"درون و برون" عنوان نمايشگاه گروهي آثار تجسمي است که به کيوريتوري شيرين باب السلام، عليرضا نوشادي و شيوا جليلي در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.

در متن بيانيه نمايشگاه آمده است:
"درون "در اينجا مجازاً به معناي باطن و ضمير فردي تعريف شده است؛ جايي که احساسات افکار و هويت شخصي شکل مي گيرند. در مقابل "برون" نمادي از تاريخ و فرهنگ ايران است؛ بخشي از هويت ما که به دليل زيست در دنياي امروز گاه مورد بي توجهي قرار گرفته است. هرچند درون و برون در نگاه اول به دو مفهوم متضاد اشاره دارند در اين نمايشگاه، به جاي تقابل، بر پيوند و همزيستي اين دو تاکيد شده است.
در دنياي امروز هنر و فرهنگ قديمي ما با زندگي معاصر بيگانه به نظر ميرسد. در اين پروژه تلاش شده تا با ايجاد بستري نو و استفاده از شيوه هاي جديد، زمينه اي براي آشنايي دوباره با اين فرهنگ فراهم شود. هر اثر هنري نمايانگر فرآيند دروني سازي تاريخ، فرهنگ و هنر ايراني است؛ تلاشي براي کاهش فاصله اي که ميان نسل جديد و ميراث فرهنگي ايجاد شده است. با استفاده از داستانها و روايت ها و خوانشهاي امروزي تر، اين آثار تلاش دارند تا آن بيگانگي را کاهش دهند و پيوندي جديد با گذشته خود برقرار کنند.
نمايشگاه "درون و برون" بازتاب سفري است که از آگاهي و شناخت جهان بيروني، تاريخ و فرهنگ آغاز ميشود و با دروني سازي آن به عنوان بخشي از هويت فردي ادامه مي يابد. در اينجا، هنر به عنوان ابزاري براي پيوند اين دو جهان عمل کرده و هر اثر نشان دهنده ي ارتباط عميق ميان درون فرد و گذشته و فرهنگ ايران است. اين آثار تجسمي از همزيستي ميان ظاهر و باطن، درون و برون و تلاشي براي بازگرداندن ارزشهاي فرهنگي به زندگي روزمره و ذهن معاصر هستند.

در اين نمايشگاه آثاري از هنرمندان آترينا کلبادي نژاد، نيکان توکلي طرقي، ياس تفضلي، نورا لطفيان، امير مهدي لطفيان، بارانا کافه، آلا مومني، محمد جليلي، نيکا رهبري، ديبا شناسا، هستيا محمودي، هانا قرباني، النا قرباني، رستا نغزگو، نيلا خانعلي، آوا جوادي کلخوران، لارا جوادي کلخوران، امير علي کرمي محمدي، ملورين باب السلام، حلما رادي صيقلاني و آلا احساني به نمايش در مي آيد.

راهي به سوي آرزو (شاه ماران) -ميکس مديا
اين اثر روايتي از سفري است که هنرمندان خود به عنوان قهرمان در آن نقشآفريني کردهاند. داستان با بيان آرزوهاي قهرمانان در مقابل درخت آغاز ميشود؛ جايي که آرزوها همچون دانههايي در دل زمين کاشته ميشوند. مرحله بعد، گام نهادن در مسير تحقق آرزوست؛ ساخت بنايي نمادين که مجوز ورود به جهاني است که در آن دستيابي به آرزو ممکن ميشود. اين بنا، نمادي از صبر و استقامت است که قهرمانان براي رسيدن به هدفهايشان از خود نشان دادهاند. با گذشت هر مرحله، آرزوها از حالت ساده به هدفي واضح و قدرتمند تبديل ميشوند.
در ادامه، قهرمانان با شجاعت راهي سفري ميشوند تا با موجودي افسانهاي به نام "شاهماران" مواجه شوند. شاهماران راهنماي آنها به سوي راهي است که قهرمانان را به آرزوهايشان نزديکتر ميکند. اين اثر تجسمي از تلاش، شجاعت و استقامت در مسير رسيدن به هدف است.


آينه: دروازهاي به دنياي خيال – راپيد و اکريليک روي مقوا
اين اثر داستان مردي را روايت ميکند که پس از سفرهاي بسيار در جهان بيروني، از دنياي نامحدود خيال خود غافل مانده بود. در اين سفر، او با پيرمردي روبرو ميشود که به کمک آينه، دري به سوي دنياي خيالي و بيمرز ذهن او باز ميکند. آينه در اين اثر به نمادي از خودشناسي و کشف جهاني نو تبديل ميشود.
براي آفرينش اين دنياي خيالي، با کتاب "عجايبالمخلوقات" آشنا شديم؛ کتابي که به معرفي موجودات خارقالعاده و شگفتانگيز پرداخته است. و تلاش کرديم با الهام گرفتن از شيوه ي تصويرسازي چاپ سنگي اين کتاب، موجودات و دنياي خيالي خودمان را خلق کنيم. در اين اثر، آينه همچون دروازهاي عمل ميکند که از آن ميتوان به اين دنياي خيالي دست يافت. موجودات و فضاهاي اين جهان صرفاً از طريق آينه قابل ديدن هستند، و نشاندهنده پيوند ميان دنياي درون و تخيل نامحدود انسان است.

درخت واق يا سخنگو – پاپيه ماشه
اين اثر به "درخت واق" يا "درخت سخنگو"، يکي از نمادهاي برجسته در هنر و ادبيات ايران، پرداخته است. درخت واق با ميوههايي به شکل چهرههاي انساني، نمادي از آگاهي و خرد جاودانه است که به انسان پيوند خورده و با سخن گفتن، داستانهاي نهفته در دل طبيعت را آشکار ميسازد.
براي خلق اين اثر، هر يک از هنرمندان ماسکهايي ساختهاند که نشاندهنده ميوههاي انساني درخت واق است. اين ماسکها با الهام از نقوش گياهي و نقشمايههاي سنتي ايراني تزيين شدهاند تا ارتباط عميق ميان انسان، طبيعت، و فرهنگ ايراني را به نمايش بگذارند. درخت واق، در نگارگري ايراني نمادي از طبيعت زنده و سخنگوست که با چهرههاي انساني خود، نقش حافظان خرد و تجربه بشري را ايفا ميکند.

باغ ايراني: بهشت روي زمين – اکريليک روي پلکسي
اين اثر با استفاده از سه صفحه شفاف به تصوير ميکشد که چگونه باغ ايراني به عنوان نمادي از بهشت زميني در فرهنگ و هنر ايراني شناخته شده است. در جهانبيني ايراني، باغ نه تنها فضايي براي آرامش و زيبايي، بلکه تجسمي از هماهنگي ميان طبيعت و انسان است. هر صفحه در اين اثر به لايهاي از معنا و تجربه باغ اشاره دارد: از هندسه و نظم باغهاي ايراني تا لطافت و روحانيت نهفته در اين فضاها. اين اثر نمادي از تلاش براي بازآفريني اين ميراث فرهنگي در قالبي نوين و معاصر است.
در ادامه مصاحبه با کيوريتورهاي نمايشگاه، شيرين بابالسلام، عليرضا نوشادي و شيوا جليلي، که مسئوليت اين پروژه مهم را بر عهده دارند، آورده شده است:
با سلام و تشکر از وقتي که در اختيار ما قرار داديد. لطفاً در ابتدا در مورد اهداف کلي اين پروژه و نمايشگاه براي ما توضيح دهيد.
با سلام و احترام. در دنياي معاصر که با سرعت بالاي جهاني شدن و تأثيرات فرهنگهاي مختلف مواجه هستيم، حفظ و ترويج هنرهاي بومي اهميت ويژهاي پيدا کرده است. هنرهاي ايران بهعنوان بخشي از هويت فرهنگي و تاريخي ما نياز به توجه و حمايت بيشتري دارند. اين پروژه با هدف آشنايي کودکان و نوجوانان با هنرهاي ايران طراحي شده تا ضمن حفظ و انتقال اين هنرها به نسلهاي آينده، به توسعه خلاقيت، مهارتهاي اجتماعي و اعتماد به نفس آنها کمک کند.
بهنظر ميرسد که اين پروژه بر آموزش هنرهاي ايراني به کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. اين آموزشها چگونه ميتواند بر تقويت هويت فرهنگي آنها تأثير بگذارد؟
دقيقاً. با توجه به کمبود برنامههاي آموزشي مؤثر در زمينه معرفي هنرهاي ايران به کودکان و نوجوانان، اين پروژه به بررسي روشهاي مختلف آموزشي پرداخته است. هدف ما بررسي تأثير اين آموزشها بر آشنايي عميق کودکان و نوجوانان با هنر ايراني بعد از اسلام و تقويت هويت فرهنگي آنها است. اين پروژه از تيرماه ۱۴۰۳ آغاز شد و در هفته دوم مهر ماه ۱۴۰۳ به پايان رسيد.
تعداد و ابعاد آثار به نمايش گذاشته شده در اين پروژه چقدر است و چه موضوعاتي را پوشش ميدهند؟
در اين نمايشگاه، آثار مختلفي ارائه شدهاند، شامل:
– ۲۱ ماسک با ابعاد حدود ۴۰×۴۰ سانتيمتر،
– ۲۰ اثر با موضوع "باغ ايراني" با ابعاد A4،
– ۲۰ اثر در بخش "شاه ماران" با قابهاي تو در تو و ابعاد ۳۵×۵۰ سانتيمتر،
– و ۲۰ اثر در بخش "آيينه" با ابعاد A4.
اين آثار به جنبههاي مختلف هنر ايراني پرداخته و کودکان و نوجوانان را به دنياي اين هنرها نزديکتر کردهاند.
آيا معيارهاي خاصي براي انتخاب هنرمندان شرکتکننده در اين پروژه وجود داشت؟
بله، هنرمندان اين پروژه همگي از هنرجويان خلاق مجموعه "باهاوس هوم استوديو" هستند. معيار اصلي انتخاب، علاقهمندي هنرمند و رضايت والدينشان بود. ما فضايي فراهم کرديم تا اين هنرمندان جوان با عشق به هنرهاي ايراني در اين پروژه شرکت کنند.
از توضيحات شما سپاسگزاريم. آيا نکته يا موضوعي باقي مانده که بخواهيد اضافه کنيد؟
جزئيات بيشتر درباره اين پروژه در استيتمنت نمايشگاه توضيح داده شده است. اميدواريم اين تلاشها به موفقيت برسد و مورد استقبال قرار گيرد.
علاقمندان جهت بازديد از آثار مي توانند در روزهاي پنجشنبه و جمعه 19 و 20 مهرماه به گالري هاي پاييز و ميرميران خانه هنرمندان ايران واقع در خيابان طالقاني، خيابان موسوي شمالي، باغ هنرمندان مراجعه نمايند.
