اين ابزار اصيل براي بيان ناگفته هاي خود نيافتم.که تار و پود و پرزش محصول دست ايراني باشد و موادش طبيعي و گره هايش با دستان بانوان ايراني زده شده باشد.

با اين که سهم من از اين بيکران ناچيز است و اصول و پشتوانه اين هنر چند هزار ساله، تصرف نا معقول را نمي پذيرد.خود را غرق در اين بيکران کردم تا بهره اي ببرم و شايد حظي براي بيننده حاصل گردد.

سبک و روند شکل گيري آثار

کارها در دو سال 94 و 95 طراحي و بافته شدند و در فضاي اکسپرسيون و انتزاعي  جا مي‌گيرند. البته عناصر سنتي نيز در قطعات وجود دارد.

نمايشگاه قالي و گليمي را که برگزار مي‌کنم به نوعي احياي هنرهاي ايراني هم هست؛ در طراحي اين آثار از گوزن زرد ايراني که يکي از عنصرهاي مهم فرش چند هزارساله پازيريک، يوزپلنگ ايراني يکي از در خطرترين حيوان هاي حيات وحش ايران، چوگان از ورزش‌هاي اصيل ايراني و اسب ايراني الهام گرفتم.

پرفورمنس اعتراضي در نمايشگاه گليم و قالي

نگاه اعتراضي نيز در قطعات ديده مي‌شود، يکي از فرش‌ها را  زير پا مي‌اندازم تا مخاطبان روي آن راه بروند.

 شعاري با مضمون (جا پاي تک تک ما روي نابودي داشته‌هايمان است)  را بالاي اين فرش قرار مي‌دهم.

اين کار اعتراضي به نوعي پرفورمنس ساده‌اي است که به ما يادآوري کند از خرابي دست برداريم تا داشته‌هايمان را که در حال نابودي است نجات دهيم.

قالي و گليم بافي حاصل ذوق و فعاليت هنر ايراني است و  به دليل طرف‌دار داشتن، اهميت و زيبايي اين هنر در خارج از کشور است که هند و چين به کپي فرش‌هاي ايراني دست مي‌زنند. مي‌توانيم ديدمان را نسبت به اين هنر به روز کنيم ، يک ريتم جلو نرويم و نو آوري را چاشني کارها کنيم.

گفتني است آثار اين نمايشگاه در خارج از کشور نيز نمايش داده مي‌شوند.

پیمایش به بالا