گردهمايي آثار خصوصي براي تجليل از ۱۵۰ سال امپرسيونيسم در موزه ون‌گوگ

«موزه ون‌گوگ» در هلند به مناسبت صد و پنجاهمين سالگرد ظهور امپرسيونيسم، آثار هنري مجموعه‌هاي خصوصي سراسر هلند را در يک نمايشگاه گردآوري کرده است.

Claude Monet, La Corniche near Monaco (1884) © Rijksmuseum, Amsterdam

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، در آوريل ۱۸۷۴ ميلادي، يعني ۱۵۰ سال قبل، امپرسيونيست‌ها نخستين نمايشگاه خود را در استوديوي عکاسي «فليکس نادار»(Félix Nadar) در پاريس برگزار کردند.

نمايشگاهي که اين گروه از هنرمندان برگزار کردند، نه از نظر فروش و نه از جهت نظرات منتقدان يک نمايش موفق نبود. با اين وجود بعدها از اين نمايشگاه به عنوان لحظه‌اي ياد شد که در آن جنبش امپرسيونيسم متولد شده است.

پس از نمايشگاه سال ۱۸۷۴، هفت نمايشگاه ديگر در طول ۱۲ سال برگزار شد. پس از سال ۱۸۸۶، امپرسيونيست‌ها به دليل تفاوت‌هاي ايدئولوژي از هم جدا شدند و ديگر از گروه اين هنرمندان خبري نبود اما خود هنرمندان به صورت انفرادي به فعاليت ادامه دادند؛ به طور موفقيت‌آميز نقاشي‌هاي جديد خلق کردند و به عنوان يک امپرسيونسيت باقي ماندند (دست کم اين موضوع درباره اغلب اين هنرمندان صدق مي‌کند.) آن‌ها فقط همچون زوجي که از يکديگر جدا شده بودند، فعاليت‌هايشان را به صورت انفرادي از سر گرفته بودند.

با گذر زمان امپرسيونيسم محبوبيت بيشتري پيدا کرد تا اينکه در نهايت به نخستين جنبش هنري جهان مدرن تبديل شد. امپرسيونيسم به يکي از مهم‌ترين ترندهاي هنري و بنياد هنر مدرن تبديل شد. اين جنبش به تولد ايده‌هايي همچون «بازي رنگ» و سادگي به تصوير کشيدن اشيا منجر شد. تکامل اين جنبش، هنر قرن بيستم را تغيير داد.

Claude Monet, Poppy Field (Champs de coquelicots) (1881) © Museum Boijmans Van Beuningen

اکنون «موزه ون‌گوگ» در آمستردام مکان نمايشگاه جديدي به نام «شاهکارهايي از مجموعه‌هاي هلندي» است که به بهانه سالگرد صد و پنجاه سالگي اين جنبش هنري انقلابي ترتيب داده شده است.

نقاشي‌ها، مجسمه‌ها، طراحي‌ها و چاپ‌هاي امپرسيونيست‌هاي مهم از جمله آثار «کلود مونه»، «ادگار دگا»،‌ «برت موريسو»، «مري کسات»،‌ «آگوست رودن»‌،‌ «کامي پيسارو» و «پير آگوست رنوار»‌ در اين نمايشگاه گردآوري شده‌اند. آثاري که به نمايش گذاشته مي‌شوند از مجموعه‌هاي خصوصي سراسر هلند همچنين از برخي از مهم‌ترين موسسات هنري هلند همچون «موزه ملي آمستردام» و «موزه کرولر ـ مولر» امانت گرفته شده‌اند.

در اين نمايشگاه به چگونگي استقبال از امپرسيونيسم در هلند و به نقشي که مجموعه‌داران کليدي هلندي همچون «تئو ون‌گوگ» در گسترش اين جنبش در خارج از فرانسه ايفا کردند، مي‌پردازد. «تئو ون‌گوگ» که يک فروشنده آثار هنري بود بيشتر براي حمايت مالي از برادرش «وينسنت ون‌گوگ» شهرت دارد که در طول حيات اين هنرمند به عنوان فروشنده و معتمد او عمل مي‌کرد.

«وينسنت ون‌گوگ» ـ نقاش نامدار هلندي ـ اکنون به‌ عنوان يکي از تأثيرگذارترين نقاشان پست امپرسيونيسم شناخته مي‌شود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ايالت برابانت هلند نزديک مرز بلژيک به دنيا آمد. برخي از مشهورترين کارهاي او در سه سال پاياني عمرش خلق شدند.

«شاهکارهايي از مجموعه‌هاي هلندي» که از يازدهم اکتبر در «موزه ون‌گوگ»‌ برگزار شده است تا بيست و ششم ژانويه ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.

Pierre-Auguste Renoir, In the Café (Au café) (c. 1877) © Kröller-Müller Museum, Otterlo

Berthe Morisot, Walk in the Woods (Au bois) (1876) © Van Gogh Museum, Amsterdam

Mary Cassatt, Woman Bathing (1890–91) © Van Gogh Museum, Amsterdam

پیمایش به بالا