ادوارد هاپر و آغاز شناسايي سبک هنري‌اش در پاريس

«ادوارد هاپر» که بيشتر براي خلق نقاشي‌ «شب‌زنده‌داران» شناخته‌ مي‌شود، در دوران جواني در سفري به پاريس روند شناسايي سبک خاص خود را آغاز کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، «ادوارد هاپر» بيش از هر چيز به عنوان تصويرگر چيره‌دست زندگي آمريکايي دهه ۳۰ تا ۶۰ ميلادي شناخته مي‌شود. موضوعات مورد علاقه براي نقاشي‌هاي «هاپر»، پمپ بنزين‌هاي خلوت آمريکا، غذاخوري‌هاي نيويورک در شب که خلوت اما ميزبان چند نفري بودند و پنجره؛ تعداد زيادي پنجره در نقاشي‌هاي او وجود دارد.

با اينکه اين نقاش به طور ذاتي با حس و حال آمريکايي پيوند خورده بود،‌ اما نقاشي‌هايي از ساير نقاط جهان نيز در کارنامه هنري خود دارد. مجموعه نقاشي‌هايي که «هاپر» در پاريس خلق کرده است، گوياي مسير يک هنرمند جوان براي پيدا کردن سبک منحصربفرد خود است.

«هاپر» در فاصله ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ ميلادي سه بار به پاريس سفر کرد. او به طور پاره‌وقت به عنوان تصويرگر براي يک آژانس تبليغاتي کار مي‌کرد و اتفاقا از اين شغل متنفر بود. در نتيجه پاريس حال و هواي او را عوض مي‌کرد و اين شانس را به او مي‌داد که از بسياري از هنرمنداني که قبل از او به اين شهر آمده‌اند، چيزهاي مختلف ياد بگيرد.

«هاپر» در زمان اقامتش در پاريس،‌ تنها بود. او به نزديک رود سن مي‌رفت و سه‌پايه را با خود مي‌برد. نقاشي‌هايي که در دوران سفر توسط «هاپر» خلق شده است، نشان مي‌دهد که اين هنرمند تحت تاثير امپرسيونيست‌هايي قرار گرفته بود که پيش از او همان خيابان‌ها، رود و کليساها را نقاشي کرده بودند. هيچ چيز از چشمان تيزبين او دور نمانده بود، حتي راه‌پله‌هاي ساختماني که در آن ساکن بود و خشکشويي‌هاي نزديک «سن».

شايد «هاپر» در پاريس تنها بود، اما قطعا غمگين نبود. او از نمايشگاه سالانه «سالن پاييز» بازديد کرد و در آنجا نقاشي‌هاي «پل سزان»‌، «فليکس والوتون» و «آلبر مارکه» را تماشا کرد.

نقاشي‌هاي «هاپر» از پاريس به وضوح تحت تاثير مکتب امپرسيونيسم خلق شده‌اند. البته او از سبک رئاليست‌هايي همچون «دگا» و «مانه»‌ نيز الهام گرفت. تاثير اين هنرمندان هم در ترکيب رنگ‌ها و نحوه رنگ‌آميزي در نقاشي‌هاي او مشهود است. حتي رگه‌هايي از «کوبيسم»‌ نيز در نحوه به تصوير کشيدن سازه‌ها به چشم مي‌خورد.

البته «هاپر» به فرانسه نرفته بود که فقط از آثار نقاشان بزرگ تقليد کند. حتي اين نقاشي که به دوران ابتدايي فعاليت او بازمي‌گردد، نشان مي‌دهد که او در نقاشي‌هاي مربوط به اقامتش در پاريس سبک خاص خود را شکل مي‌داد. به طور مشخص، او به اين نتيجه رسيد که چه چيزي به مضمون مهم آثار او تبديل خواهد شد: خلوتي فضاي شهر. توجه دقيق او به نور و تمايل او به گرفتن احساس سکون در يک لحظه نيز چيزي است که اين آثار به مخاطب القا مي‌کنند.

بيشتر نقاشي‌هاي «هاپر» از پاريس، منظره‌هاي اين شهر را به تصوير مي‌کشند. با اين حال او چند نقاشي آبرنگ با موضوع مردم نيز خلق کرد.

با اينکه «هاپر» بخش اعظمي از نقاشي‌هاي خود را در فضاي باز خلق کرد، او بعدها زماني که کيلومترها از اين شهر فاصله داشت به سوژه‌هاي پاريسي رجوع کرد و بر اساس خاطراتش از آن دوران نقاشي‌هايي خلق کرد.

پیمایش به بالا