شاهکارهاي «چهار فصل» آرچيمبولدو پس از مرمت به موزه لوور بازگشتند

مجموعه نقاشي‌هاي مشهور «چهار فصل»‌ اثر «جوزپه آرچيمبولدو» پس از پايان پروژه مرمت بار ديگر به ديوارهاي موزه «لوور» آويخته شدند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا،‌ مجموعه نقاشي‌هاي «چهار فصل»(۱۵۷۳) اثر «جوزپه آرچيمبولدو»، نقاش ايتاليايي پس از هشت ماه غيبت به جايگاه قبلي خود در موزه «لورر» بازگردانده شدند. با اين حال نکته قابل توجه درباره آن‌ها تفاوت ظاهري آن‌ها با چند ماه اخير است، چراکه پس از انجام پروژه مرمت، اين نقاشي‌ها درخشان‌تر از قبل به نظر مي‌رسند.

«آرت‌نت» نوشت، مجموعه «چهار فصل»‌ از چهار تابلو نقاشي به نام‌هاي «زمستان»،‌ «بهار»، «تابستان»‌ و «پاييز» تشکيل شده است که هر کدام پرتره‌هايي را به تصوير مي‌کشند که با در کنار هم قرار گرفتن ميوه‌، گل و گياهان مختص هر فصل شکل گرفته‌اند. براي مثال نقاشي «بهار» با برگ‌هاي پرحجم، گل‌هاي بابونه و انواع توت‌ها شکل گرفته است،‌ اما پرتره «زمستان» اغلب از شاخه‌هاي خشک و تنه درخت خلق شده است.

«آرچيمبولدو» که يک نقاش محبوب دربار بود و بعدها براي خلق چنين پرتره‌هاي خلاقانه‌اي شهرت پيدا کرد، مجموعه «چهار فصل» را براي «ماکسيميليان دوم»، امپراتور روم خلق کرد.

نسخه اصلي نقاشي‌هاي «تابستان» و «زمستان»‌ که براي امپراتور خلق شده بود، هنوز باقي مانده‌اند و در «موزه تاريخ هنر» در «وين»‌ نگهداري مي‌شوند. مجموعه نقاشي‌هاي فصل‌ها که اکنون در «لوور» نگهداري مي‌شوند، نسخه‌هايي محسوب مي‌شوند که «ماکسيميليان» به اين نقاش سفارش داد تا براي «فريدريش آگوست يکم» به عنوان يک هديه ديپلماتيک بازخلق کند.

نقاشي‌هاي «چهار فصل»‌ پس از چندين دهه آويخته شدن در موزه «لوور» ظاهري زردگونه پيدا کرده بودند و وارنيش آن نيز حالت کدر گرفته بود و تماشاي اين نقاشي را دشوار کرده بود.

تابلو «بهار» اثر آرچيمبولدو

از بين تمامي تابلوهاي نقاشي مجموعه «چهار فصل» تابلو نقاشي «بهار» از عناصر غافلگيرکننده کمتري برخوردار است. فرم سر به سادگي با گل‌ها و پيراهن با برگ ترکيب شده است. در تابلو نقاشي «بهار» (۱۵۷۳)، ۸۰ گل قابل تشخيص ديده مي‌شود. اين نقاشي اشاره‌اي به شکوه اين خاندان و طبيعت است.

تابلو «زمستان» اثر آرچيمبولدو

تابلو نقاشي «زمستان» فردي به تصوير مي‌کشد که ردايي که حرف «M» بر روي آن ديده مي‌شود را بر تن دارد. اين حرف در اين نقاشي به نام «ماکسيميليان» اشاره دارد. در اين تابلو بخش اعظم تصوير به تنه و شاخه‌‎هاي پر پيچ و تاب يک درخت اختصاص يافته است.

تابلو «تابستان» اثر آرچيمبولدو

در تابلو نقاشي «تابستان» اما، قسمت گونه و گردن با هلو، سير، پيازهاي کوچک سفيد و بادمجان‌هاي سفيد ترکيب شده است. براي به تصوير کشيدن دهان و لب‌ها از گيلاس و براي دندان‌ها از يک کيسه باز نخودفرنگي استفاده شده است.

يک خيار کوچک براي بيني و يک گلابي براي چانه به کار رفته است. آلبالو هم به عنوان مردمک چشم بين دو گلابي ريز در اين تابلو نقاشي ديده مي‌شود.

تابلو «پاييز» اثر آرچيمبولدو

در تابلو نقاشي «پاييز» نيز ميوه‌ها عناصر اصلي هستند با اين تفاوت که بخش اعظمي از سر با کمک انگورها به تصوير کشيده شده است.

البته پرتره‌هاي تمثيلي «آرچيمبولدو» فقط به مجموعه «چهار فصل» محدود نمي‌شود. بعضي‌ها «جوزپه آرچيمبولدو» را پادشاه شيوه‌گرايي مي‌نامند. اگر چشمتان به پرتره‌اي از انسان که با ترکيبي از گياهان، سبزيجات، کتاب، حيوانات و اشياء مختلف ساخته شده است، افتاد مي‌توانيد اطمينان حاصل کنيد اين اثر به «آرچيمبولدو» تعلق دارد. اين پرتره‌ها تجلي شيدايي ذهن يک هنرمند رنسانس نسبت به معماها و مفاهيم خيالي است. او علاوه بر «چهار فصل»، مجموعه نقاشي‌هايي با ويژگي‌هاي مشابهي را به نام‌هاي «زمين»، «آب»، «آتش» و «هوا» خلق کرد که با نام مجموعه «چهار عنصر» شناخته مي‌شود.

پیمایش به بالا