«اوا گونزالس»، هنرمند فرانسوي بود که با وجود داشتن خانوادهاي حامي، فرصتهايي را براي رشد در تواناييهاي هنرياش پيدا کرده بود، هنوز يک زن در دنياي تحت سلطه مردان بود.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، وقتي صحبت از جنبش امپرسيونيستي در هنر به ميان ميآيد، نامهاي مشهوري همچون «مانه»، «مونه»، «دگا» و «پيسارو» به ذهن ميرسد و در اين صف، تنها چند زن وجود دارد. هنرمندان زن مانند«مري کسات» و «برت موريسو» ممکن است نسبت به ساير هنرمندان زن شناخته شدهتر باشند. با اين حال وجود هنرمندي همچون «اوا گونزالس» ثابت ميکند که دنياي هنر يک دنياي مردانه نبود.
«اوا گونزالس» (تولد ۱۸۴۹ – درگذشت ۱۸۸۳) در پاريس متولد شد. مادر موسيقيدان و پدر رماننويس او از تواناييهاي خلاقانه کودکشان حمايت ميکردند. در سال ۱۸۶۹ ميلادي او مدل نقاشي «ادوار مانه» شد و بعدها به تنها شاگرد خصوصي «مانه» تبديل شد.
با اينکه زنان هنرمند در اواخر قرن نوزدهم بيش از هميشه شانس شکوفا شدن را پيدا کرده بودند، مفهوم نقش زن در خانه باعث شد تا زنان از دستيابي به موفقيت احتمالي همچون همتايان مرد خود باز بمانند.
شکي نيست که موقعيت خانوادگي «گونزالس» در جامعه، موقعيتهاي بينظيري را براي او به عنوان يک هنرمند زن جوان ايجاد کرد. در حالي که او با وجود اينکه خانوادهاش توان مالي پرداخت شهريه را داشتند، نميتوانست در مدارس آکادميک مخصوص هنرمندان مرد شرکت کند، ارتباطات اجتماعي «اوا گونزالس» به او کمک کرد تا هنرمند شود. او سبک خاص خود در نقاشي و در طراحي را شکل داد و در حلقه امپرسيونيستهاي پاريس به رسميت شناخته شد.

«اوا گونزالس» اثر «ادوار مانه»
آثار مربوط به سالهاي ابتدايي فعاليت او تا حد زيادي شبيه به نقاشيهاي اسپانيايي «مانه» است: نقاشيهايي که با استفاده از پالت رنگهاي تيره و تضاد شديد روشنايي و تاريکي ايجاد شدهاند. نقاشي بالا پرترهاي است که «مانه» از «اوا گونزالس» در جواني خلق کرده است که در آن زمان به دليل ترکيببندي غيرعادي که داشت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

«کلاهفروش» اثر «اوا گونزالس»
کارنامه «گونزالس» نيز همچون «مري کسات» و «برت موريسو» مملو از پرترههاي زنان و کودکان است. او نيز همچون همکارانش در دوران ابتدايي فعاليتي که داشت بر روي اين موضوع تمرکز داشت و در سالهاي بعدي به سراغ سبک و پالت رنگي شخصي خودش رفت.

«عصر به همراه چاي» اثر «اوا گونزالس»
«گونزالس» از اين نظر با ساير همتايانش متفاوت بود که تمايل نداشت آثارش را در سالنهاي امپرسيونيست به نمايش بگذارد. در عوض او بيشتر بر نمايشگاه رسمي، سنتي و معتبر «سالن پاريس» تمرکز کرده بود.

«دختري به همراه گيلاس» اثر «اوا گونزالس»
او آثارش را با کمک «مانه» به نمايش گذاشت و حتي نقاشيهايش در کنار آثار «مانه» ارائه شدند. مورخان هنري معتقدند که «گونزالس» هرگز نتوانست آن مسير تحول را همچون ساير هنرمندان طي کند، چراکه اغلب زير سايه «مانه» بود.

«پرتره ژان گونزالس» اثر «اوا گونزالس»
«ژان گونزالس»، خواهرش در بسياري از نقاشيهاي او به تصوير کشيده شده است.
اداي احترامي به «مانه»
نقاشي که در ادامه تماشا ميکنيد نه تنها تاثير «مانه» در نقاشيهاي «گونزالس» را نشان ميدهد، بلکه تا حد زيادي به نقاشي «فلوتزن» اثر «مانه» شباهت دارد، گويي که اين دو نقاشي تکميلکننده يکديگرند. البته نقاشي «گونزالس» سه بعديتر از نقاشي «مانه» است. اين نقاشي يکي از مقبولترين نقاشيهاي «گونزالس» ۲۱ ساله در نمايشگاه ۱۸۷۰ ميلادي «سالن پاريس» بود. اما حتي در آن زمان نيز به رغم استعداد «گونزالس»، منتقدان او را جدي نگرفتند.

«کودک فلوتزن» اثر «اوا گونزالس»

«فلوتزن» اثر «ادوار مانه»
اين هنرمند در سال ۱۸۸۳ ميلادي پس از زايمان تنها پسرش درگذشت. از «گونزالس» ۱۲۴ نقاشي باقي مانده است که در مجموعههاي خصوصي و تعدادي از آنها نيز در موزههاي هنري سراسر جهان نگهداري ميشوند.
