نقاشي «شبهاي پرستاره برفراز رُن» اثر «وينسنت ونگوگ» براي نخستينبار در بيش از يک قرن گذشته به «آرل» بازگردانده شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، در سپتامبر ۱۸۸۸، کمي پس از اينکه «ونگوگ» گرفتار جنوني شد که به بريدن گوش خودش منجر شد، اين هنرمند يکي از نخستين تابلوهاي نقاشي با موضوع شب و آسمان پرستاره را خلق کرد. حالا اين تابلو نقاشي که «شبهاي پرستاره بر فراز رُن» نام دارد، براي نخستينبار در ۱۳۶ سال گذشته به «آرل»، شهري که اين نقاشي در آن خلق شده است، بازگشته است.
«گاردين» نوشت، اين تابلو رنگ روغن که از موزه «اورسي» واقع در پاريس امانت داده شده است، گل سرسبد نمايشگاه جديدي است که با عنوان «ونگوگ و ستارهها» از اين آخر هفته در «آرل» آغاز خواهد شد.
اين نمايشگاه که تا ماه سپتامبر ادامه خواهد داشت به مناسبت دهمين سالرروز تاسيس «بنياد ونگوگ» در «آرل» که محل برگزاري نمايشگاه است، ترتيب داده شده است. اين نمايشگاه همزمان با چندين نمايشگاهي برگزار ميشود که در نقاط مختلف جهان براي گراميداشت صد و پنجاهمين سالگرد شکلگيري جنبش امپرسيونيسم ترتيب داده شدهاند.
«ونگوگ» در فوريه سال ۱۸۸۸ ميلادي به «آرل» رسيد و چندين نقاشي با الهام از اين شهر به ويژه پارکهاي عمومي نزديک به تماشاخانه رومي خلق کرد. او همچنين شيفته نقاشي کردن آسمان شب بر فراز «آرل» شده بود.
«ونگوگ» در آوريل ۱۸۸۸ او به برادرش «تئو» نوشت: «من به يک شب پرستاره با سرو يا شايد آسماني بالاي مزرعه گندم نياز دارم.» او در نامهاي به خواهرش نوشت: «حالا ميخواهم آسماني پرستاره را نقاشي کنم. اغلب به نظرم ميرسد که شب حتي از روز پررنگتر است و با قويترين رنگهاي بنفش، آبي و سبز رنگ آميزي شده است. وقتي از نزديک نگاه کنيد، خواهيد ديد که برخي از ستارهها ليمويي هستند، برخي ديگر داراي نورهاي صورتي، سبز يا آبي هستند. و بي آنکه بيشتر توضيح دهم، بديهي است که براي رنگآميزي يک آسمان پر ستاره، به هيچ وجه کافي نيست که نقاط سفيد را روي آبي تيره قرار دهيم.»
«ونگوگ» به شدت از نقاشي که در بيست و نهم سپتامبر همان سال خلق کرده بود، خشنود بود و چندين بار در نامههاي که براي «تئو» ارسال کرده بود به اين نکته اشاره کرده بود. اين نقاشي به همراه تابلو «زنبقها» به پاريس ارسال شد تا در نمايشگاه «هنرمندان مستقل» در سال ۱۸۸۹ به نمايش گذاشته شود.
يک ماه بعد، «پل گوگن»، ديگر نقاش نامدار به خانه «ونگوگ» در «آرل» که «خانه زرد» نام داشت، نقل مکان کرد. اين دو هنرمند با اينکه در کنار هم نقاشيهاي شگفتآوري خلق ميکردند اما اختلاف نظرهايي نيز داشتند.
در بيست و سوم دسامبر سال ۱۸۸۸ ميلادي بود که در جريان يکي از اين بحثها، «ونگوگ» بخشي از گوش چپ خود را با چاقو بريد. گفته ميشود که «ونگوگ» يک روزنامه را دور اين گوش پيچيد و آن را به يکي از همسايههاي خود داد.
پليس روز بعد پس از اطلاعرساني «گوگن» که بلافاصله «آرل» را ترک کرده بود، «ونگوگ» را پيدا کرد. اين دو هنرمند ديگر هرگز همديگر را ملاقات نکردند و پس از اينکه ۳۰ نفر از ساکنان «آرل» در قالب عريضهاي خواستار بستري شدن «ونگوگ» در آسايشگاه يا اخراج او از شهر شده بودند، «ونگوگ» در آسايشگاه بستري شد. «ونگوگ» سپس در آسايشگاهي در نزديکي «سن-رمي-دو-پروانس» بستري شد و در آنجا دومين نقاشي «شب پرستاره» را خلق کرد که اکنون در موزه هنرهاي مدرن در نيويورک نگهداري ميشود.
در نمايشگاه جديد «بنياد ونگوگ» در «آرل» همچنين ۱۶۵ اثر از ۷۸ هنرمند مدرن و معاصر که از شبهاي پرستاره «ونگوگ» الهام گرفتهاند نيز به نمايش گذاشته خواهند شد.
