«رويكرد حِكمي و عرفاني مخاطب در خوانش هنر؛ با تأكيد بر نگارگري اسلامي ايران» به نقد و بررسي گذاشته شد

چهاردهمين نشست تخصصي حقوق مخاطب، يک‌شنبه، 14 مرداد 1403، در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط‌عمومي فرهنگستان هنر، معاونت پژوهشي اين فرهنگستان چهاردهمين نشست از نشست‌هاي راهبردي حقوق مخاطب را با سخنراني محمدعلي رجبي‌دواني به بررسي رويكرد حِكمي و عرفاني مخاطب در نگارگري اسلامي ايران اختصاص داد.

رجبي‌دواني، رئيس گروه تخصصي هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي فرهنگستان هنر، در اين نشست، با ذکر اين‌که آن‌چه از گذشته درباره فرهنگ شرقي مطرح بوده و شرق را به آن مي‌شناسند اين است که فرهنگ شرقي نگاه دروني دارد و از درون شروع مي‌کند و از انسان سخن مي‌گويد، گفت: ما خودمان اين‌جا اين‌گونه عمل نمي‌کنيم و کساني‌که مدعيان فکر هستند نگاهشان به بيرون از خود است و همه چيز را در آن‌جا جست‌وجو مي‌کنند؛ به‌جاي اين‌که نگاهشان به درون باشد.

اين عضو پيوسته فرهنگستان هنر، با بيان اين‌که براي فهم هر چيز بايد در آن عالم قرار گرفت، گفت: براي مطالعه فلسفه و جامعه‌شناسي و نشانه‌شناسي و…، بايد در عالم آن تفکر قرار بگيريد و آن‌جا سعي کنيد که به فهم از آن برسيد؛ بر همين اساس، براي فهم از آييني مانند اربعين، بايد بر اصول فکري و عالَم آن نحوه تفکر وارد شد. متأسفانه امروزه، مي‌بينيم در دانشگاه‌ها هنر اسلامي را بر اساس روش بينامتنيت فلان مفسر غربي تفسير مي‌کنند که اصلاً به آن مفهوم اسلامي ربط ندارد؛ اما پژوهشگر و دانشجو اگر اين چارچوب و ساختار فکري را در نظر نگيرد، اصلاً نمره‌اي دريافت نمي‌کند.
اين پژوهشگر، در ادامه، به تفسير هنر اسلامي و متعهد از منظر فلسفه و نگاه اسلامي پرداخت.

اين نشست تخصصي، با پرسش و پاسخ حاضران و مخاطبان برخط، به پايان رسيد.

نسخه شنيداري اين نشست اينجـادر دسترس است.

پیمایش به بالا