اغفال داوران مسابقه عکاسي هوش مصنوعي با عکس واقعي

مايلز آستري عکاسي است که با ارسال يک اثر واقعي به بخش آثار هوش مصنوعيِ مسابقه جوايز ۱۸۳۹،‌ داوران اين رويداد را اغفال کرده است. اين حرکت در اعتراض به عدم توان تشخيص انساني عکس‌هاي شبيه‌سازي شده صورت گرفته است. سال گذشته هم بوريس الدگسن عکاس کارکشته آلماني چنين روشي اتخاذ کرد که بحث برانگيز شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايلنا، يک عکس واقعي که در رده مسابقه عکس براي تصاوير توليد شده توسط هوش مصنوعي شرکت کرده بود، برنده جايزه هيئت داوران آن رويداد شد، اما پس از اينکه عکاس فاش شد تصوير واقعي است، رد صلاحيت شد. 

اين خبر در روزهاي گذشته در «گاردين» و «آرت نيوز» منتشر شده است. 

مايلز آستري، عکاسي است که عکس واقعي‌اش را به عنوان عکس شبيه‌سازي شده توسط هوش مصنوعي به مسابقه «جوايز ۱۸۳۹» ارسال کرده و علاوه بر جايزه هيئت داوران، آراي مردمي را هم به دست آورده است. بايد گفت در اين گزارش منظور از عکس‌هاي واقعي آثاري است که توسط عکاسان با دوربين عکاسي ثبت مي‌شوند.

موضوع جالب روال برعکسي است که در اين اتفاق رخ داده است. معمولا اينگونه است که عکاسان براي خلق اثر بديع‌تر سراغ هوش مصنوعي مي‌روند و در ادامه اثرشان را به عنوان عکسي واقعي و انساني به مخاطبان معرفي مي‌کنند. کاري که آستري کرده عجيب‌تر است. او دقيقا برعکس اين رويه عمل کرده! يعني با عکسي واقعي گوي سبقت را از عکس‌هاي هوش مصنوعي ربوده است! اين در حالي است که افراد معتبري از اعضاي نيويورک تايمز، گتي ايماژ، فايدون پرس، پميدوسنتر در پاريس، کريستيز و گالري مدوکس آثار اين رويداد را به عنوان هيئت داوران بررسي کرده‌اند. البته اثر آستري بعدتر از دور رقابت کنار گذاشته شده است.

گفتني است جشنواره جوايز ۱۸۳۹ رويدادي است که به طور گسترده آثار امروزي را مورد توجه قرار مي‌دهد و به عکس‌هاي رنگي توجه دارد در تمام دنيا توجه دارد. جوايز ۱۸۳۹ از عکاسان برجسته‌اي که عکاسي را به عنوان فرمي هنري مي‌ببيند، تقدير به عمل مي‌آورد.

اثر استري، عکاس ۳۸ساله عکسي با عنوان «FLAMINGONE»

عکس حاشيه‌ساز مايلز آستري با عنوان «FLAMINGONE»/ او درباره عکس برگزيده‌اش اذعان داشته؛ من عمدا عکسي را  انتخاب کردم که در حدي فانتزي و باورنکردني باشد و به راحتي نتوان آن را از عکس‌هاي خلق شده توسط هوش مصنوعي تشخيص داد!

موضوع اين است که داوران مسابقه «جوايز ۱۸۳۹»با همه تخصص و تجربه‌اي که دارند به ماهيت حقيقي عکس مايلز آستري پي نبرده‌اند! تا آنجا که اثر آستراي مدال برنز اين مسابقه را به دست آورده و جايزه منتخب مردمي را هم از آن خود کرده است!

به نظر مي‌رسد که برد او و رد صلاحيت‌هاي بعدي او جزو اولين نمونه‌هاي برجسته‌اي است که در آن يک عکاس ترس از تأثيرات هوش مصنوعي بر خلاقان را به چالش کشيده و در صدر قرار گرفته است. 

آستري درباره هدفش از کاري که انجام داده، توضيحاتي داده است. او گفت: بعد از آنکه نمونه‌هاي اخير عکس‌هاي هوش مصنوعي را که در مسابقات و فستيوال‌ها بر آثار واقعي برتري دارند، ديدم، به ذهنم رسيد که مي‌توانم اين روال را برعکس کنم. يعني اينکه يک عکس واقعي را در يک مسابقه هوش مصنوعي شرکت دهم! يعني راهي را که فقط يک انسان مي‌تواند طي کند و کاري را انجام دهد که فقط از عهده يک انسان برمي‌آيد.

يکي از عکس‌هاي شرکت داده شده در  جشنواره جوايز ۱۸۳۹ که با هوش مصنوعي خلق شده است/ آستري باعکس واقعي‌اش با چنين آثاري که واقعي نيستند، رقابت کرده و برنده شده است

ارسال عکس «فلامينگو» به جشنواره تا آن حد اهميت داشته و تاثيرگذار بوده که شرکت‌کنندگان درباره آن بيانيه‌اي نوشته‌اند. 

آن‌ها گفته‌اند: «درست است که کار آستري درست نبوده اما حامل پيام مهم و با اهميتي بوده است. هر بخش از هر رويداد شرايط خاصي دارد و عکس‌هاي شرکت‌کنندگان بايد با شرايط آن هم‌خواني و تطابق داشته باشد. واقعيت اين است که مايلز آستري با هدف کسب عنوان در مسابقه عکسش را به بخش عکاسي هوش مصنوعي ارسال کرده و اين کار به نوعي نقض آثار دسته هوش مصنوعي هم هست.»

در پايان بيانيه مذکور آمده است: «اميدواريم اين اتفاق براي ساير عکاسان هوش مصنوعي پيام‌هاي مثبتي داشته باشد.»

عکاسي که هئيت داوران مسابقه‌اي بزرگ را به بازي گرفت!

سال گذشته بود که بوريس الدگسن آلماني (يکي از برندگان مسابقه جهاني سوني) هم با عکس غير انساني يا غير واقعي در اين رويداد حضور يافت. البته او در بخش آزاد حضور يافته بود اما با اين حال از کاري که انجام داده بود طي بيان جملاتي دفاع کرد؛‌ زيرا انجام چنين کاري را حرکتي اعتراضي مي‌داند. 

 بوريس الدگسن در کليت ماجرا مي‌خواسته با ارسال عکسي توليد شده با هوش مصنوعي به نحوه نگرش داوران نسبت به آثار واقعي و شبيه‌سازي شده اعتراض کند. 

«اگر اولين بار موفق شديد، دوباره تلاش کنيد و دوباره تا شکست بخوريد!»؛ اين جمله‌اي است که از تلاش بوريس الداگسن براي رد عامدانه يک جايزه معتبر عکاسي با استفاده از هوش مصنوعي حاصل شده است.

او از جايي به بعد تصميم مي‌گيرد عکس‌هاي توليد شده‌اش با هوش مصنوعي را به معتبرين جوايز عکاسي جهان بفرستد. اين عکاس مطرح سال گذشته اثري را به مسابقات جهاني سوني ارسال کرد. او بر خلاف عکاسان ديگر که با عکس هوش مصنوعي جايزه نمايشگاه ايالتي کلرادو را برده بودند، قصد داشت از کاري که انجام داده به برگزارکنندگان و مخاطبان خبر بدهد و آنها را نسبت به موضوعي مهم مطلع نمايد.

الداگسن در تاريخ ۱۴ مارچ سال گذشته به عنوان يکي از فيناليست‌ها در فهرست عمومي قرار گرفت. او وقتي در فوريه از سوي مسابقه سوني ايميل تبريک را دريافت کرد، واقعيت را به برگزارکنندگان گفت، اما آن‌ها گفته‌هايش را رد کردند و بر اينکه بايد جايزه را دريافت کند اصرار ورزيديدند. 

«پرومتوگرافي» چيست؟

الداگسن در گفتگو با خبرگزاري «Artnet News» درباره تمام وقايع رخ داده، توضيحاتي داده است. او تاکيد کرده: اولين قدم در جهت بهبود اوضاع اين است که اصطلاحي جديد براي تصاوير توليدشده با هوش مصنوعي ابداع شود.

او واژه «پرومتوگرافي» را پيشنهاد داده است. 

الداگسن در ادامه گفته: قدم دوم اين است که آثار «پرومتوگرافي» را بر اساس قواعدي از هم تفکيک کنيم و سوم اينکه مبحثي را در اين رابطه براي جامعه عکاسي ايجاد کنيم که اصلا آيا «پرومتوگرافي» زير چتر عکاسي جاي دارد يا خير؟

در ادامه اين روند دبيرخانه جايزه جهاني سوني هم بيانيه‌اي منتشر کرده تا به اين واسطه موقعيت اين رويداد را نسبت به بوريس الداگسن مشخص کند. 

در بخشي از اين بيانيه آمده: ما همکاري‌هاي خود با الداگسن را متوقف کرده‌ايم و در فستيوال ۲۰۲۳ هم به دليل درخواستش اثرش از مسابقه حذف شد. با توجه به اينکه او هيئت دوران را در تشخيص اثر گمراه کرده به اين ترتيب حمايت‌ها از او و همکاري‌هايي که قبلا وجود داشته به کل متوقف مي‌شود. احساس ما اين است که ديگر نمي‌توان با او وارد گفتگوي منطقي شد.

در پايان بايد منتظر بمانيم و روند پيشرفت لحظه‌اي هوش مصنوعي را دنبال نماييم تا در نهايت دريابيم که هنر انساني موفق‌تر خواهد بود يا هوش مصنوعي و ربات‌ها؟

پیمایش به بالا